Et inkluderende språkmiljø for flerspråklig barn i barnehagen
Description
Full text not available
Abstract
I denne bacheloroppgaven vår, har vi undersøkt hvordan barnehagelærere tilrettelegger for et inkluderende språkmiljø, med fokus på flerspråklige barn. Vi har undersøkt ulike metoder og tilnærminger barnehagelærer tar i bruk for å kunne støtte den språklige utviklingen hos flerspråklige barn, samtidig som de klarer å sikre en inkluderende læringsarena for alle barn. For å finne mulig svar på denne problemstillingen har vi gjennomført grundig søk i aktuell litteratur som har vært til hjelp for å utforske teoretiske perspektiver knyttet til inkludering, språkmiljø og flerspråklighet i barnehagen. Deretter gjennomførte vi kvalitative intervjuer som metode, vi fikk med oss fire barnehagelærere hvor vi fikk innsikt i deres praksis og erfaringer. Våre funn viser at tilrettelegging for et inkluderende språkmiljø krever en bevissthet om mangfoldet av ulike språk og de kulturer som er i barnehagen. Barnehagelærerne viser at de tar i aktivt bruk ulike tilnærminger, ser på det språklige mangfoldet som en viktig ressurs og legger vekt på å inkludere foreldre inn i språkarbeidet. Funnen våre viser samtidig til noen utfordringer knyttet til bruken av tilgjengelige ressurser og at behovet for kompetanseheving blant personalet er nødvendig. Våre funn peker på betydningen av å anerkjenne og støtte flerspårkligebarn språkutvikling for å skape et inkluderende læringsmiljø. Det blir tydelig gjennom dette prosjektet at en helhetlig tilnærming, som både involverer personalet og foreldrene er svært viktig for å sikre et inkluderende språkmiljø for alle barn i barnehagen.