Blar i Faculty of Arts and Education på emneord "inkludering"
Viser treff 1-20 av 33
-
Andrespråkslæring i et inkluderende fellesskap.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-06)Tema for denne masteroppgaven er andrespråkslæring i et inkluderende fellesskap. Forskningsspørsmål i denne kvalitative studien er knyttet til det sosiokulturelle perspektivet på læring som vektlegger betydningen av ... -
Arbeid i grunnskolens spesialpedagogiske team – en intervjuundersøkelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Tema for masteroppgaven er grunnskolens spesialpedagogiske team. Forskningsprosjektet har hatt som mål å utvikle en dypere forståelse for arbeid i spesialpedagogiske team og hvordan organiseringen i slike team kan relateres ... -
Det usikre lærerarbeidet i en skole for alle. Nyutdannede læreres arbeid med- og forståelse av inkludering.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Denne masteroppgaven handler om nyutdannede lærere sitt møte med det inkluderende klasserommet. Studien har som formål å skaffe innsikt om hvordan nye lærere i skolen arbeider med- og forstår inkludering. Oppgaven er ... -
Elevers fortellinger om spesialundervisning i grunnskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-11-19)Denne oppgaven beskriver hvordan åtte elever erfarer spesialundervisning i grunnskolen. Disse erfaringene blir drøftet opp mot et inkluderende perspektiv på utdanning. «Jo nærmere han kom skolen, desto tettere ble ... -
En analyse av PPT`s systemrettede arbeid i barnehagen. Hva handler det om, hvordan gjøres det og hvorfor?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Masteroppgavens tema er Pedagogisk psykologiske tjeneste (PPT) og systemrettet arbeid i barnehagen. Ulike utdanningspolitiske dokument uttrykker et ønske om mer systemrettet arbeidsprofil i PPT, uten å gi noen tydelige ... -
Er dette dine ord? En analyse av "Ordbanken og trekantsamarbeidet"
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)En oppgave om metoden "Ordbanken og trekantsamarbeidet". Metoden er utviklet med tanke på flerspråklige elever i den norske skolen. "Ordbanken" brukes i den tospråklige opplæringen, særskilt norskopplæring og i et fag i ... -
Fra mine til våre elever - Hvordan legge til rette for en mer inkluderende spesialundervisning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-10)En inkluderende skole blir løftet frem som et ideal både i nasjonal og internasjonal utdanningsdiskurs. Forskning peker på at samfunn, skoler og elever vil profitere på at den mangfoldige elevpopulasjonen befinner seg på ... -
Fra Salamanca prosessen til rammeplan for barnehage : en analyse av inkluderende pedagogikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009) -
Fremtidens skole og inkludering- en diskursanalyse av NOU 2015:8
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Tema for denne studien var fremtidens skole og inkludering. Ved bruk av diskursanalyse ble følgende problemstilling undersøkt: Hvordan kommer inkludering til uttrykk i NOU 2015:8 Fremtidens skole; Fornyelse av fag og ... -
Hvordan forstås begrepet deltakelse i forskning på det inkluderende klasserommet? En litteraturstudie.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-12)Denne litteraturstudien har utforsket forståelsen av deltakelse som begrep tilknyttet inkluderende pedagogikk, og den har sett nærmere på hvordan begrepet kan gi retning til utvikling av inkluderende praksis i det felles ... -
Hvordan inkludere barn med ulike forutsetninger i samtalebasert lesing av digitale bildebøker? En kvalitativ studie av barnehagelæreres erfaringer og refleksjoner
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Hensikten med studien har vært å se på barns vilkår for inkludering i samtalebasert lesing i gruppe i ulike media. Jeg ønsket å sette søkelyset på faktorer som kunne være av betydning for å støtte opp om barns deltakelse, ... -
Hvordan kommer retten til spesialundervisning, og utformingen av spesialundervisningen til uttrykk i statlige tilsyn?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)I løpet av de siste 30 årene er det blitt innført en ny styringsmodell i landet. Dette har ført til større lokal frihet, men med fastere kontroll fra myndighetene. Statlige tilsyn kontrollerer at kommune og skole overholder ... -
Inkluderende utelek
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Denne studien har bakgrunn i barnehageloven, som slår fast at barnehagen skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barn tilbringer store deler av ... -
Inkludering i barnehagen- En analyse av spesialpedagogers, styreres og pedagogiske lederes forståelse av begrepet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)Denne studien handler om inkludering i barnehagen og teoriperspektivet er det sosiokulturelle læringssynet, og barnehagepraksisen er studert i lys av dette. Inkludering i barnehage og skole er ifølge flere forskere et ... -
Inkludering i en mangfoldig skole : fra teori til praksis
(Chapter, 2022)Norsk skolepolitikk gjør at Norge på mange måter kan regnes som et foregangsland i arbeidet med å utvikle en inkluderende skole der læring står i fokus. Like fullt synes det å være et gap mellom skolepolitikkens teoretiske ... -
Inkludering og segregerte tilbud i den ordinære skolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Tema for denne oppgaven er inkludering og segregerte tilbud i den ordinære skolen. Det overordnede målet med oppgaven, og med det den utførte studien, er å få et dypere innsyn i hvordan inkluderingsbegrepet forstås av ... -
Inkluderingsarbeid i barnehagen : en kvalitativ studie utført ved spesielt tilrettelagt avdeling med særlig fokus på barnet med nedsatt funksjonsevne sine muligheter for aktiv deltakelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Denne oppgavens formal er a finne ut av og seke etter beskrivelser som kan si noe om hva aktiv deltakelse i lek og samspill innebeerer, hvordan dette fremtrer i hverdagen for et enkelt barn med funksjonsnedsettelse ved ... -
Innenfor og innenfra - elevperspektiver fra utvidet praksis
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05)Tema for masteravhandlingen er elever i Utvidet praksis syn på seg selv gjennom deltagelse og læring i grunnskolen og i videregående skole. Opplevelser av å være ekskludert fra fellesskapet påvirker hvordan elevene ser på ... -
Klasserommets makt - elevenes muligheter
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Masteravhandlingens overordnede hensikt var å bli bevisst på hvilke faktorer i klasserommet som påvirker elevers muligheter til deltakelse og medvirkning. Klasserommet blir i denne studien forstått svært vidt. Alt fra det ... -
Ledelse i kontinuerlige innovasjonsprosesser i en inkluderende skole : en kvalitativ studie av ledelse knyttet til tilrettelegging av det spesialpedagogiske arbeidet
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Rektors rolle som skoleleder er blitt mer og mer omfattende, noe som har ført til at flere forskere og teoretikere har kommet frem til at dagens skoleledelse ikke lenger handler om den ene helten som styrer. Av den grunn ...