Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 2038-2057 av 3125
-
Multikulturelle røtter og språklig uttrykkelse: Kodeveksling i Norsk raplyrikk
(Bachelor thesis, 2024) -
Multilingual learning of English: A study of teachers’ and pupils’ beliefs and reported experiences
(Master thesis, 2021)This research project is a qualitative study examining the beliefs and reported experiences held by Norwegian upper secondary teachers and multilingual pupils. The pupils in this study had a different or additional first ... -
Multilingual practices in late medieval English official writing: An edition of documents from the Beverley Town Cartulary
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05)The present work contains an edition of fifteen Middle English texts recorded in the Beverley Town Cartulary. The edited selection is miscellaneous, consisting of copies of documents which refer both to local matters of ... -
Multilingualism : challenges facing minority background pupils learning English as a third language in Norwegian primary schools
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)This thesis explores the challenges facing minority background pupils in the process of acquiring English as an L3 in Norwegian primary schools. However, in order to investigate English as an L3, English needs to be seen ... -
Multimodal tekstproduksjon i norskfaget. En analyse av tre lærebokserier for ungdomstrinnet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan det tilrettelegges for multimodal tekstproduksjon i norskfaglige lærebøker for ungdomstrinnet. Tekstutvalget for analysen består av tre norskfaglige lærebokserier: Nye Kontekst ... -
Multisensory Reading in Early Childhood: Systematic Review with Theoretical Guidance for Human Development Studies
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Our systematic qualitative analysis advances the field of human development with an integrative review of sensory research in children’s reading of books and e-books. Based on a systematic literature review of 35 papers, ... -
Munnleg medelevrespons på 7.trinn. Ein studie av korleis elevane gir kvarandre munnleg respons til skriftlege tekstar og korleis dei brukar responsen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Samandrag Masteroppgåva Munnleg medelevrepons på 7.trinn, handlar om korleis elevar gir og brukar munnleg medelevrespons til skriftlege tekstar. Med utganspunkt i eit sosiokulturelt syn på læring, og problemstillinga: ... -
Muntlig fremmedspråksangst blant syvendeklassinger i norske barneskoler med engelsk som fremmedspråk
(Master thesis, 2022)Muntlig kommunikasjon utgjør en stor del av fremmedspråksopplæringen. Læringskurven er gjerne bratt og utfordrende blant unge elever som begynner på sin fremmedspråksreise, og prosessen som inngår i å bli en dreven taler ... -
Muntlig stress ved dialogisk undervisning
(Master thesis, 2021)Sammendrag Studiens formål var å skape innsikt i lærere på mellomtrinnet sine erfaringer med dialogisk undervisning og muntlig stress. Hensikten var deretter å utforske hvordan læringsmiljøet er en del av læreres forebyggende ... -
Muntlig vurdering i norsk vg1-2 - hva ligger bak?
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven har som formål å undersøke hva norsklærere ved norske videregående skoler i Rogaland legger til grunn for sine vurderinger og karaktersettinger. Hvilket vurderingsgrunnlag har de, og hvordan opparbeider ... -
Muntlige tilbakemeldigners betydning for elever læring: En studie av tilbakemeldinger gitt til deltakere i matematikkundervisning, som omhandler arbeid med problemløsningsoppgaver.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016)Denne studien omhandler muntlige tilbakemeldinger som gis i klasserommet som fenomen i matematikkundervisning knyttet til problemløsningsoppgaver. For å undersøke dette fenomenet har jeg gjennomført en kvaliativ case-studie, ... -
Muntlige tilbakemeldigners betydning for elever læring: En studie av tilbakemeldinger gitt til deltakere i matematikkundervisning, som omhandler arbeid med problemløsningsoppgaver.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Denne studien omhandler muntlige tilbakemeldinger som gis i klasserommet som fenomen i matematikkundervisning knyttet til problemløsningsoppgaver. For å undersøke dette fenomenet er det gjennomført en kvaliativ case-studie, ... -
Muscle dysmorphia and associated psychological features of males in the Middle East: A systematic review
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Muscle dysmorphia (MD) is a mental health disorder characterized by a preoccupation with muscularity and is linked to excessive exercise and dieting, and using anabolic steroids. There is a global interest in the study of ... -
Musikalsk småbarnsmagi: Hvordan kan pedagogiske leder bruke musikk til å skape et inkluderende miljø på småbarnsavdelingen for barn i alderen 0 til 3 år.
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven undersøke hvordan pedagogiske ledere arbeider med musikk blant barn i aldre fra 0 til 3 år, og hvordan musikk kan brukes som et verktøy for å fremme inkludering. For å få svar på min problemstilling ... -
Musikk for et inkluderende fellesskap i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2022)Denne bacheloroppgaven vil baseres på problemstillingen; «Hvordan bidrar musikk til et inkluderende fellesskap i barnehagen?». For å undersøke nærmere har jeg valgt å ta i bruk den kvalitative forskningsmetoden, intervju. ... -
Musikk i barnehage. Hvordan bruker barnehagepersonalet musikken i spontane situasjoner?
(Bachelor thesis, 2022) -
Musikk i barns tidlige utvikling
(Bachelor thesis, 2023)I mitt forskningsprosjekt har jeg tatt for meg problemstilling med følgende lyd: «Hvorfor er det viktig med musikk i barns tidlige relasjoner og samspill, og hvordan kan det arbeides med å tilføre musikk i de yngste barns ... -
Musikk og inkludering
(Bachelor thesis, 2024)Formålet med denne bacheloroppgaven var å undersøke hvilken forståelse barnehagelærere har av inkluderingsbegrepet, og hvilke erfaringer og kunnskap barnehagelærere sitter inne med i forhold til inkludering av barn med ... -
Musikk og inkludering. På hvilke måter bruker barnehagelærer musikk for å skape inkluderende fellesskap på avdelingen?
(Bachelor thesis, 2024)I mitt forskningsprosjekt har jeg valgt å fordype meg i tema om musikk og inkludering. Inkludering har vært et rådende utdanningspolitisk prinsipp som er nedfelt i nasjonale styringsdokumenter som barnehageloven og rammeplanen ... -
Musikk på småbarnsavdeling
(Bachelor thesis, 2024)I forskningsprosjektet mitt har jeg tatt for meg problemstillingen: «Hvordan anvender barnehagelæreren musikken i samspillet med toddlere?» Det å bruke sang og musikk sammen med barna i barnehagen er viktig på mange måter. ...