Blar i Faculty of Arts and Education på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 41-60 av 1595
-
Adoptivforeldres erfaringer i møte med hjelpeapparatet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)I denne masteroppgaven rettes fokus mot adoptivforeldres erfaringer i møte med hjelpeapparatet. Seks par adoptivforeldre blir bedt om å beskrive sine opplevelser som foreldre til barn som ble adoptert da de var eldre enn ... -
Affrikat-fonemet i Haugesund bymål. En sosiofonetisk studie av affrikat-bruken hos unge språkbrukere i Haugesund by.
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen er en sosiofonetisk studie av affrikat-bruken hos unge språkbrukere i Haugesund by. Den tar utgangspunkt i to empiriske arbeid: lydopptak utført av Finn Gabrielsen i 1988, samt eget empirisk arbeid ... -
African students in Stavanger : Everyday life and migratory projects
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)This thesis is a sociological account of students’ experiences of living abroad. Using the case of African students in Stavanger it describes their daily life, in connection with their migratory projects. Based on the ... -
Afroamerikanske idrettsutøveres kamp for likhet og menneskerettigheter: En analyse av reaksjoner siden 1947 til 2021.
(Master thesis, 2021)Emnet jeg har valgt er hvordan mennesker sine holdninger til afroamerikanske idrettsutøvere og spesifikke hendelser har endret seg fra 1947 til 2021. Innenfor emnet undersøker jeg hvordan ulike folkegrupper reagerer til ... -
Aggresjon i barnehagen. En kvalitativ studie av pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med aggresjon i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Tema for denne masteroppgaven er pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med aggresjon i barnehagen. Følgende problemstilling blir stilt: Hvilke erfaringer har pedagogiske ledere med aggresjon i barnehagen? Studien ... -
Aggresjon i barnehagen. En kvalitativ undersøkelse av pedagogiske lederes opplevelse av aggressiv atferd i barnehagen, sammenliknet med PPT.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Gjennom media formidles det ofte at aggressiv atferd og mobbing er et økende problem i skolen. Det blir også ytret bekymringer av psykoterapeuter, som hevder at aggressiv atferd blant barn er et av de problemene som øker ... -
Akademisk lesing i ei digital tid
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05)Denne avhandlinga, som har fått tittelen Akademisk lesing i ei digital tid, er ei undersøking av universitetsstudentar si akademiske lesing i praksis. Målet med avhandlinga er å bidra med ny kunnskap om kva konsekvensar ... -
Aktiv skole – sammenhengen mellom fysisk form og akademiske prestasjoner hos 10 åringer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Hensikt: Denne studien har sett på sammenhengen mellom aerob kapasitet og objektivt målt aktivitetsnivå og skoleprestasjoner hos norske 10 åringer. Metode: Dette er en tverrstnittstudie, hvor utvalget bestod av 445 ... -
Akutte effekter av fysisk aktivitet på matematisk problemløsning hos ungdom
(Master thesis, 2022)Målet med denne studien er å undersøke om 30 minutter fysisk aktivitet har en akutt effekt på deltagernes evne til å løse problembaserte matematikkoppgaver. Dette masterprosjektet i idrettsvitenskap ble gjennomført som et ... -
"All is Failure:" The Legacy of the Enlightenment and Thomas Pynchon's Mason & Dixon
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-06)Since its publication in 1997, Thomas Pynchon’s Mason & Dixon has become a literary cornerstone within a continuing discussion about the 18th-Century and its influence on contemporary culture. Initially, this thesis will ... -
«Alle er jo forskjellige, og det er jo det som er spennende»
(Master thesis, 2022)Denne studien har fokus på arbeid med interkulturell kompetanse og synliggjøringen av mangfold for barn i barnehagen. Formålet har vært å bidra til innsikt i perspektiver på, og betingelser for, interkulturelt arbeid og ... -
«Alle er med»: En kvalitativ studie av styrernes erfaringer med utvikling og ledelse av barnehagen som lærende organisasjon
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å bidra til økt kunnskap om styrernes forståelse av, og erfaringer med å utvikle og lede barnehagen som lærende organisasjon. Studien tar utgangspunkt i styrerrollen og ønsker å få innsikt i ... -
Alle kvinners historie?: En komparasjon av norske og svenske historielærebøker for videregående skole, 1950-2000-tallet.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven fokuserer på historisk fremstilling av kvinner. Jeg har undersøkt hvordan dette kommer til uttrykk i lærebøker for videregående skole, og hvordan dette har forandret seg i perioden fra 1950 til nåtid. ... -
Alle med i systemet : Hvilke muligheter og virkemidler har førskolelæreren for å fange opp barns språklige og sosiale kompetanse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)I dagens samfunn er barnehagene en viktig del av barns oppvekstmiljø. Internasjonal og nasjonal forskning har vist at det vil ha positiv effekt på læring og videre utvikling dersom det tilbudet barna mottar før skolestart ... -
"ALLE MED" i fellesskapet : en studie over effekten bruken av observasjonsverktøyet "ALLE MED" har på den pedagogiske virksomheten i barnehagene
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Formålet med denne studien var å studere om observasjonsverktøyet ALLE MED har en effekt på den pedagogiske virksomheten i barnehagene som bruker dette verktøyet. Det har den siste tiden vært fokus og debatt om kvalitet ... -
Alle veier fører til Rom: katolsk propaganda i Olav Audunssøn
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-16)Sigrid Undsets Olav Audunssøn var det første romanverket Undset ga ut etter sin konversjon til katolisismen. Romanen ble ikke tatt imot like varmt som forgjengeren Kristin Lavransdatter. Man mistenkte at Undsets religion ... -
Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)- en mulighet for et inkluderedne og mangfoldig språkmiljø?
(Master thesis, 2022)Alternativ og supplerende kommunikasjon- en mulighet for et inkluderende og mangfoldig språkmiljø? Formålet med denne studien er å fremme ny innsikt om det å bruke alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) som en del ... -
An analysis of the language challenges faced by Myanmar refugee students in Norway
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)This study aims to increase understanding the level of language proficiency and educational achievement for the first-generation immigrant students. The research provides an obligating account of the lives, dreams, and ... -
An edition of the fifteenth-century Middle English cookery recipes in London, British Library's MS Sloane 442
(Master thesis, 2015)This thesis is an edition based on the study of a fifteenth-century Middle English manuscript containing a collection of cookery recipes as well as a miscellany of medical texts. The cookery recipes of the London, British ... -
An investigation of how extensive writing, as homework, affects Norwegian fifth graders’ attitudes and writing skills in English.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-12)This thesis is an investigation of how extensive writing, as homework, affects Norwegian fifth graders’ attitudes and writing skills in English. To investigate this, data was collected from two fifth grade classes of ...