Blar i Studentoppgaver (SV-IS) på emneord "VDP::Social science: 200::Social work: 360"
Viser treff 41-60 av 77
-
Jordmødres opplevelser av barrierer mot å snakke om vold i nære relasjoner med gravide, og spesielt innvandrerkvinner, og tiltak for å overvinne disse.
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2012;, Master thesis, 2012)Formålet med denne masteroppgaven er å identifisere barrierer jordmødre opplever når de skal snakke med gravide kvinner, og spesielt innvandrerkvinner, om vold i nære relasjoner under svangerskapskontroller. Likeledes er ... -
Kan skjønn læres? En teoretisk studie om skjønn og kunnskap i profesjonelt sosialt arbeid.
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2012;, Master thesis, 2012)Denne oppgaven tar for seg et utfordrende og høys aktuelt tema i sosialt arbeid. Oppgaven omhandler skjønnets betydning for utøvelsen av sosialt arbeid, og problemstillingen er: Kan skjønn læres? I oppgaven tar jeg opp ... -
Kinship care in child protection : Norwegian and Portuguese professional social workers' expressed perspectives
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)This is a qualitative study and the data is collected through qualitative interviews with Norwegian and Portuguese social workers. The aims of the study is to explore the Norwegian and Portuguese social workers’ expressed ... -
Korleis kan hjelp til sjølvhjelp bidra til at overgrepsutsette får eit betre liv?
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2014;, Master thesis, 2014-05-28)Seksuelle overgrep gjev gjennomgripande og komplekse seinskader. Dette legg føringar for korleis ein skal møte menneske som har vore utsett for seksuelle overgrep og kva tilbod ein skal ha til denne gruppa. Dette er eit ... -
Korleis opplever ungdomar å verte tekne vare på av den kommunale barnevernstenesta? Opplever dei å få seie sine meiningar og verte høyrte?
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2014;, Master thesis, 2014-06-02)Oppgåva er bygd opp med kvalitativ metode, der eg ar nytta djupneintervju med seks ungdomar frå ulike kommunar. Oppgåva har fokus på korleis ungdomar opplever å vere i barnevernstenesta, om dei føler dei vert høyrt og lytta ... -
LAR-brukeres opplevelse av behandling : en kvalitativ studie hvor et utvalg av fem LAR-brukere reflekterer over sin opplevelse av behandling i LAR.
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2014;, Master thesis, 2014-11)Tema/bakgrunn: Noen LAR-brukere har gjennom ulike kanaler gitt uttrykk for at deres behandling er mangelfull, med lite hensyn til brukermedvirkning. Hensikt og mål: Masteroppgaven har som hensikt å belyse et utvalg av fem ... -
Læreres opplevelse av elever med atferdsvansker
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2014;, Master thesis, 2014-05-30)Tittel: Læreres opplevelse av elever med atferdsvansker. En kvalitativ studie hvor lærere reflekterer over hvordan de opplever det å arbeide med elever med atferdsvansker. Tema/Bakgrunn: Ungdommer med atferdsvansker ... -
Men’s perceptions of the impact of coping strategies activated or taught during workshops on their psychological well-being
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2015;, Master thesis, 2015-06)This study aimed at investigating men’s perceptions of the impact of coping strategies activated or taught during the workshops on their psychological well-being. This project took into account workshops for divorcees and ... -
Moral panic : ”Which view on children and evil is manifested throughout a social pedagogical perspective”?
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Barn og ondskap er ofte et tabubelagt område og gjennom oppgaven undersøker jeg hvordan en kan forstå barn og ondskap gjennom et sosialpedagogisk perspektiv. Temaet adresserer barn som er involvert i ondskap eller som begår ... -
Morsmålsopplæring og identitetsstyrking : hvilke forståelser gjør seg gjeldende i morsmålsopplæring sett ut i fra tamilske perspektiver?
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Morsmål gir identitet, og derfor er morsmålsopplæring for minoritetsspråklige barn viktig med tanke på å styrke identiteten. I Norge blir det gitt morsmålsopplæring som et redskap for å styrke det norske språket. Teoretikere ... -
Mulige konsekvenser av tidlig dagomsorg for barns utvikling av tilknytning, og faktorer som er med å påvirke denne utviklingen
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Formål og problemstilling ”Mulige konsekvenser av tidlig dagomsorg for barns utvikling av tilknytning, og faktorer som er med å påvirke denne utviklingen”. Denne masteroppgaven forsøker å finne svar på hvordan tidlig ... -
Når barn begår onde handlinger
(Master thesis, 2015-06-01)Ondskapen har eksistert siden tidenes morgen som en motsetning til det gode. Vi hører stadig nyheter der mennesker gjør grusomme ting mot hverandre som for eksempel krig, tortur, drap og overgrep. Begrepet ondskap og det ... -
Nyankomne innvandreres opplevelse av introduksjonsprogram.
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2016;, Master thesis, 2016-04-27)I denne masteroppgaven har jeg forsket på det såkalte introduksjonsprogrammet i Norge. Programmet er et obligatorisk offentlig tiltak/ordning, som er forankret i lov om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne ... -
Nynazistiske miljøer – en studie om tilslutnings- og exitprosessene
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)I dagens Norge er ikke nynazisme ansett som et samfunnsproblem i den forstand at det kan true demokratiet. Høyre radikale krefter er på fremmarsj i Europa og radikal islamisme blir stadig mer utbredt. Holdninger er i ... -
Oppfølging av barn i fosterhjem: en studie av hvordan barns synspunkter dokumenteres i det skriftlige arbeidet etter tilsynsbesøk.
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2014;, Master thesis, 2014-06-27)Dette er en kvalitativ undersøkelse hvor jeg analyserer 51 tilsynsrapporter etter tilsynsbesøk i fosterhjem. For å belyse problemstillingen har jeg foretatt en tekstanalyse blant tilsynsrapportene fra en kommune. Rapportene ... -
Oppfølging av foreldre til barnas beste
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2013;, Master thesis, 2013-05-31)Lov om barneverntjenester gir foreldrene som mister omsorgen for sine barn rett til oppfølging av barneverntjenester og/eller av andre instanser. Foreldrene skal få styrket sin omsorgskompetanse og de skal få oppfølging ... -
Oppfølgingsarbeid av arbeidssøkere i Nav-mottak
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2013;, Master thesis, 2013-11-27)I min masteroppgave i sosialt arbeid ble følgende problemstilling valgt: ”Er Nav ansattes oppfølging av arbeidssøkere i samsvar med Nav-reformens intensjon?” Ut fra problemstillingen ønsket jeg å få frem hvordan veiledere ... -
Opplevelse av sosial eksklusjon blant rusavhengige i Stavanger
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)I denne undersøkelsen har jeg ved hjelp av fokusgruppe som metode sett nærmere på et utvalg rusavhengige mennesker sin opplevelse av sosial eksklusjon i Stavanger. Undersøkelsen har et avviksteoretisk perspektiv som ser ... -
Parenting in an intercultural context: Lived and told experiences of Ugandan immigrants in Norway
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2017;, Master thesis, 2017-06)This was a pioneer study among Ugandan immigrants in Norway, aimed at exploring their parenting experiences. Particularly; their perceptions on factors which inform and influence parenting orientations, how cultural shifts ... -
Pårørendes erfaringer med legemiddelassistert rehabilitering
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2013;, Master thesis, 2013-12)Foranledningen til denne studien, var informasjon omkring mange LAR-pasienter og pårørendes negative erfaringer med LAR. Hensikten med studien er å undersøke i hvilken grad mottatt informasjon, samsvarer med involverte ...