Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 2122-2141 av 3067
-
Omsorg for ettåringer med senere barnehageoppstart
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever barnehagelærere at de kan ivareta ettåringens behov for omsorg, når de har tilvenning etter hovedoppstarten i august? I oppgaven benyttes ... -
Omsorg i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Tittel: Omsorg i barnehagen Sider: 27 År: 2023 Forfatter: Tiril Frafjord Bollestad Emneord: omsorg, privat og profesjonell omsorg Problemstilling: Hvordan tenker pedagoger at man imøtekommer barnas behov for omsorg ... -
Omsorg/støtte i ungdomsskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Denne studien handler om forholdet mellom lærer-elev og ser på hvordan ungdomsskoleelever beskriver omsorgsfulle/støttende lærere og den betydning det har for motivasjon i skolearbeid og læringsmiljø. Jeg har tatt utgangspunkt ... -
Omsorgsfulle relasjoner mellom barn
(Bachelor thesis, 2024)Målet med denne bacheloroppgaven har vært å besvare problemstillingen: “Hvordan legger barnehagelærere til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barn?”. Vi har brukt kvalitativt intervju som metode og intervjuet seks ... -
On a uniqueness property of second convolutions
(Journal article; Peer reviewed, 2009)Let M∞ denote the space of all finite nontrivial complex Borel measures on the real line whose variation has a fast decay at −∞. -
On how fiction impacts the self-concept : Transformative reading experiences and storyworld possible selves
(Peer reviewed; Journal article, 2023-10)Several empirical findings suggest that reading fiction expands and shapes our sense of self. This paper contributes to this line of research by mapping which temporal dimensions of the self-concept (Markus & Nurius, 1987) ... -
On the use of ICT and CALL in intermediate level EFL classes in Norway
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)This thesis investigates the advantages and challenges facing teachers in the process of applying ICT (Information and Computer Technologies) and especially CALL (Computer- Assisted Language Learning) in EFL (English as ... -
Once upon a time in a fantasy : a study of fairytale elements in fantasy
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2010;, Master thesis, 2010)This thesis has looked at the different fairy tales elements in fantasy literature, by analyzing the main characters in the following books, Coraline, Harry Potter and the Philosopher’s Stone and The Amber Spyglass. These ... -
“One Day I Shall Meditate In Falling Snow:” Meditation and Eastern Ways of Perceiving in Peter Matthiessen’s The Snow Leopard and George Schaller’s Stones of Silence
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-08-31)Peter Matthiessen’s The Snow Leopard, published in 1978, has remained a well-known work on reading lists incorporating nature writing and Eastern Buddhist thought. It has not, however, received much scholarly treatment ... -
Online peer observation: Reflections on a process-based job- embedded professional development activity through video recordings
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Guided by the sociocultural approach to teacher learning, this collective case study describes in-depth online peer observation experiences of six English language teachers and how they reflected on the scheme carried out ... -
Oppfattet kompetanse og trivsel i kroppsøvingsfaget blant elever på 6.trinn.
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien har vært å finne ut mer om oppfattet kompetanse og trivsel hos elever på 6.trinn i tre ulike kontekster; basketball, dans og uteaktivitet. Dette er for å få en større innsikt i hvordan ... -
Opplevd lærerstøtte og elevenes motivasjonelle målorientering i ungdomsskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)Formålet med denne studien var å finne ut om det var noen sammenheng mellom opplevd lærerstøtte og elevenes motivasjonelle målorientering. Det ble fokusert på tre typer lærerstøtte, henholdsvis faglig støtte, emosjonell ... -
Opplevd relasjon og kommunikasjon vedrørende utøvers totalbelastning
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-06-09)Viktigheten av god koordinering for kommunikasjon og relasjon mellom personer som er gjensidig avhengige av hverandre og som arbeider innenfor et felles miljø, er godt dokumentert. Både kommunikasjon fra trenere, foreldre ... -
Opplevd stress og utbrenthet blant elever på toppidrettsgymnas – en tverrsnittsundersøkelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-06)Hensikten med studien var å undersøke stress og utbrenthet hos elever på toppidrettsgymnas, og om toppidrettsgymnas gir gode muligheter for idrettslig og akademisk utvikling. I den foreliggende studien ble 443 elever fordelt ... -
«Opplevd støtte fra lærer og elevers reaktive aggresjon»
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å se på om det er sammenheng, og eventuelt i hvilken grad det er sammenheng, mellom opplevd støtte fra lærer og rapportert reaktiv aggresjon hos elever. For å kunne svare på problemstillingen ... -
Opplevelse av atferdsendringer relatert til fysisk aktivitet: En kvalitativ studie på deltagere ved en frisklivssentral
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Sammendrag Hensikt: Inaktivitet er sterkt knyttet til en rekke helseproblemer, som på sikt kan føre til livsstilsykdommer og tidlig død. Atferdsendring som øker fysisk aktivitet blir derfor sett på som svært viktig, men ... -
Opplevelser av videobasert veiledning: En intervjuundersøkelse med fokus på implementering, mestringstro og profesjonell utvikling.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-07)Videobased Improvement for TEachers (VITE) er et doktorgradsprosjekt hvor hovedmålet er å pilotere og evaluere et tiltak for kontinuerlig profesjonell utvikling av lærere. Denne studien undersøker hva lærere og veiledere ... -
Opplæring i metakognisjon ved hjelp av selvspørring
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-18)Denne masteroppgaven omhandler en kvalitativ studie av tre åttendeklassingers opplæring i metakognisjon. Formålet med studien var å oppnå en større kunnskap om muligheter og utfordringer ved opplæring i metakognisjon. Begrepet ... -
Opplæring i og på tegnspråk i en inkluderende skole : om individuelle rettigheter og vilkår for deltakelse
(Chapter, 2022)Artikkelen drøfter dilemma som skolesystemet konfronteres med når hørselshemmede elevers rett til opplæring «i og på tegnspråk» skal ivaretas innenfor en skole som skal fremme elevers deltakelse i inkluderende fellesskap. ... -
Opplæring om, for eller gjennom likestilling? En kasusstudie av likestillingsopplæring ved en videregående skole
(Peer reviewed; Journal article, 2023-06)I artikkelen undersøkes og diskuteres likestillingsopplæring i samfunnskunnskap i videregående skole. Forskning på likestillingsopplæring er begrenset i norsk sammen-heng, og derfor har forskning på annen ...