Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 869-888 av 3085
-
Female autonomy – literary analysis of Jane Austen’s protagonists versus Caitlin Moran and the modern woman
(Master thesis, 2022)This thesis has one major purpose: to examine how women’s autonomy over their own lives has changed from Jane Austen’s writing until Caitlin Moran’s memoir in 2011. The thesis will show through literary analysis how ... -
Feministisk analyse av refleksjonar rundt hijab
(Bachelor thesis, 2021)Samandrag Eg skriv om muslimske kvinner i Noreg, deira refleksjonar rundt hijab og korleis dette kan knytast til feministisk teori. Eg gjer greie for omgrep som agency, othering og autentisering, og forsøker å knyte det ... -
Figuring out what they feel : Exposure to eudaimonic narrative fiction is related to mentalizing ability
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Being exposed to narrative fiction may provide us with practice in dealing with social interactions and thereby enhance our ability to engage in mentalizing (understanding other people’s mental states). The current study ... -
Fiksjonalisering? En diskusjon med utgangspunkt i Eivind Hofstad Evjemos roman Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet (2012)
(Master thesis, 2014-05-07)I denne oppgaven har jeg lest Hofstad Evjemo sin samtidsroman Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet (2012) utfra to ulike litteraturteoretiske tilnærminger: Narratologien og fiksjonaliseringsteorien. Disse teoriene ... -
Film as a gateway to teaching about slavery through historical empathy: a case study using 12 Years a Slave (McQueen, 2013)
(Peer reviewed; Journal article, 2022-06)We have studied how eliciting historical empathy in a class of 13th grade students through using the film 12 Years a Slave (McQueen, 2013) supported their in-depth understanding of slavery in nineteenth-century USA. ... -
Film i historieundervisning: En undersøkelse av ungdomsskolelæreres planlegging av historieundervisning med film
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker planleggingsprosessen til åtte ungdomsskolelærere i forbindelse med bruk av film i undervisning. Empirisk data ble innsamlet gjennom intervju med lærere fra tre forskjellige skoler i Rogaland. ... -
Film vs. skriftlig primærkilde. En undersøkelse av videregående skole elevers arbeid med kilder i historieundervisning.
(Master thesis, 2022)I dette forskningsprosjektet undersøker jeg hvilke forskjeller og likheter det er i utbytte hos elever som har jobbet med forskjellige historiske kilder. De historiske kildene som er benyttet i oppgaven er en episode av ... -
Filmen og fremtidens skole
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven belyser filmens didaktiske potensial i samfunnsfag- og historieundervisningen gjennom å besvare problemstillingen: «Hvordan kan film brukes som pedagogisk verktøy i historieundervisningen for å nå sentrale ... -
Filmens betydning for elevers historiske empati En undersøkelse av elevers historiske empati før og etter filmvisning av Hidden Figures
(Master thesis, 2022)Fra høsten 2022 vil den nye læreplanen i historiefaget være inkorporert i alle videregående skoleklasser. I fagfornyelsen blir historisk empati presentert som et av fagets kjerneelementer og øvelsen vil derfor prege ... -
Finding the Balance Between Collaboration and Autonomy Among School Nurses in Interactions With Schools
(Peer reviewed; Journal article, 2020-04)In Norway, new national guidelines for school service emphasize the importance of establishing structured collaboration with schools. Nevertheless, few studies have explored the characteristics of such collaboration. The ... -
Finnes den afrikanske middelklassen?
(Journal article, 2016-08)Verdensbankens definisjon av «middelklassen» i Afrika forvrenger vår forståelse av kontinentets økonomiske utvikling de siste årene. Ved å undersøke typiske middelklassegoder som å ha råd til mobiltelefon, bil og besøk på ... -
First fossil of an oestroid fly (Diptera: Calyptratae: Oestroidea) and the dating of oestroid divergences
(Journal article; Peer reviewed, 2017-08)Calyptrate flies include about 22,000 extant species currently classified into Hippoboscoidea (tsetse, louse, and bat flies), the muscoid grade (house flies and relatives) and the Oestroidea (blow flies, bot flies, flesh ... -
Fjogstad, Nyvlest, *Ævest. Sørvestnorske øydegardsnamn på -stad frå førhistorisk tid
(Peer reviewed; Journal article, 2021)A number of toponyms ending in -stad or -land in south-western Norway are linked to deserted farms from prehistoric times. Several of these names are identical to and seem to be of the same type and age as ancient Norwegian ... -
Fleirspråklig i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven kommer til å sette lys på hvordan barn med flerspråklig bakgrunn blir sett i barnehagen av de ansatte og hvordan de pedagogiske lederne jobber mot dette. For å finne svar på denne problemstillingen ... -
Fleirtydige meiningspotensial i den dokumentariske teikneserien. En studie av En frivillig død
(Bachelor thesis, 2021) -
FLERKULTURELL KOMPETANSE
(Bachelor thesis, 2023)Denne baceloroppgaven fokuserer på arbeid, erfaringer tanker og holdninger om flerkulturell kompetanse. Dette er et empirisk prosjekt som basert på kvalitativ intervjuer for å forske hvordan pedagogiske ledere anvende sin ... -
Flerkulturelle barn i barnehagen
(Bachelor thesis, 2024)I denne bacheloren har jeg sett på hvordan pedagogiske ledere arbeider med flerspråklige barn i barnehage, jeg har fokusert mest på hvordan barna blir inkludert i en barnehagehverdag. For å svare på min problemstilling har ... -
Flerspråklig barn i rollelek
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven er basert på problemstillingen: Hvordan legger barnehagelærere tilrette for flerspråklige barn i rollelek?” For å belyse denne problemstillingen på best mulig måte, har vi brukt kvalitative intervju ... -
Flerspråklige barns språklige ressurser i rollelek.
(Bachelor thesis, 2023)Hvordan bruker flerspråklige barn sine språklige ressurser for å delta i rollelek med andre barn på stor avdeling. Med fokus på hvordan flerspråklige barn går inn i lek, om de gir egne initiativ eller følger opp andres ... -
Flerspråklige barns språklige samhandling i rollelek og tilrettelegging for deltakelse i rollelek
(Bachelor thesis, 2022)