Blar i UiS Brage på tittel
Viser treff 10525-10544 av 18559
-
Lærerens profesjonelle handlingsrom og autonomi på barnetrinnet - en kvalitativ studie
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)En kvalitativ intervjustudie som har til hensikt å få ny kunnskap om lærerens autonomi og profesjonalitet sett fra lærernes eget perspektiv. Studien undersøker handlingsrommet i lærerrollen slik det oppleves og erfares av ... -
Lærerens rolle i å fremme motivasjon blant elever som strever faglig
(Master thesis, 2016-12-12)Temaet for denne studien var motivasjon og mestring hos elever som strever faglig og studien hadde et lærerperspektiv på temaet. Hensikten med studien var å få innsikt i og mer kunnskap om hvordan lærerne kan tilrettelegge ... -
Lærerens rolle i forhold til barn med manglende sosial kompetanse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Målet med denne oppgaven er å få mer oversikt og en dypere forståelse for manglende sosial kompetanse, og spesielt da hvilken rolle lærerne har i arbeidet med elever som mangler sosial kompetanse. Det er temaet manglende ... -
Lærerens rolle i forhold til elever som sliter med sosiale relasjoner.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Det er i dag flere læringssituasjoner i skolen som krever at elevene er sosialt aktive. Resultater og prestasjoner er ofte knyttet opp til gruppearbeid og fremføringer og elever som sliter sosialt kan oppleve det vanskelig ... -
Lærerens rolle i utviklende opplæring i matematikk- analyse av didaktiske grep som kan fremme eller hindre dybdelæring i fjerde klassen etter Zankovs modell.
(Master thesis, 2021)Norske myndigheter og utdanningssystemet hevder på å skaffe elevene kunnskap og kompetanse som tilpasses med store endringer i det lokale samfunnet og den globale fremtiden. Forskning på de didaktiske metodene i klasserommet ... -
Lærerens rolle i utviklingen av sosiomatematiske normer i undervisningssystemet Utviklende opplæring i matematikk
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien var å identifisere sosiomatematiske normer til to klasser som undervises etter UOM, og finne hvilken rolle læreren har i utviklingen av disse normene. Sosiomatematiske normer defineres av Yackel ... -
Læreres arbeid med å vurdere og veilede høytlesingen til førsteklassinger som strever med lesing
(Master thesis, 2022)Formålet med dette mastergradsprosjektet var å undersøke i hvilken grad og hvordan lærere jobber med å vurdere og veilede høytlesingen til førsteklassinger som strever med lesing. Det var ønskelig å få innsikt i hvor ofte ... -
Læreres arbeid med flerspråklige elever som ressurs i klasserommet og utfordringer lærerne møter i dette arbeidet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)I denne oppgaven har jeg forsøkt å få en innsikt i og forståelse av hvordan lærere arbeidet med flerspråklige elever som ressurs, samt eventuelle utfordringer de møter i arbeidet. Problemstilling for oppgaven har vært: ... -
Læreres bruk av Supernytt i skolen
(Bachelor thesis, 2022)Denne oppgaven tar for seg lærernes bruk av Supernytt på mellomtrinnet, 5.-7. trinn, i barneskolen, samtidig som det blir sett på faktorer som ser ut til å spille en rolle for nettopp denne bruken i skolen. Gjennom en ... -
Læreres erfaringer i arbeid med å dempe prestasjonspress og mulig prestasjonsangst
(Master thesis, 2022)Studiens tema og hensikt Valg av tema for denne masteroppgaven var vanskelig. Det er mange sider ved sårbare barn som har behov for å belyses og undersøkes. På bakgrunn av mine egne opplevelser fra skolen, og den begrensede ... -
Læreres erfaringer med å fjerne karakterer i orden og atferd
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Tema og forskningsspørsmål Studiens tema er læreres erfaringer med å fjerne karakterene i orden og atferd ved Bergeland videregående skole. Studiens forskningsspørsmål: 1. Hvilke konsekvenser har det for lærernes ... -
Læreres erfaringer med å fremme tilhørighet og engasjement i flerkulturelle klasser i videregående skole
(Peer reviewed; Journal article, 2021-11)Formålet med studien var å undersøke hvilke erfaringer lærere hadde med å fremme tilhørighet og engasjement i flerkulturelle klasser i videregående skole. Lærerne som deltok i denne studien, var fra to videregående skoler ... -
Læreres erfaringer med elever som har opplevd traumer. En studie av læreres beskrivelser av sine erfaringer med tiltak i klasserommet, rettet mot elever som har opplevd traumer (1.-4. klasse).
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Elever som har blitt utsatt for traumatiske opplevelser i oppveksten, kan få ulike symptomer og vansker, som kan være utfordrende i møte med skolens krav til psykososial og faglig fungering. Formålet med denne studien har ... -
Læreres erfaringer med elever som opplever sosial angst
(Master thesis, 2023)Elever med sosial angst som forblir ubehandlet, vil oppleve å falle utenfor det sosiale og ikke nå opp til de faglige forventningene på skolen. Dette kan igjen føre til at elevene etter hvert dropper ut av skolen, og på ... -
Læreres erfaringer med tilrettelegging og tiltak for barn som har opplevd traumer i barneskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Temaet for denne studien er tilrettelegging for elever med traumesymptomer, sosialt og faglig i skolen. Forskning viser at man trenger mer kunnskap om tilpasningen av læringsmiljøet for elever med psykiske helseplager (Bru, ... -
Læreres erfaringer med traumebevisst omsorg i skolen – en hurtigoversikt med metasyntese
(Master thesis, 2023)Formålet med studien er å undersøke læreres erfaringer med traumebevisst omsorg i skolen, gjennom en systematisk hurtigoversikt over sentrale analytiske temaer i kvalitative studier på feltet. Oppgavens problemstilling er: ... -
Læreres fremming av historisk kontekstualisering: En kvalitativ undersøkelse av en håndfull ungdomsskolelæreres oppfatninger og forklaringer på hvordan de fremmer historisk kontekstualisering i historieundervisning
(Master thesis, 2023)Formålet med dette kvalitative forskningsarbeidet er å kartlegge hvordan lærere mener at de fremmer historisk kontekstualisering i historieundervisning. Historisk kontekstualisering innebærer å inneha og bruke kunnskap om ... -
Læreres holdninger til et inkluderende klasserom
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Problemstillingen i dette prosjektet er: «Har lærere som har god mestringstro en mer positiv holdning til kulturelt mangfold?». Prosjektet hadde to mål. Først å utvikle skalaer om norske læreres holdninger til kulturelt ... -
Læreres kollegasamtaler - et rom for læring? : En studie av samtaler i en studiegruppe med fire ungdomsskolelærere.
(PhD thesis UiS;180, Doctoral thesis, 2013-01-10)Læreres kollegasamtaler - et rom for læring? En studie av samtaler i en studiegruppe med fire ungdomsskolelærere Lærere setter generelt samarbeid med kollegaer veldig høyt, og mange lærere gir uttrykk for at de synes ... -
Læreres og elevers bruk av Kikora og Campus Inkrement – «De vil bare bli ferdige og komme i mål»
(Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan digitale verktøy ble brukt av lærerne i matematikkundervisningen, hvilken kompetanse lærerne hadde i digitale verktøy og hvordan elevene brukte digitale ...