dc.contributor.advisor | Fugelsnes, Kristin | |
dc.contributor.author | Moth Eiesland, Line-Katarina | |
dc.contributor.author | Mathiesen Kopperud, Bettina | |
dc.date.accessioned | 2024-02-24T16:51:14Z | |
dc.date.available | 2024-02-24T16:51:14Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:190654262:190806117 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3119752 | |
dc.description.abstract | Målet med denne bacheloroppgaven var å besvare følgende problemstilling; “Hvilke utfordringer med profesjonell omsorg opplever barnehagelærere?” med følgende forskningsspørsmål: “Hvordan kan utfordringene påvirke omsorgen?” Vi har brukt kvalitativ metode i form av intervjuer. Datamaterialet vi har samlet er basert på semistrukturerte intervjuer av fem barnehagelærere.
Datamaterialet har deretter blitt analysert og spesielt utvalgt for å best mulig kunne svare på problemstillingen. Hovedfunnene våre presenterer tre utfordringer med omsorg, som flere eller alle av våre informanter opplevde og trakk frem som utfordrende i deres arbeid som profesjonelle omsorgsutøvere. Disse innebærer utfordringer med bemanning, dilemmaet med å ta hensyn til både enkeltbarns behov og gruppas behov, og atferd hos barn som særlig utfordrer. Samtidig legger også informantene vekt på et godt barnesyn som viktig for å kunne vise god omsorg. Disse hovedfunnene vi har redegjort for danner et videre grunnlag for analyse og drøfting. Vi ser i tillegg på hvordan utfordringene kan påvirke omsorgen som blir gitt, både i negativ og positiv forstand. Det kommer samtidig også frem refleksjoner fra våre informanter om mulige løsninger på utfordringene, og hvordan de selv føler det påvirker arbeidet deres. I denne sammenheng blir ansvarlig maktbruk, godt barnesyn og selvrefleksjon trukket frem av oss, og våre informanter, som viktig i arbeidet med disse utfordringene og som profesjonell omsorgsutøver. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | uis | |
dc.title | Utfordringer med profesjonell omsorg i barnehagen | |
dc.type | Bachelor thesis | |