Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 2407-2426 av 3063
-
Sammenheng mellom styrke og spenst hos utvalgte volleyballspillere sammenlignet med tidligere litteratur
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn Bakgrunn for valg av tema er at designet til denne studien er godt egnet til å se på sammenheng mellom styrke og spenst. Hensikt Hensikten med denne oppgaven var å se på første divisjons volleyballspillere og ... -
Sammenhengen mellom 2 år og 9 måneder gamle barns språkforståelse og deres mestring av geometri
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-12-17)Oppgaven beskriver 2 år og 9 måneder gamle barn med svak, gjennomsnittlig og sterk språkforståelse sin mestring av geometri. -
Sammenhengen mellom informasjon om kjønn og arbeid med kjønn
(Bachelor thesis, 2024)I denne oppgaven skal jeg belyse problemstillingen: “Hvordan jobber pedagogiske ledere med kjønn på småbarnsavdeling? Hvordan reflekterer de over temaet selv og hvordan legger de til rette for refleksjoner rundt temaet hos ... -
Sammenhengen mellom læreplaner og lærebøker i norskfaget
(Master thesis, 2021)Temaet for denne studien var å se på sammenhengen mellom læreplaner og lærebøker i norskfaget. Problemstillingen som ble laget var: ble to lærebøker, en fra Kunnskapsløftet 06 og en revidert til Kunnskapsløftet 20, realisert ... -
Sammenhenger mellom elevenes opplevelse av læringsmiljøet og deres egen motivasjon for skolearbeidet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Temaet for denne oppgaven er hvordan ulike elementer ved elevenes opplevelse av læringsmiljøet ved en videregående skole er relatert til motivasjon for skolearbeidet. Studien legger opp til en forståelse av hvordan ulike ... -
Samspeltekstar i poesi av Helge Torvund
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-06-07)For meg er det særskilt ordkunsten i Helge Torvunds diktning som vekker interesse. Eg opplever at dikta hans opnar for interessante refleksjonar om kreftene i språket og om ekspressivitet i motiv, tematikk og det ... -
Samspill i leseaktiviteter – et bidrag til barns utvikling av fortellerkompetanse
(Bachelor thesis, 2023)Formålet med denne bacheloroppgaven var å undersøke hvordan barnehagepersonalet organiserer leseaktiviteter i barnehagen. Det ble sett nærmere på samspillet rundt høytlesingen, om den blir utført med eller for barn, og ... -
Samspillet mellom regnestrategier, representasjoner og regneferdigheter : en kvalitativ studie av tre elever med regnevansker
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Målsettingen med denne studien er å undersøke hvordan noen sentrale emner innen forskning rundt matematikkvansker kommer til uttrykk hos elver med vansker i faget. Representasjoner relatert til tall og regning, regnestrategier ... -
Samtaletrekk i matematikkundervisningen. Finnes det et mønster i lærerens dialog med elevene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Tema for denne oppgaven ble valgt ut ifra egne erfaringer fra grunnskoletiden som ble opplevd som utfordrende for mange. Slik jeg opplevde det var det ikke rom for gode klasseromsamtaler. Elevsvar fikk lite oppmerksomhet ... -
Sandsmålet «i morgon»: en sosiolingvistisk studie av talemålet på Sand i Suldal
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05-12)Denne masteravhandlingen er en sosiolingvistisk studie av talemålet på Sand i Suldal kommune, som i stor grad baserer seg på Olav Hetland Sandviks rapport, Talemål i Rogaland - i går, i dag og i morgon: om uttale, bøying ... -
Sangenes Sang i ny språkdrakt!
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-11)I 2011 kom Bibelselskapet ut med en ny bibeloversettelse. Denne kom ut i en ny språkdrakt som i stor grad skilte seg ut fra den forrige bibeloversettelsen som Bibelselskapet kom ut med i 1978. Bibelselskapet hadde tatt i ... -
Satan’s romance with Romance: An analysis of satanic relationships and the projection of satanic wandering in Charlotte Dacre’s Zofloya, or the Moor (1806) and Matthew Lewis’s The Monk (1796)
(Master thesis, 2023)Satan as a literary character is one of the most recurring characters throughout literature. The aim of this thesis is to explore a small fragment of the stories Satan has been a part of, and investigate the satanic impact ... -
«Så det går liksom hånd i hånd det der faglige og sosiale»: En kvalitativ masteroppgave om læreres arbeid for inkludering og integrering av minoritetsspråklige elever på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien var å besvare problemstillingen «Hvordan kan lærere tilrettelegge for inkludering og integrering av minoritetsspråklige elever på ungdomstrinnet?». For å få et helhetlig bilde av dette ... -
«Så det ville jo ikkje ha skada bokmålet om ein hadde meir nynorsk» - ein kvalitativ studie kring nynorsk i lærarutdanningane for studentar med norsk i fagkrinsen
(Master thesis, 2023)Denne studien gir oppdatert innsikt i korleis universitet og høgskular som tilbyr grunnskulelærarutdanning 5-10, har lagt opp til betring av studentane sin nynorskkompetanse, for dei studentane som har norsk i fagkrinsen. ... -
Så sier sangen: Bibelallusjoner i tre norske viser
(Bachelor thesis, 2022)Hva skjer når et splitter nytt stykke visepop, utgitt hos et stort, anerkjent plateselskap, aktivt refererer til Bibelen i sangteksten sin? Eller når en rockelåt nevner Moses og den brennende busken? Hvilken funksjon kan ... -
Scandinavian Experiments in Democratic Education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article is the first of four articles exploring democratic schools co-founded by teenage students in Norway and Sweden. Our larger project explores the relationship between democracy in education and educational ... -
School in Motion - Hvilken innvirkning har økt tid til fysisk aktivitet og kroppsøving i skolehverdagen på ungdomsskoleelevers selvrapporterte helserelaterte livskvalitet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Hensikt: Hensikten med denne kvantitative studien er å undersøke hvilken effekt en skolebasert intervensjon med økt tid til fysisk aktivitet og kroppsøving innenfor skolens rammer har for elevenes selvrapporterte helserelaterte ... -
School Staff’s Experiences and Coping Related to the Challenging Behaviour of Children with Smith-Magenis Syndrome in Schools: A Q Methodological Study
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The aim of this study is to use Q methodology to explore how school staff experience the behaviours of children with Smith-Magenis Syndrome (SMS) in school and how they manage working with these children. Q methodology ... -
School-based intervention programs for symptoms of traumatic stress
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)This thesis attempts to provide an up-to-date overview of school-based intervention programs for symptoms of traumatic stress. The objectives were: 1) to identify school-based intervention programs for preventing or reducing ... -
School-based interventions modestly increase physical activity and cardiorespiratory fitness but are least effective for youth who need them most: an individual participant pooled analysis of 20 controlled trials
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Objectives To determine if subpopulations of students benefit equally from school-based physical activity interventions in terms of cardiorespiratory fitness and physical activity. To examine if physical activity intensity ...