Browsing Faculty of Arts and Education by Subject "kroppsøving"
Now showing items 21-40 of 59
-
Et langt liv med styrketrening
(Masteroppgave/UIS-SV-IH/2015;, Master thesis, 2015-06)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på semistrukturerte intervju med fire eldre vektløftere over 70 år, som har drevet med systematisk styrketrening gjennom et langt liv. Studien har en fenomenologisk ... -
Felles mentale modeller blant elitespillere i fotball
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)Hensikten med denne studien er å utforske og beskrive felles mentale modeller blant elitespillere i fotball. Følgende problemstilling skal belyses: Hvilke kunnskapsstrukturer hos et herrelag i fotball på norsk toppnivå kan ... -
Felles mentale modeller blant håndballspillere
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Hensikten med studiet var å avdekke felles mentale modeller (FMM) blant håndballspillere. Masteroppgaven har redegjort for om det er samsvar mellom utøverens forskjellige beslutningsprosesser, deres oppfattelse av situasjoner, ... -
Felles mentale modeller i internasjonale handballteam- en kvalitativ analyse av landslagstreneres oppfatninger.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Denne masteroppgaven handler om felles mentale modeller (FMM) i internasjonale håndball team. Hensikten med oppgaven var å utforske hvordan og på hvilken måte landslagstrenere i internasjonale håndballteam tilrettelegger ... -
Forholdet mellom elevers motivasjon for kroppsøvingsfaget, motivasjonsklima og tilhørighet i kroppsøvingstimene, og deres intensjon om å være fysisk aktive etter endt obligatorisk skolegang
(Peer reviewed; Journal article, 2021-12)Studiens hensikt var å undersøke forholdet mellom elevers tilhørighet i kroppsøvingstimene, deres opplevelse av motivasjonsklimaet i faget og deres intensjon om å være fysisk aktive etter endt obligatorisk skolegang, samt ... -
Fra elite junior til senior – en kvalitativ analyse av karriereoverganger og seleksjonsprosessen i fotball
(Master thesis, 2015-06-10)Seleksjonsprosessen i fotball er en mye problematisert prosess. Det mangler konkluderende empiri ved flere elementer av prosessen, og fagfeltet erkjenner flere utfordringer rundt praksisen. Forklarende teori om karriereoverganger ... -
Fysisk aktiv læring i barneskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-06-08)Bakgrunn: Hverdagens krav til fysisk aktivitet endrer seg og regjeringen har flere ganger kommet med anbefalinger om at det fysiske aktivitetsnivået i samfunnet må økes. Et tiltak er å innføre mer fysisk aktivitet i skolen. ... -
Fysisk aktiv læring i matematikkundervisningen på 8.trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017)Tidligere studier viser at elever er motiverte for å være i fysisk aktivitet i skolehverdagen, at fysisk aktivitet kan ha positiv effekt på faglige prestasjoner, føre til økt konsentrasjon på arbeidsoppgavene og gi et godt ... -
Fysisk aktivitet i skolen, fra kunnskap til praksis: Muligheter og utfordringer ved å implementere fysisk aktiv læring som didaktisk verktøy i skolen
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-10)Utgangspunktet for denne studien var at vi i økende grad har pålitelig kunnskap om hva som er effektiv praksis for økt fysisk aktivitet i skolen, men vi mangler kunnskap om hvordan denne kunnskapen kan tas i bruk i praksis. ... -
Fysisk aktivitet som læringsaktivitet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Formål: Studiens formål var å undersøke hvordan fysiske læringsaktiviteter i fagene musikk, norsk og matematikk påvirket elevenes aktivitet i forhold til kroppsøving, kjønn og ordinære læringsaktiviteter i klasserommet. ... -
Halvmaratonløperne, hvem er de og hvorfor trener og konkurrerer de?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Formålet med denne studien var å undersøke hvem den typiske halvmaratonløperen er. Jeg ønsket å finne svar på hvorfor hun/han begynner å løpe, hvorfor de fortsetter med løping og hvorfor de konkurrerer. Jeg ville også se ... -
Humor i lagidrett
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-07-10)Humor finnes i alle kulturer og er et kompleks fenomen med mange funksjoner. De fleste assosierer humor med noe positivt, men det finnes også en negativ side som ikke er like eksponert. Lite er så langt gjort for å forstå ... -
Implementering av prosjektet "aktiv skole"
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-11)Bakgrunn: for studiet er økningen i inaktivitet og bekymringen av barn og unges synkende aktivitetsnivå. Skolebaserte intervensjoner har påvist positiv effekt i å øke den fysiske aktiviteten hos barn og unge. Implementeringen ... -
Innsats som en del av grunnlaget for vurdering i kroppsøving
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Sammendrag Denne oppgaven er skrevet innenfor seksjonen utdanningsvitenskap, profil idrett og kroppsøving, ved Universitetet i Stavanger (UiS). Bakgrunn: Kroppsøvingsfaglig forskningslitteratur om innsatsbegrepet i ... -
‛It’s not because we don’t believe in it…’: Headteachers` perceptions of implementing physically active lessons in school
(Journal article; Peer reviewed, 2019-12)Introduction Implementation of school-based physical activity (PA) programmes has proven to be difficult, particularly due to schools’ focus on academic performance and lack of organisational support for PA interventions. ... -
Jenters opplevelser i kroppsøvingsfaget
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Tidligere undersøkelser viser at de fleste elevene trives i kroppsøvingsfaget. Likevel oppgir flere undersøkelser at en del ikke trives, og flertallet ser ut til å være jenter. Funn tyder på at aktivitetsnivået og trivselen ... -
Kampledelse i fotball – en analyse av elitetreneres opplevelse og håndtering av kampforberedelse, gjennomføring og etterarbeid
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-11)Oppgavens hensikt var å utarbeide en empirisk analyse av hvordan trenere på elitenivå innen norsk toppfotball opplevde og håndterte forberedelse, gjennomføring og evaluering av en fotballkamp. Det teoretiske rammeverket ... -
Korrelasjoner mellom livsstil og skoleprestasjoner for norske elever i ungdomsskolen og videregående trinn 1
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-11)Hensikt/hypoteser: Formålet med denne masteroppgaven var å belyse om livsstil og skoleprestasjoner samvarierer for ungdommer mellom 8. trinn og videregående trinn 1. Dette for å skape et grunnlag for videre forskning som ... -
Kroppsbilde og kroppsøving. En kvalitativ analyse av jenteungdoms tanker og refleksjoner.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Problemområdet for oppgaven er unge jenters kroppsbilde, og hvordan dette på ulike måter får betydning for deres opplevelser og erfaringer med kroppsøvingsfaget i skolen. Bakgrunnen for studien er den betydelige rapporteringen ... -
The learning environment in upper secondary school physical education: The student perspective
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-06)The overreaching aim of this thesis was to gain a better understanding of the students’ perceptions of the learning environment in upper secondary school physical education, with special focus on marginalized subgroups. ...