Blar i Universitetet i Stavanger på tittel
Viser treff 1665-1684 av 19542
-
Barnehageansatte, små barn og musikken i mellom
(Bachelor thesis, 2024)I denne bachelor oppgaven har vi forsøkt å svare på problemstillingen: Hvordan kommer den ansattes musikalitet til uttrykk i samspillet med de yngste barna i barnehagen? Innledningen forklarer inspirasjon til oppgaven, ... -
Barnehageansattes forståelse av aggressiv atferd hos de yngste barna i barnehagen
(Master thesis, 2016-06-13)I denne masteroppgaven om barnehageansattes forståelse av små barns aggressive atferd, har jeg belyst følgende problemstilling: Hvordan kommer barnehageansattes syn på barnet til uttrykk i møte med aggressiv atferd hos de ... -
Barnehageansattes oppfatninger av innagerende vansker
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-19)”Hva er de barnehageansattes oppfatning av innagerende vansker?” Nesten 290000 barn går i barnehage i Norge (Utdanningsdirektoratet, 2013) og de barnehageansatte har en viktig jobb med å se til at ingen blir oversett, ... -
Barnehageansattes vurdering og rapportering av omsorgssvikt
(Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2020;, Master thesis, 2020-06)I 2018 meldte norske barnehager sammenlagt 2 241 bekymringsmeldinger til barnevernet. Dette utgjorde 14% av de totalt 15 648 bekymringsmeldingene barnevernet mottok for barn mellom 0 og 5 år samme periode (SSB, 2019). ... -
Barnehagelæraren sitt arbeid med verdigrunnlaget i barnehagen
(Master thesis, 2022)Rammeplanen for barnehagen sitt innhald og oppgåver (2017) legg fram overskrifter i verdigrunnlaget som barnehagen skal arbeide med. Formålet med denne studien har vore å finne ut korleis barnehagelærarane operasjonaliserer ... -
Barnehagelærerens forebyggende rolle mot mobbing i utemiljøet i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)Denne bacheloroppgaven handler om hvordan barnehagelærere kan jobbe for å forebygge mot mobbing i utemiljøet i barnehagen. Gjennom studiet har vi undret på dette da vi selv gjennom praksis på studiet har observert lite ... -
Barnehagelærerens ivaretakelse av barnets medvirkning
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven vender et blikk mot hvordan barnehagelærer ivaretar barns medvirkning i møtet med det enkelte barnet. Metoden jeg har anvendt for å svare på min problemstilling er et kvalitativt forskningsintervju. ... -
Barnehagelærerens muligheter og utfordringer med risikofylt lek
(Bachelor thesis, 2023)Målet med denne oppgaven er at vi skal undersøke hvilke typer muligheter og utfordringer personalet i barnehager erfarer i forhold til risikofylt lek. Den risikofylte leken er en viktig del av barnehagehverdagen og i nyere ... -
Barnehagelærerens rolle for inkludering og medvirkning i samlingsstunder
(Bachelor thesis, 2022) -
Barnehagelærerens tilrettelegging for barns gode kroppslige opplevelser med naturen.
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven tar for seg den fysiske kroppens væren i verden som hovedinnhold. Problemstillingen for oppgaven lyder: Hvordan tilrettelegger barnehagelæreren for barna skal få gode kroppslige opplevelser med ... -
Barnehagelæreres erfaringer i arbeid med tilknytning og livsmestring hos barn med sammensatte hjelpebehov på spesielt tilrettelagt avdeling
(Master thesis, 2021)Hensikten med masterstudien var å vinne kunnskap om barnehagelæreres erfaringer i arbeid med tilknytning og livsmestring hos barn med sammensatte hjelpebehov på spesielt tilrettelagt avdelinger i barnehagen. Det trengs ... -
Barnehagelæreres erfaringer med å fremme trygg tilknytning på småbarnsavdelinger.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-06)Temaet for denne masteroppgaven er trygg tilknytning i barnehagen. En del av studiens hensikt er å få et innblikk i hvordan de forskjellige barnehagelærerne arbeider med å fremme trygg tilknytning. For å best mulig kunne ... -
Barnehagelæreres kunnskap om bærekraft, og hvordan det påvirker deres arbeid.
(Bachelor thesis, 2022) -
Barnehagelæreres læring på et pedagogisk ledermøte
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)Denne studien ønsker å beskrive hva som foregår på et pedagogisk ledermøte i en liten barnehage i Norge. Det er forsøkt å finne frem til hvordan en kan forstå at læring slik den foregår i en kontekst med kollegasamtaler ... -
Barnehagelæreres syn og erfaringer om arbeid med selvregulering som mulighet for å fremme livsmestring hos barn under tre år
(Master thesis, 2021)Denne deskriptive, kvalitative studien undersøker hvordan barnehagelærere arbeider med å styrke selvregulering hos barn under tre år i barnehagen. Formålet har vært å øke den empiriske kunnskapen om det praktiske arbeidet ... -
Barnehagelæreres tilrettelegging av gode bevegelsesmiljø inne på småbarnsavdelingen
(Bachelor thesis, 2024)I dette forskningsprosjektet har jeg arbeidet utifra følgende problemstilling: “Hvordan kan barnehagelærere skape gode bevegelsesmiljø for de minste barna inne på småbarnsavdelingen?” Forskningsspørsmål: -Hvordan sørge ... -
Barnehagelæreres «matematikkundervisning» i barnehagen
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2019-05)Den internasjonale barnehageforskningen har tradisjonelt hatt mer fokus på barns læring enn på barnehagelæreres undervisning. Det er utviklet flere teorier om barns læring, men det er behov for å utvikle teorier om ... -
Barnehagelærernes erfaring med lekbaserte læringsaktiviteter innen sosial kompetanse i Agderprosjektet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-05)Dette er en understudie til Agderprosjektet hvor temaområdet det studeres innenfor er sosial kompetanse stimulert gjennom et lekbasert læringsopplegg utført av barnehagelærere i prosjektet. Studiets hensikt var å finne ... -
Barnehagelærernes erfaringer med stimulering av selvregulering i førskolegruppen.
(Master thesis, 2017-06-02)Denne studien er en understudie tilknyttet Agderprosjektet, som er ett større forskning- og utviklingsprosjekt ved Universitetet i Stavanger. Tema for denne masteroppgaven er selvregulering. Målet med min studie vil ... -
Barnehagelærers rolle i lek: Støtte lek fra både utsiden og innsiden av barnas lek
(Bachelor thesis, 2022)