Browsing Faculty of Arts and Education by Title
Now showing items 1783-1802 of 3152
-
Lesing i samfunnsfag. En studie av hvordan samfunnsfaglærere kan fremme leseforståelse hos elever
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-12)I denne studien drøfter jeg hvordan lærere kan fremme leseforståelse hos elever i ungdomsskolen i samfunnsfag. Metodene som er benyttet i studien er kvalitativ observasjon og intervju. Respondentene er to lærere som har ... -
Lesing på papir og skjerm blant 5.trinnselever: En studie av medienes betydning for elevers navigering og leseforståelse.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Masteroppgaven retter fokus mot elevers bruk av lesemediene papir og skjerm i leseopplæringen. Den overordnede problemstillingen er: Lesing på papir og skjerm blant 5.trinnselever: Hvordan virker mediene inn ... -
Lesing som grunnleggende ferdighet - hva er nå det?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)I 2006 ble den nye læreplanen, Kunnskapsløftet, innført. Nytt ved den nye læreplanen var blant annet innføringen av de grunnleggende ferdighetene. I tillegg til lesing, består de grunnleggende ferdighetene av regning, bruk ... -
Lesnad av Framandkar av Tarald Stein, i lys av identitetsprosessar
(Bachelor thesis, 2022)Bacheloroppgåve -
Lesson study in teacher education: Learning from a challenging case
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Whereas most studies of lesson study in teacher education seem to report on success stories, this article investigates a negative case. From an implementation of lesson study in Norwegian teacher education, we analyse data ... -
Lesson Study og lærerstudenters fokus på elevers læring i veiledningssamtaler
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Søkelyset settes her på norsk grunnskolelærerutdanning og på veilednings-samtaler i praksisopplæring hvor Lesson Study ble innført som arbeidsmetode. Veiledningssamtaler i matematikk og naturfag analyseres ut fra et teoretisk ... -
Lesson Study som arbeidsmåte i praksisopplæring for matematikk - muligheter og begrensninger for grunnskolelærerstudenters fokus på elevers læring av primtallsfaktorisering
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-05)Elevers matematikkunnskaper i norsk grunnskole har fått fokus på grunn av skuffende resultater på internasjonale tester. I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk utforsker jeg muligheter og begrensninger for en gruppe ... -
Lesson Study som tilnærming i universitetspedagogikken og språkstøttende naturfagundervisning i grunnskolelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen presenterer vi funn fra forskningsprosjektet Teachers as Students, TasS, (2012–2015) ved Universitetet i Stavanger, hvor hovedmålet var å undersøke om Lesson Study som metode kunne forbedre grunnskolel ... -
LESSON STUDY: CHALLENGING MALAWI PRIMARY SCHOOL TEACHERS VIEWS OF TEACHING AND LEARNING THE CONCEPTS OF COUNTING.
(Master thesis, 2023)The achievement of primary school learners in mathematics in Malawi is low. Many learners fail to reach the required proficiency levels as specified in the Malawi primary national curriculum. This is a major concern to ... -
Lessons for child-computer interaction studies following the research challenges during the Covid-19 pandemic
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The impact of the Covid-19 pandemic has been experienced differently in and within individual countries and thus has had a different impact on the individual researchers in the child–computer interaction studies. There ... -
Letters or images, or both? : a study of how and why people engage in novel- and film versions of popular narratives
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2010;, Master thesis, 2010)This thesis is a study of people’s preferences towards the engagement in narratives in novels and films, with The DaVinci Code by Dan Brown and The Girl with the Dragon Tattoo by Stieg Larsson as the main narratives in ... -
Levels of skills and predictive patterns of reading comprehension in bilingual children with an early age of acquisition
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Bilingualism appears to be related to poor language and reading comprehension in the instructional language (L2). However, in the long term, an early age of second language acquisition (AoA) may produce higher levels of ... -
Det levende lærerarbeidet
(Journal article; Peer reviewed, 2007)Hva handler lærerarbeidet om, og hvordan kan vi forstå lærere sin utvikling gjennom det første året i yrket? Artikkelen forsøker å belyse noen aspekt ved lærerarbeidet og nyutdannede lærere sine opplevelser av det. -
LGBT representation in the English foreign language classroom
(Master thesis, 2022)This project addresses teacher’s attitudes and pupils’ access to LGBT representation in the English foreign language (EFL) subject in six Norwegian schools by examining what is available in their school libraries, what ... -
Linking Readers Theatre to CLIL in foreign language education
(Journal article, 2013)This article explores the potential of linking Readers Theatre (RT), a group reading aloud activity, with Content and Language Integrated Learning (CLIL) in foreign language education. Both RT and CLIL, independent of each ... -
Listening to students for tomorrow, today: engaging students to define the future of higher education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article examines the voices of students at a symposium organized by the European Consortium of Innovative Universities (ECIU) in 2018: ‘Learning for Tomorrow, Today: Future Fit Universities for 2040’. Twenty students ... -
Literacy instruction in first grade: classroom-level associations between reading skills and literacy instruction activities
(Peer reviewed; Journal article, 2022-02)Background Adapting instruction to individual students' needs is known to be effective, but there is a lack of evidence whether students' reading skills are associated with literacy instruction activities at classroom-level. ... -
Literacy practices in co-taught early years classrooms. Study protocol: The Seaside case.
(Peer reviewed; Journal article, 2021-01)The present protocol describes the background, theoretical framework and methods for a qualitative study of co-taught, Norwegian, L1 classrooms—The Seaside case. The participants are six classes and their teachers from six ... -
Literair lezen in het digitale tijdperk
(Chapter, 2021)Ondanks de mooie voordelen van het digitale tijdperk gaat ook weleens iets waardevols verloren. Deep reading wordt bedreigd door het oppervlakkig lezen vanaf de schermpjes die ons overal en altijd vergezellen (Wolf, 2018). ...