Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 595-614 av 3057
-
Effekten av 20 ukers løpstrening på utrente. "Sprek 3" - en intervensjonsstudie.
(Master thesis, 2015)Bakgrunn: Hensikten med studien var å invitere utrente lesere av en regional avis til å delta i et intervensjonsprogram for å endre livsstil. Målet var å komme i form, og for de som ønsket, i så god form at de var i ... -
Effekten av fem måneders intervalltrening og kostholdsveiledning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Bakgrunn: Studien fulgte voksne overvektige og utrente personer med KMI over 25, som deltok i et intervensjonsprogram for å endre livsstil. Deltakerne ble delt inn i en kontrollgruppe og en intervensjonsgruppe. Hensikten ... -
Effekten av fire og en halv uke med hurtighetstrening på juniorfotballspillere, samt effekten av fokus på løpsteknikk.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-11)Hensikten med studien var å undersøke om et juniorlag i fotball kunne få fremgang på repeterende sprint, akselerasjonshurtighet, maksimalhurtighet og vertikalspenst etter få uker med sprinttrening. Studien tok også for seg ... -
Effekten av fysisk aktivitet på kognitiv funksjon hos barn: Aktiv Skole - En intervensjonsstudie
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Hensikten med studien var å undersøke effekten av økt fysisk aktivitetsnivå på kognitiv funksjon hos barn i femte klasse. Studien var randomisert og kontrollert med et utvalg på 414 elever mellom 9 og 10 år fra ni norske ... -
Effekten av helsebaserte skoleintervensjoner på fysisk aktivitet utenom skoletid – En systematisk oversikt i lys av et motivasjonsteoretisk perspektiv
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Bakgrunn: I sammenheng med en stagnerende folkehelse har det blitt stadig mer populært å innføre skolebaserte helseintervensjoner med hensikt å øke barn og unges fysiske aktivitetsnivå. Disse intervensjonene viser seg i ... -
Effekten av intensiv aerob trening og kostholdsveiledning for utrente voksne med overvekt og fedme: en randomisert kontrollert studie
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-04)Bakgrunn: Hensikten med studien var å undersøke i hvilken grad intensiv aerob trening over en periode på 33 uker kunne påvirke kardiorespiratorisk form og kroppssammensetning hos utrente voksne med overvekt og fedme. Et ... -
Effekten av økt fysisk aktivitet i skolen for tredjeklassingers aerobe kapasitet - 1-årig skolebasert intervensjon
(Master thesis, 2015-06)Tema: Barn anbefales å ha 60 minutter daglig fysisk aktivitet med moderat til hard intensitet. Barn med god fysisk form har lavere risiko for å utvikle livsstilssykdommer enn de som er i dårlig fysisk form. Fysisk aktivitet ... -
Effekten to ulike styrketreningsmetoder har på maksimal styrke, antropometriske målinger, løftehastighet og utholdenhet hos første års idrettsstudenter
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)HENSIKT: Hensikten med oppgaven var å se hvordan to ulike styrketreningsmetoder påvirker faktorer som muskelstyrke, muskelmasse, fettmasse, maksimal utholdenhet (VO₂maks) og løftehastighet. De to styrketreningsmetodene er ... -
Effekter av å inkludere harness-system i treningen til unge kunstløpere
(Master thesis, 2023)Sammendrag Formål: Utviklingen av nye treningsmetoder innen kunstløp har de siste 20 årene vært rettet mot å forbedre prestasjoner gjennom bedret teknisk hopputførelse, øke antall rotasjoner og mestre flerrotasjonshopp ... -
Effekter av økt fysisk aktivitet på ungdomsskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Bakgrunn: Denne studien har sett på effekter av økt fysisk aktivitet i skolen. Hensikten med studien har vært å sammenligne to skoler. En skole med økt fysisk aktivitet (minst 30 minutter hver dag), og en skole som ikke ... -
Efficacy of digital picture book enhancements grounded in multimedia learning principles: Dependent on age?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)We designed an experiment with stratified randomization to investigate the effects of visual and auditory enhancements in digital picture books on comprehension and incidental word learning. Participants were 183 children ... -
EFL Paraphrasing Competence Among 10th-grade EFL Learners in the Norwegian educational context
(Master thesis, 2022)This study investigates the EFL paraphrasing competence of lower secondary school pupils in the Norwegian educational context. It aims to explore the paraphrasing competence of 10th-grade EFL learners aged 15 to 16 in ... -
EFL Pragmatics Teaching in the Norwegian VG1 Programme for General Studies: Current Teacher Attitudes on the Development of Pupils’ Pragmatic Competence
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-12)This thesis investigates pragmatics’ current position in the first year of the Norwegian EFL programme for upper secondary general studies classes. The aim was to ascertain whether pragmatics is explicitly or implicitly ... -
EFL Teachers' Sources of Remote Teaching Anxiety: Insights and Implications for EFL Teacher Education
(Journal article, 2022-02)Introduction: This study aims to explore an under-researched issue; namely, remote teaching anxiety. Methods: This study employed a sequential mixed-methods exploratory design where participants initially reported their ... -
"Eg gledar meg sånn til denne dagen" - Ein kvalitativ studie om korleis leik kan engasjera elevane i 1. klasse til skriving.
(Master thesis, 2021)Samandrag Leik har ein eigenverdi for barn og den kan nyttast som metode i den systematiske opplæringa. Likevel viser det seg at den leikande læringa vert nytta lite for å gjera overgangen mellom barnehage og skule så ... -
«Eg synes det er veldig positivt at me les eit kvarter gjennom skuledagen i eiga bok» - Om stillelesing på sjuande trinn
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgåva er å få eit innblikk i kva elevar og lærarar på sjuande trinn tenkjer om stillelesing. For å finne moglege svar på problemstillinga har eg gjennomført ei kvalitativ undersøking, og eg har ... -
"Eg visste ikkje kven eg skreiv til...". Om utvikling av fagskrivingskompetanse i norskfaget på studieførebuande og påbygg på vg3
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-12)Denne oppgåva har undersøkt korleis elevar som går på vg3 i vidaregåande skule arbeider med fagskrivingskompetansen sin i norskfaget, og samanlikna beskrivingar frå elevar på studieførebuande med elevar som tek påbyggingsåret. ... -
Ei samfunnslesing av Jens Bjørneboe’s Skapsprengeren Manfreds Oppstandelse
(Bachelor thesis, 2021)Det er ei oppgåva som tek for seg samfunnskritikken i Jens Bjørneboes roman "Skapsprengeren Manfreds Oppstandelse". Der analysen er basert på enkelte makttilhøve båe i og utanfor romanen. -
Ein case av Lesson Study i matematikk på 1.trinn: lærarane sine refleksjonar om elevane si læring av tiervenner
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Oppgåva har blitt basert på ein Lesson Study syklus gjennomført av tre lærarar på 1.trinn i matematikk med emnet tiervenner. Fokuset har vore på lærarane sine faglege refleksjonar rundt observasjon og prediksjon i ... -
Ein kvalitativ studie av læraren sitt møte med stille elevar i skulen
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgåva i pedagogikk er ein kvalitativ studie om læraren og stille elevar i skulen. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i følgjande problemstilling: «Korleis opplever læraren stille elevar og korleis møter ...