Skolevegring i ungdomsskolen: Kjennetegn, tilrettelegging og skole-hjem-samarbeid.
Abstract
Skolevegring har de senere årene blitt en stadig mer aktuell skoleproblematikk. Oppgaven omhandler ungdomsskoleelevers skolevegring og det ubehaget disse elevene opplever i møte med skolens sosiale og faglige aspekter, fra et lærerperspektiv. Skolen er en viktig utviklingsarena i barn og unges liv. Skolevegring kan potensielt videreutvikles til langvarig skolefravær med følger som psykisk uhelse, skolefrafall, isolasjon og senere utfordringer i arbeidslivet. I den sammenheng er skole-hjem-samarbeidet et forebyggende tiltak. Studiens formål var å kunne si noe om læreres erfaringer tilknyttet hvordan skole-hjem-samarbeidet og faktorer i skolemiljøet kan bidra til å motvirke skolevegring og forebygge langvarig skolefravær. Videre var hensikten å utvikle ny kunnskap og innsikt om skole-hjem- samarbeidet i elevers skolevegring ved å løfte frem lærerperspektivet.