Browsing UiS Brage by Title
Now showing items 10592-10611 of 18587
-
Lærerspørsmål i et tenkende klasserom
(Master thesis, 2023)Tidligere forskning har vist at lærerens bruk av spørsmål i undervisningen påvirker elevenes læring ved å fremme nysgjerrighet, refleksjon og tenkning. Det er også tydelig at lærere bruker mye tid på å stille spørsmål i ... -
Lærerspørsmål og elevdeltakelse i matematiske helklassesamtaler.
(Master thesis, 2022)I Kunnskapsløftet 2020 blir det i kompetansemålene for matematikk lagt vekt på at elevene skal forklare, resonnere, diskutere og reflektere i faget. Å lede produktive matematiske samtaler i klasserommet, kan for mange ... -
Lærerspørsmål som fører til elevforklaringer i matematiske helklassesamtaler
(Master thesis, 2023)Matematiske helklassesamtaler er en krevende del av lærerarbeidet, og flere forskere peker på at det er hensiktsmessig at elevene selv forklarer sine tanker og strategier i matematikk. Tidligere forskning viser at ... -
Lærerstudenters fokus på kunnskap og -elever i praksisperioden
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Min masteroppgave er knyttet til et større flerfaglig prosjekt ved Universitetet i Stavanger med tittel Teachers as Students (TasS) som retter søkelyset mot forskning på lærerutdanning og er spesielt opptatt av forbindelsen ... -
Lærerstudenters kommentatorkompetanse om flerkultur og undervisning av flerspråklige elever drøftet i lys av kritisk multikulturalisme
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Grunnskolelærerutdanningen har som mål å utdanne studenter med både aktør- og kommentatorkompetanse. Kommentatorkompetanse innebærer evnen til kritisk refleksjon. Planer, forskrifter og retningslinjer for grunnskolelærer ... -
Lærerstudenters refleksjoner om utvikling av læringsfellesskap
(Journal article; Peer reviewed, 2014-11)Denne artikkelen fokuserer på ei gruppe lærerstudenters refleksjoner etter en praksisopplæringsperiode. To sekvenser fra dialogen i et gruppeintervju blir analysert ved hjelp av et teoretisk rammeverk for utvikling ... -
Lærerstudenters tingliggjøring av elevers prestasjoner
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Denne artikkelen handler om hvordan lærerstudenter omtaler elever, og utsagn hvor elevene og deres prestasjoner beskrives som statiske objekter, er her viet særlig oppmerksomhet. Denne prosessen omtales som tingliggjøring. ... -
Lærerstudenters utvikling av matematikklæreridentitet
(Journal article; Peer reviewed, 2015)I løpet av fire års utdanning skal grunnskolelærerstudenter utvikle seg til å bli lærere. Dette handler ikke bare om å tilegne seg kunnskap; det handler om å utvikle yrkesidentitet. Lærerstudenters identitetsutvikling blir ... -
Læring av hendelser i aluminiums- og kraftindustri
(Master thesis, 2022)Kraft- og aluminiumsindustri er to bransjer som innbefatter arbeid med høy risiko og potensiale for ulykker og alvorlige hendelser. Til tross for at statistikken viser nedgang i personskader de siste ti årene, skjer det ... -
Læring av hendelser i aluminiums- og kraftindustri
(Master thesis, 2022)Kraft- og aluminiumsindustri er to bransjer som innbefatter arbeid med høy risiko og potensiale for ulykker og alvorlige hendelser. Til tross for at statistikken viser nedgang i personskader de siste ti årene, skjer det ... -
Læring av tilsyn - En dokumentanalyse av Statens vegvesens evne til læring
(Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;, Master thesis, 2019-06-15)Det langsiktige målet for transportsikkerhetspolitikken i Norge er en såkalt nullvisjon for ulykker. For å nå dette målet må trafikksikkerhet ha prioritet, og læring av tidligere ulykker for å forebygge tilsvarende hendelser ... -
Læring av uønskede hendelser i Aker Solutions MMO - en studie av Lessons Learned
(Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2016;, Master thesis, 2016-06-15)Bakgrunn: Læring fra uønskede hendelser er viktig for å oppnå en rekke organisatoriske målsetninger, deriblant å unngå at lignende hendelser skjer igjen. Organisatorisk læring fra uønskede hendelser krever formelle systemer ... -
Læring av uønskede hendelser på tvers av vedlikeholdsentreprenører
(Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2011;, Master thesis, 2011)Utgangspunktet for denne masteroppgaven er en rapport fra SINTEF presentert på Petroleumstilsynets(Ptil) konferanse “Læring av uønskede hendelser hos vedlikeholdsentreprenører” i november 2010. Rapporten antydet at læringen ... -
Læring etter granskninger av uønskede hendelser i Odfjell Drilling
(Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2011;, Master thesis, 2011)Denne oppgaven tar utgangspunkt i hvordan organisatorisk læring forekommer hos en borekontraktør etter granskning av uønskede hendelser. Problemstillingene er rettet mot læring, og stiller spørsmål med hvordan granskningens ... -
Læring etter hendelser: Hvordan forbedre erfaringsoverføring etter granskninger av uønskede hendelser? Learning from incidents: How to improve experience transfer after investigations of unwanted events?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om erfaringsoverføring og læring etter uønskede hendelser i den norske petroleumsvirksomheten. Bakgrunnen for oppgaven er tidligere forskning som viser at organisasjoner i den norske ... -
Læring etter uønskede hendelser - Norsk oljeindustri og uønskede hendelser: utblåsningene på Snorre A og Gullfaks C
(Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2011;, Master thesis, 2011)Det kan være utfordrende for organisasjoner å lære etter uønskede hendelser og kriser. En av de industrier som forbindes med risiko, er petroleumsindustrien. Til tross for at industrien selv fremhever at sikkerhet har ... -
Læring fra uønskede hendelser med ny teknologi på ferjer i Norled
(Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Som et av Norges ledende ferjeselskap frakter Norled årlig rundt 15 millioner passasjerer og 7,5 millioner personbilenheter. Selskapet satser på å være innovative og bruke nye løsninger, men har også hatt enkelte uhell med ... -
Læring i det norske petroleumsregimet - hvilken rolle har Petroleumstilsynet?
(Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2014;, Master thesis, 2014-06-13)Formålet med denne undersøkelsen var å se nærmere på problemstillingen; hvordan påvirker Petroleumstilsynet næringen til å lære, og hvor langt de bør gå i læringsrollen. Problemstillingens hensikt baseres på de gjentakende ... -
Læring i organisasjoner: En kvalitativ studie av organisasjonskulturens rolle i endringsprosesser
(Master thesis, 2021)Formålet med denne undersøkelsen er å bidra med kunnskap angående praksisfellesskaper, organisasjonskultur og endringsvilje i tilknytning til endringsprosesser og sosial læring. Dette danner utgangspunktet for problemstillingen ... -
Læring i organisasjoner: En kvalitativ studie av organisasjonskulturens rolle i endringsprosesser
(Master thesis, 2021)Formålet med denne undersøkelsen er å bidra med kunnskap angående praksisfellesskaper, organisasjonskultur og endringsvilje i tilknytning til endringsprosesser og sosial læring. Dette danner utgangspunktet for problemstillingen ...