Browsing Faculty of Arts and Education by Title
Now showing items 1725-1744 of 3289
-
Kommunal styring og ledelse av en forskningsstøttet innovasjon for utvikling av inkluderende praksis
(Chapter, 2023)As the owner of kindergarten, school, and educational and psychological counselling service (PPT), the municipality is responsible for the quality of all these units, which, among other things, means that these units have ... -
Kommunikasjon av prestasjonsforventninger i ungdomsskolen sett i sammenheng med tema "Folkehelse og livsmestring".
(Master thesis, 2020)Sammendrag Studien belyser kommunikasjon av prestasjonsforventninger i skolen, sett fra elevers perspektiv. Hovedproblemstillingen som studien søker å besvare er: Hvordan erfarer ungdom kommunikasjon av prestasjonsforventninger ... -
Kommunikasjon i håndball: En studie av en elitetreners kampkomkomunikasjon
(Bachelor thesis, 2024)Bakgrunn: Håndball er en lagidrett der en treners kommunikasjon med spillere og dommere kan ha innvirkning på kampresultatet, da er både verbale og non-verbale interaksjoner viktige. Kommunikasjonen til treneren kan påvirke ... -
Kommunikasjon og samtale blant de minste.
(Bachelor thesis, 2022) -
Kommunikasjonsmønstre i brøkundervisningen. Et innblikk i en malawisk klasseromsdiskurs
(Master thesis, 2016-06-13)Sammendrag I denne masteroppgaven presenteres en kvalitativ klasseromsstudie. Den har undersøkt brøkundervisning i en malawisk kontekst med fokus på hvordan brøk og brøkregning ble representert og kommunisert i undervisningen. ... -
Kommunikasjonsmønstre i helklassediskurs, og læringsmuligheter de åpner opp for.
(Master thesis, 2021)Kommunikasjonsmønsteret som formes i diskursen mellom lærer og elever i klasserommet har stor påvirkning på undervisningen. Undervisningen er igjen den viktigste faktoren når det gjelder læring, og dermed vil kommunikasj ... -
Kommunikativ skriving på 1.trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-02)Formålet med denne kvalitative casestudien har vært å se nærmere på hvilke muligheter funksjonell skriving gir i begynneropplæringen, og hvordan elevene kan bli posisjonert som lesere og skrivere fra den dagen de begynner ... -
Kompetanseheving og endring i barnehagene som følge av Stavangerprosjektet
(Masteroppgave/UIS-HF-IFU/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Formålet med oppgaven er å finne ut om det har vært en kompetanseheving og endring i barnehagene som deltok i Stavangerprosjektet – Det Lærende barnet i perioden 2007- 1012, samt å kartlegge hvilke ledelsesfunksjoner som ... -
Kompetanseutviklende samarbeid mellom skole og PP-tjeneste : et spørsmål om møtekoreografi?
(Chapter, 2023)In this chapter, the light is directed at collaborative meetings as an innovation, in which both school and PPT (educational and psychological counselling service) participate. The meetings are understood as an arena for ... -
“Kompis”? “Rival”? “Kjæreste”? – eller kanskje bare “homo”? - Om maskuline relasjoner i Mannen som elsket Yngve (2003)
(Journal article; Peer reviewed, 2013)This article is an extensive discussion of one of Renberg’s most popular novels; Mannen som elsket Yngve (2003) [trs. The Man who Loved Yngve ]. The primary focus is on the relation between the two comrades, the ... -
Konflikter i barns lek.
(Bachelor thesis, 2023)I denne oppgaven er søkelyset rettet mot problemstillingen “hvilket syn har de pedagogiske lederne på konflikter i barns lek?”. Det som har trigget nysgjerrigheten vår for dette arbeidet er assosiasjonene vi har vært vitne ... -
Konføderasjonsmonumenter i USA: En analyse av debatten og kontroversene rundt dem.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08-25)En analyse av de kontroversielle monumentene spredt rundt om i USA som har historie tilbake til konføderasjonen. Undersøkelse av befolkningens meninger, diskusjon og analyse knyttet til debatten som foregår i aviser og ... -
Konkurransetrekkangst blant kvinnelige fotballspillere på toppnivå.
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Det er ikke mange damespillere som har stått frem og fortalt om forventningspress og deres opplevelse av prestasjonsjag. Hensikten var derfor å kartlegge i hvilken grad kvinnelige fotballspillere på toppnivå ... -
Konsekvensene av mobbing etter mobbingen tok slutt.
(Master thesis, 2021) -
Konsekvenser av Soweto opprøret mot Apartheid
(Bachelor thesis, 2023)Ser nærmere på om Soweto opprøret hadde store konsekvenser for Apartheid.Gjør det ved å se nærmere på hvordan Apartheid ble dannet og lovene de vedtok. Ser i tillegg på hvilken faktorer som bidro til å skape at Soweto ... -
Konstruksjon av identitetsfortellinger i barns sosiale lek
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne studien undersøker hvordan barn konstruerer identitetsfortellinger i sosial lek. Etter inspirasjon fra YuvalDavis (2010, 2011) legges et sosiologisk perspektiv til grunn for behandling og drøfting av identitetsbegrepet. ... -
Konstruksjon av samspill og kommunikasjon mellom de yngste barna i lek. En studie med et fenomenologisk blikk på de yngste barna i barnehagen
(Master thesis, 2014)Studiens fokus er hvordan de yngste barna i barnehagen konstruerer samspill og kommunikasjon mellom seg i lek. Studien tar utgangspunkt i et kvalitativt forskningsarbeid gjennomført på en 0-3 års avdeling, med et fenomenologisk ... -
Konstruksjonen av en trussel: En historiebruksanalyse av Stopp islamiseringen av Norge
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan SIAN (Stopp islamiseringen av Norge) bruker historie for å fremme sitt anti-islamske innhold på deres egen nettside. Dette blir gjort gjennom å bruke en historiebruksanalyse for å ... -
Kontaktlæreres oppfatning og kunnskapsnivå om psykose i videregående skole i Norge
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Tema i oppgaven er læreres holdninger og kunnskapsnivå om psykose og deres muligheter til å hjelpe. Videre har jeg undersøkt om lærere har den nødvendige kunnskap for å kunne identifisere tidlige tegn på psykose hos ... -
Kontaktlæreres relasjonsbygging til reaktivt aggressive elever : deres forklaring og begrunnelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som er gjennomført våren 2009 i Stavanger og Sandnes. Oppgaven setter fokus på relasjonsbygging og viktigheten av gode relasjoner i skolen. I utgangspunktet har hovedfokuset ...