Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 3040-3059 av 3289
-
Uenighet som demokratisk praksis i måltidsfellesskapet på småbarnsavdeling
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Children’s participation and democracy are concepts in need of being discussed from several angles in the setting of early childhood education. This paper is based on empirical materials from seven research conversations ... -
UFO-er i Norge UFO-kulturen i Norge mellom 1970 og 1982 med fokus på Norsk UFO Center
(Master thesis, 2022)En gjennomgang av Norsk UFO Centers utvikling fra 1970 til 1982 med fokus på utviklingen i UFO-forskning, administrativ organisering og bruken av vitenskapelige metoder for å bli anerkjent som en vitenskapelig organisasjon. -
Ugleguttdidaktikk: Om å legge til rette for affinitetslæring gjennom arbeid med dataspill som litteratur
(Master thesis, 2024)Denne teksten undersøker hvordan en kan legge til rette for affinitetslæring gjennom å arbeide med dataspillet Owlboy som litteratur. Det gjør den med utgangspunkt i en etnografisk klasseromsundersøkelse, der elevenes ... -
Ulik tiltro til egne leseforståelsesferdigheter og ulik leseforståelse. Fire elever leser og arbeider med leseoppgaver av ulik vanskegrad og kompleksitet. En prosess
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Hensikten med denne oppgaven var å utforske og beskrive de kognitive prosesser som kunne oppstå i en leseforståelsesprosess hos fire elever i 5. klasse. De fire elevene hadde ulik grad av tiltro til egne leseforståelsesferdigheter ... -
Uncovering Fears, Challenges, and Motives of an Adult Learner with Dyslexia through Metaphors
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This case study aims to explore English language vocabulary acquisition experiences and conceptualizations of a single adult English language learner with mild dyslexia by drawing on metaphors and semi-structured interviews. ... -
Under radaren. En kvantitativ studie av elever som skårer over bekymringsgrensen på de obligatoriske kartleggingsprøvene på 1. trinn, men siden faller under på 3. trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Det foreligger i dag en rekke studier som viser at tidlig identifisering og systematisk hjelp er avgjørende for hvor effektiv den positive effekten av tiltak mot lese- og skrivevansker vil være hos barn, spesielt mellom ... -
Understanding for which students and classes a randomized controlled aggression prevention program works best: Testing individual student and class level moderators
(Peer reviewed; Journal article, 2022)School-based aggression prevention programs may not be equally effective for all students and classes, depending on student and class characteristics. This study investigated moderators of a cluster randomized controlled ... -
Understanding parents’ conflicting beliefs about children’s digital book reading
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In light of growing evidence that many parents are deeply concerned about their young children’s increasing technology use, in this paper we report on aspects of a study funded by the UK Economic and Social Research Council, ... -
Understanding reading development : a phenomenological perspective
(Journal article; Peer reviewed, 2011)The starting point of this article is a challenge presented to the research community in recent reviews of reading research and practice (Alexander & Fox 2004, 2007; Fox & Alexander 2009). That challenge is twofold in that ... -
Understanding the Wicked Witch: Exploring how “difference” makes Elphaba an inspiration to her audience
(Bachelor thesis, 2024)The Wicked Witch of the West has changed her reputation in recent pop-culture, from the embodiment of evil in The Wizard of Oz, to the quirky and confident Elphaba in Wicked. This thesis aims to explore and explain why ... -
Undersøke muntlig deltakelse i et escape room designet for klasserommet i 6. klasse.
(Master thesis, 2023)This study focuses on learners' oral participation during an educational escape room. The research will focus on how the pupils in 6th grade participate orally in English, during an educational escape room. Escape rooms ... -
Undervisning av historiske vitenskapelige konsepter som historisk empati gjennom This War of Mine: Et forsøk på å tilpasse Egenfeldt-Nielsens teoretiske rammeverk for videospill-læring til den norske skolen.
(Master thesis, 2024)I den nye læreplanen som ble introdusert i 2020 av Utdanningsdirektoratet ble det blant annet lagt frem at historisk empathy skulle bli del av Historie- og samfunnsfag-undervisning og da som en av fagenes kjerneelementer. ... -
Undervisning i kritisk tenkning: Autonomi til å bruke billedbøker til undervisning i småskolen og på mellomtrinnet.
(Master thesis, 2022)This project addresses whether in-service teachers and pre-service teachers feel they have the agency to utilize picture books to promote critical thinking, with a particular focus on 4th and 5th grade. A total of six ... -
Undervisningskunnskap i matematikk : tilpasning av en amerikansk undersøkelse til norsk, og lærernes opplevelser av undersøkelsen
(Journal article; Peer reviewed, 2010-04)I utdanningsforskning er bruk av kvantitative undersøkelser utstrakt, og mange av disse blir brukt på tvers av kulturelle kontekster uten at dette problematiseres. Ved University of Michigan i USA er det utviklet instrumenter ... -
Undervisningsoppgaver ved bruk av digitale dataspill i matematikkundervisningen.
(Master thesis, 2022)Dataspill er i vinden som pedagogisk verktøy for læring. Utdanningsinstitusjoner og skoler ser på hvordan lærere kan lære de nye digitale kompetansene som trengs i dagens samfunn, og hvordan dette kan videreføres til ... -
Undringsstund har gull i munn : filosofiske samtaler med åtte førskolebarn om fenomene det typisk menneskelig og vennskap.
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)Denne oppgaven omhandler filosofi for og med barn i barnehagealder. Inspirasjonskilden er den greske filosofen Sokrates og hans lære. Fremstillingen forankres i en sokratisk orientert filosofi og en sokratisk, dialektisk ... -
Unearthing Migrant Identities - An Exploratory Study into North-South Migrant Motivations in Dakar
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-08-01)This research aims at developing a deeper understanding of European and North-American migrants moving from the global North towards the global South. North-South migration as a phenomenon has not received as much attention ... -
Ungdom og stress om elever i videregående skole sin opplevelse av stress i hverdagen og lærerens betydning i dette.
(Master thesis, 2021)Elever i videregående skole kan oppleve stress i tilknytning til skolen. Denne studien undersøker elevers opplevelse av stress i hverdagen og lærerens betydning i dette. Problemstillingen har vært; Hvordan kan stress blant ... -
Ungdommers fortellinger om 22.juli - En eksplorativ studie av ungdommers historiebevissthet knyttet til terrorangrepene 22.juli 2011
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05-16)Tema for oppgaven er ungdommers fortellinger om 22.juli. Studien har som mål å undersøke ungdommers historiebevissthet knyttet til terrorangrepet som rammet Norge 22.juli 2011. Studien har det kvalitative forskningsintervjuet ... -
Ungdommers holdninger til rusmidler og deres opplevelse av klasseklima
(Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvilke holdninger elever på 10.trinn hadde til rusmidler, og om elevenes holdninger hadde noen sammenheng med elevenes opplevelse av emosjonell støtte fra lærer ...