Blar i UiS Brage på tittel
Viser treff 1616-1635 av 18559
-
Barnehagelæreres kunnskap om bærekraft, og hvordan det påvirker deres arbeid.
(Bachelor thesis, 2022) -
Barnehagelæreres læring på et pedagogisk ledermøte
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)Denne studien ønsker å beskrive hva som foregår på et pedagogisk ledermøte i en liten barnehage i Norge. Det er forsøkt å finne frem til hvordan en kan forstå at læring slik den foregår i en kontekst med kollegasamtaler ... -
Barnehagelæreres syn og erfaringer om arbeid med selvregulering som mulighet for å fremme livsmestring hos barn under tre år
(Master thesis, 2021)Denne deskriptive, kvalitative studien undersøker hvordan barnehagelærere arbeider med å styrke selvregulering hos barn under tre år i barnehagen. Formålet har vært å øke den empiriske kunnskapen om det praktiske arbeidet ... -
Barnehagelæreres tilrettelegging av gode bevegelsesmiljø inne på småbarnsavdelingen
(Bachelor thesis, 2024)I dette forskningsprosjektet har jeg arbeidet utifra følgende problemstilling: “Hvordan kan barnehagelærere skape gode bevegelsesmiljø for de minste barna inne på småbarnsavdelingen?” Forskningsspørsmål: -Hvordan sørge ... -
Barnehagelæreres «matematikkundervisning» i barnehagen
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2019-05)Den internasjonale barnehageforskningen har tradisjonelt hatt mer fokus på barns læring enn på barnehagelæreres undervisning. Det er utviklet flere teorier om barns læring, men det er behov for å utvikle teorier om ... -
Barnehagelærernes erfaring med lekbaserte læringsaktiviteter innen sosial kompetanse i Agderprosjektet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-05)Dette er en understudie til Agderprosjektet hvor temaområdet det studeres innenfor er sosial kompetanse stimulert gjennom et lekbasert læringsopplegg utført av barnehagelærere i prosjektet. Studiets hensikt var å finne ... -
Barnehagelærernes erfaringer med stimulering av selvregulering i førskolegruppen.
(Master thesis, 2017-06-02)Denne studien er en understudie tilknyttet Agderprosjektet, som er ett større forskning- og utviklingsprosjekt ved Universitetet i Stavanger. Tema for denne masteroppgaven er selvregulering. Målet med min studie vil ... -
Barnehagelærers rolle i lek: Støtte lek fra både utsiden og innsiden av barnas lek
(Bachelor thesis, 2022) -
Barnehagelærers rolle i tilrettelegging for språklig deltakelse i rollelek
(Bachelor thesis, 2024)Språket er sentralt i alle aktiviteter i barnehagen, men spesielt i rolleleken. Lek er også en stor del av det å være et barn og deres utvikling. Dersom et eller flere barn faller utenfor leken kan det få konsekvenser, ... -
Barnehagen - en lærende organisasjon? Styreres forståelser av en lærende organisasjon og kjennetegn ved en lærende barnehage
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen omhandler barnehagen som lærende organisasjon. Basert på semistrukturerte intervju med styrere i fem barnehager, drøftes styrernes forståelse av en lærende organisasjon, hva slags læring som må finne sted ... -
Barnehagen i en brytningstid : Tradisjoner i spill og praksiser under press i den store barnehagen
(PhD thesis UiS;274, Doctoral thesis, 2015-12-02)De siste tiårene har barnehagen blitt en sentral del av velferdsstaten og fått et sterkere offentlig fokus. Den økte oppmerksomheten på barnehagen åpner for at ulike samfunnsinteresser, kunnskapsfelt og maktområder legger ... -
Barnehagen sin meldeplikt til barnevernet
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2015;, Master thesis, 2015-05-27)Bakgrunn, føremål og problemstilling: Målet med denne oppgåva er å få innsikt i kva faktorar som spelar inn i forholdet mellom barnehagen og barnevernet for at barnehagen skal nytta meldeplikta til barnevernet. Det vil ... -
Barnehagen som en inkluderingsarena
(Bachelor thesis, 2024)SAMMENDRAG I denne bacheloroppgaven har vi gjennomført en kvalitativ dokumentanalyse av fire barnehagers årsplaner. Barnehagene som var med i vår studie var barnehager med både høy og lav andel flerkulturelle barn. I ... -
Barnehagen som helsefremmende arena
(Bachelor thesis, 2022)Gjennom studieløpet vårt har vi undret oss over hvordan barnehagelærere jobber helsefremmende i barnehagen, og hvilken rolle de har i den. Vi undersøkte dette ved bruk av kvalitativt intervju og valgte følgende problemstilling: ... -
Barnehagen som lærende organisasjon
(Master thesis, 2022)Den nye rammeplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017) vektla betydningen av ytterligere utvikling av barnehagen som lærende organisasjon. Formålet var å tydeliggjøre kravene om at barnehager skal arbeide med å være lærende ... -
Barnehagen som ordlæringsarena for minoritetsspråklige barn.
(Masteroppgave;, Master thesis, 2015-06-15)Formål og problemstilling: Formålet med denne studien er å få kunnskap om hvordan barnehager tilrettelegger og gjennomfører språkrelaterte aktiviteter for minoritetsbarn. Jeg vil søke etter hvordan pedagogene tenker ... -
Barnehagen- Et fristed for barn som pårørende
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-12)Tidligere undersøkelser viser at kreft har stor innvirkning på mange aspekter av pasientens og andre familiemedlemmers liv. Foreldrekreft kan ha negative konsekvenser for barn ettersom det kan føre til midlertidige eller ... -
Barnehagene i Stavanger: fra veldedighet til velferdsgode
(Museum Stavanger Årbok;, Chapter, 2015)Det har skjedd store omveltninger når det gjelder omsorg og oppdragelse av barn under skolepliktig alder. I dag går de fleste barn i barnehage med største selvfølge, mens oppfostringen av barna tidligere utelukkende var ... -
Barnehagens arbeid for å motvirke at barn som viser en reaktiv aggressiv atferd avvises av jevnaldrende
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Målet med studien var å få en bedre innsikt og forståelse for hvordan det arbeides i barnehager for å hindre at enkelte barn avvises av jevnaldrende. Problemstillingen for studien er: Barnehagens arbeid for å motvirke at ... -
Barnehagens arbeid med flerspråklige barn.
(Bachelor thesis, 2022)