Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 3131-3150 av 3276
-
«Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2021-09)Avhandlingen ««Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn» har sin bakgrunn ... -
“Vi … er på vei inn i en tidsalder der det i stor grad er kvinnekjønnet som setter premissene for samfunnsutviklingen” – en kritisk analyse av lærebøker i samfunnsfag
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Gender equality is percieved as a core value in the Norwegian society and is mentioned several times in the curriculum produced by The Norwegian Directorate for Education and Training. The Norwegian Education Act demands ... -
“Vibaa er komaa!” : Nokre drag ved det litterære språket i romanen Fred og andre verk av Arne Garborg
(Journal article, 2009)I Arne Garborgs litterære verk er ordval, språkleg form og målføring ein viktig del av miljø- og personskildringa, og har klar litterær funksjon. Garborg omtala Fred (1892) som sin “naturalistiske Jær- roman”. Også språkleg ... -
Videospel som litteratur - Modernisme i Mosaic
(Bachelor thesis, 2022)Videospel blir allereie brukt i litteraturundervisninga på skulen, men denne bruken av videospel ser ut til å vere meir pedagogisk enn litteraturfagleg grunna. I «Det litterære i computerspil» (2018) argumenterer Sarah ... -
Videospill som litteratur - Embracelet som dannelsesroman
(Bachelor thesis, 2023)Oppgaven tar for seg hvordan man kan se på videospill som litteratur, ved å undersøke teori bak narrative videospill. I den sammenheng tar oppgaven for seg trekk fra sjangeren dannelsesromanen i det narrative videospillet ... -
Videregående elevers motivasjon til innsats i kroppsøving.
(Bachelor thesis, 2022)Tittel: Videregående elevers motivasjon til innsats i kroppsøving. Problemstilling: “Hvilke faktorer påvirker motivasjon til innsats i kroppsøvingsfaget hos vg2 og vg3 elever” og “Hvordan har koronarestriksjonene påvirket ... -
Vidkun Quisling: Nødhjelpsarbeideren, politikeren og landssvikeren
(Bachelor thesis, 2024)Vidkun Quisling er for de fleste nordmenn mest kjent som den største norske nazisten under andre verdenskrig. Etternavnet hans er i dag et internasjonalt skjellsord på en person som velger å samarbeide med en fremmed makt ... -
Vigdis og Bergljot. Og Vera? – Ein studie av sjølvframstilling i Arv og miljø og Fri vilje.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-16)Dette er ein studie av sjølvframstilling i røyndomslitteraturen. Oppgåva dreiar seg om korleis forfattarar gjev seg til kjenne i sin eigen tekst og kva konsekvenser dette kan føra med seg. Meir bestemt tek denne avhandlinga ... -
Vikarer i barnehagen-superhelter uten legitimitet. En kvalitativ studie av fire barnehagevikarer sitt syn på deltakelsen sin i barnehagens arbeid.
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg satt søkelys på deltakelsen til ufaglærte vikarer i barnehagen. Formålet var å synliggjøre vikarene som arbeidsgruppe, siden behovet for dem er større enn noen gang. Intensjonen var også å utvikle ... -
Vikinger og "Vikinger"
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2014;, Master thesis, 2014-05-12)Teori: Man finner mye teori på dette fagfeltet, man må «rense» ut det som blir mest relevant og best kan støtte opp om oppgaven i dens besvarelse. Oppgaven er en historiebruksanalyse av en tv-serie, så dette er både en ... -
Vikingtiden i England
(Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven skal jeg se på vikingtiden i England. Først og fremst skal jeg ta utgangspunkt i de tilgjengelige kildene man har om vikingene og deres tid i England. Før så å se litt på det norrøne samfunnet og hvordan ... -
Viktige ferdigheter for å oppleve mestring i skolen
(Master thesis, 2023)Å oppleve mestring i skolen er både et viktig og aktuelt tema. Det er viktig fordi barns skolegang har stor betydning og skaper forutsetninger for deres videre liv og utvikling. Aktuelt fordi media og forskning rapporterer ... -
Viktighet av kompetent pedagog i profesjonell yrkesutøvelse rundt formingsfaget i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2022)Formingsfaget har ulik vekting og søkelys i ulike barnehager. Innholdet i formingsfaget kan ha forskjellig betydning og innhold for ulike mennesker. Basert på tidligere erfaringer og kunnskaper, så vil den profesjonelle ... -
Vilkår for barns medvirkning i fellesskap i barnehagen
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-10)Forskning (Emilson & Johanson, 2017) viser at barns medvirkning i barnehagen ofte har et fokus på enkelt barns medvirkning, mer enn mot medvirkning som et spørsmål for fellesskapet. Formålet med denne avhandlingen er å få ... -
Vilkår for læring og inkludering ved utdanningstilbudet utvidet praksis (UP) i Rogaland fylkeskommune
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Vilkår for læring og inkludering ved utdanningstilbudet utvidet praksis (UP) i Rogaland fylkeskommune er en fenomenologisk studie som gjennom intervju av lærere forsøker å identifisere barrierer for læring og inkludering ... -
Vilkår for muntlig deltakelse på mellomtrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 2021-12)I denne artikkelen søker vi å gi svar på følgende spørsmål: Hvilke muntlige dialogiske rom finnes i klasseromshverdagen på mellomtrinnet? Det gjøres ved å studere mulighetene elevene får til å bruke stemmen sin og språket ... -
«Vindafjord»1941, «Sanct Svithun»1943, «Irma»1944: Allierte angrep på den norske hjemmeflåten brukt som propaganda i norske aviser under andre verdenskrig.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05-17)Under andre verdenskrig ble deler av den norske handelsflåten underlagt tysk kontroll. I dag kaller vi denne flåten for hjemmeflåten. Hjemmeflåten var kontrollert av okkupasjonsmakten, men norske sjøfolk ble tvunget til å ... -
Virkeligheten som virkemiddel
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2010;, Master thesis, 2010)Målet med avhandlingen er å studere hvordan Jostein Gaarder og Dan Brown i bøkene Vita brevis og Da Vinci-koden bruker referanser til den ytre virkeligheten som et bevisst litterært virkemiddel. Premisset er at virkeligheten ... -
Visual Representations of Gender in English Foreign Language Textbooks and 10th Graders’ Reflections on Gender Equality and Visual Literacy
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05-12)This thesis presents a class of 10th graders ability to reflect on gender equality and visual representations, and how well four English Foreign Language (EFL) textbooks promote the Norwegian Curriculum’s general aim on ...