Browsing Faculty of Arts and Education by Title
Now showing items 2985-3004 of 3100
-
Vokabularundervisning - quick and dirty
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Barn begynner på skolen med store variasjoner i vokabularstørrelse. Vokabular spiller en viktig rolle i lesing og elevenes akademiske suksess. Samfunnets krav til literacy øker, og elevenes vokabularstørrelse er en begrensende ... -
Voksenrollen i arbeid med minoritetsbarn i lek
(Bachelor thesis, 2024)Norge er nå et flerkulturelt samfunn med 870 000 innvandrere i inngangen av 2023 (ssb.no). Barnehagene i Norge er mer og mer flerkulturelle for hvert år som går og det er helt supert! Det som er viktig i en flerkulturell ... -
Voksenrollen i barns kroppslige lek på uteområdet i barnehagen
(Bachelor thesis, 2024)Vi har skrevet en Bacheloroppgave med problemstillingen: «Hva kan man som barnehagelærer gjøre for at uteområdet i barnehagen blir tilpasset barns kroppslige lek?» I dette prosjektet har vi intervjuet to barnehagelærerpedagoger ... -
Voksenrollen i dramapedagogisk arbeid for de yngste barna i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Voksenrollen og lek
(Bachelor thesis, 2023)Hensikten med denne oppgaven er å prøve å bli mer kjent med teori og hva den sier om voksendeltakelse i barns lek. Det er et tema som interesser meg spesielt når jeg jobber i barnehage selv. Lek er et omfattende begrept, ... -
Voksnes deltakelse i barns lek
(Bachelor thesis, 2022) -
Voksnes tilrettelegging for kroppslig lek inne på småbarnsavdeling
(Bachelor thesis, 2022) -
Vondskap i Frida Nilssons Ishavspirater - ein litterær analyse
(Bachelor thesis, 2022) -
Vurdering av innsats i kroppsøving
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Innsatsbegrepet har hatt et ambivalent forhold til vurderingspraksisen i kroppsøving. Innsats har vært en del av vurderingen i tidligere læreplaner (Reform 94 og Læreplanverket av 1997). Det har også blitt fjernet ... -
Vurdering av muntlig kompetanse på ungdomstrinnet En kvalitativ studie av læreres vurderingspraksis i norsk muntlig
(Master thesis, 2023)Sammendrag Temaet for denne studien er vurdering av muntlig kompetanse i norsk. Hensikten var å undersøke hva som kjennetegner et utvalg læreres vurderingspraksis slik de beskriver den, og målet er å bidra med mer kunnskap ... -
Vurdering av ordforståelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2010;, Master thesis, 2010)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å utforske hvordan to ulike ordprøver kan gi informasjon om elevers ordkunnskaper. I den ene ordprøven som utvikles og prøves ut, testes elevene i forståelsen av flerbetydningsord ... -
Vurdering av skriving hos andrespråkselever på mellomtrinnet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-05)Utgangspunktet for denne oppgaven har vært en empirisk forskningsundersøkelse, basert på kvalitative forskningsintervju med åtte norsklærere på mellomtrinnet fra fire forskjellige skoler på Østlandet. Oppgaven berører ... -
Vurdering for læring: en casestudie om hvordan refleksjonslogg kan fremme elevers læring om ligninger på 10. trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-06-15)Denne kvalitative casestudien har hatt til hensikt å se på hvordan refleksjonslogg kan være et redskap for å fremme læring om ligninger i 10. klasse ved å fokusere på framovermeldinger fra læreren. Tilbakemeldingen fra ... -
Vurdering i et tenkende klasserom
(Master thesis, 2023)I kunnskapsløftet 2020 blir det lagt vekt på at elevene skal få muligheten til å arbeide med problemløsning og utforskning. Et tenkende klasserom er en metode hvor en får gjøre akkurat dette. I denne studien har det blitt ... -
Vurdering i kroppsøving etter innføring av LK20
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har til hensikt å undersøke hvordan kroppsøvingslærere praktiserer vurdering. Studien ser på om kroppsøvingslærere har endret sin vurderingspraksis i takt med innføring av den nye læreplanen. Synet på ... -
Vurdering i kroppsøving- fra et elevperspektiv
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Denne masteroppgaven er skrevet innenfor seksjonen utdanningsvitenskap profil idrett, ved Universitetet i Stavanger (UIS). Kroppsøvingsfaglig forskningslitteratur viser seg å være mangelfull i Norge. Spesielt gjelder ... -
Vurderinger på topptur - Et innblikk i risiko og beslutningstaking på topptur
(Bachelor thesis, 2021)Topptur har utviklet seg til å bli en populær friluftsaktivitet. Denne oppgaven har tatt for seg hva som ligger bak prosessen for beslutningstaking i forhold til sikkerhet og risiko for erfarne og uerfarne toppturutøvere. ... -
Vurderingspraksisen i matematikkfaget, i en malawisk skolekontekst.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06)Dette masterprosjektet har undersøkt kjennetegn ved vurderingspraksisen i matematikk, i en malawisk skolekontekst. Studien er gjort innenfor et samarbeidsprosjektet mellom Universitetet i Stavanger og University of Malawi, ... -
W. B. Yeats, Cultural Nationalism and the Mytical Element: A Study of how the Cultural Nationalist, Yeats, used Mythological Material to Develop a Common Irish Consciousness for the People of Ireland
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-11-15)The aim of this thesis is to examine how William Butler Yeats’ early poetry hails an Irish national identity, by means of a cultural nationalism based on Celtic mythology. In recent discussions of Yeats’ early poetry ... -
Waist circumference thresholds and cardiorespiratory fitness
(Journal article; Peer reviewed, 2017-04)Purpose This study's purpose was to examine whether established risk categories of waist circumference (WC)—normal, high risk, and very high health risk—reflected significant differences in cardiorespiratory fitness (CRF) ...