Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 615-634 av 3063
-
Ein case av Lesson Study i matematikk på 1.trinn: lærarane sine refleksjonar om elevane si læring av tiervenner
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Oppgåva har blitt basert på ein Lesson Study syklus gjennomført av tre lærarar på 1.trinn i matematikk med emnet tiervenner. Fokuset har vore på lærarane sine faglege refleksjonar rundt observasjon og prediksjon i ... -
Ein kvalitativ studie av læraren sitt møte med stille elevar i skulen
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgåva i pedagogikk er ein kvalitativ studie om læraren og stille elevar i skulen. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i følgjande problemstilling: «Korleis opplever læraren stille elevar og korleis møter ... -
Ein kvalitativ studie av profesjonsfagleg samarbeid for utvikling av praksis
(Master thesis, 2021)Denne studien er ei kvalitativ undersøking av eit profesjonsfagleg samarbeid mellom skule og PPT. Studiens problemstilling har vore: Korleis legg skuleleiinga til rette for profesjonsfagleg samarbeid mellom skule og PPT, ... -
Ein studie av relasjonen elev-foreldre-skule, med fokus på foreldra si rolle for barn og unge si skulefaglege utvikling
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010) -
Eit stykke Israel i Noreg: Arthur Berg og Midtausten-konflikten, 1957-1985
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020)Denne oppgåva tek føre seg forholdet mellom tru og politikk blant det norske bedehusfolket i møte med Midtausten-konflikten. Innfallsvinkelen min er den tidlegare sjefredaktøren i Dagen, Arthur Berg, og korleis han meinte ... -
De eksemplariske. Bruken av eksempel i Arbeiderpartiets politiske diskurs
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05-15)I denne oppgava har jeg sett på hvordan det retoriske eksempelet fungerer i Arbeiderpartiets diskurs. Nærmere bestemt har jeg sett et materiale som er utgjort av ni tekster for å se på hvilke roller som blir fordelt når ... -
Ekteskap og kjønnsroller i The Crown
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-20)Film og TV er historisk referansepunkt for mange mennesker. Informasjonen som blir vist gjennom skjermen blir absorbert av oss tilskuere, gjerne ubevisst. På den måten tilegner man seg perspektiver uten å rette et kritisk ... -
Elementary school learners’ perceptions of graphic novels in the EFL classroom
(Master thesis, 2023)This thesis focuses on elementary school learners’ perceptions of reading graphic novels in the EFL classroom. More specifically, the thesis reports on findings from research that examined Norwegian 7th grade learners’ ... -
Elementer og tema av interesse i bildungsromaner: Brave, Arcane og Coraline
(Bachelor thesis, 2023)Ulike elementer og temaer i coming-of-age-sjangeren påvirker heltinnene og deres handlinger. Denne oppgaven har som mål å identifisere og undersøke likheter og ulikheter i forhold til dette. Jeg tar sikte på å vise hvorfor ... -
Elevar sine forklaringar i matematiske heilklassediskusjonar og læraren sin respons på desse: Ein kasusstudie av matematikkundervisning på 5. trinn
(Master thesis, 2023)Læreplanen i matematikk peikar på at elevane mellom anna skal få resonnere og argumentere. Heilklassediskusjonar gir gode moglegheiter for dette og elevforklaringar er ein sentral del av matematiske heilklassediskusjonar. ... -
Elevenes opplevelse av tekstrespons i norsk på 8. Trinn
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få økt kunnskap om hvordan elever på 8. trinn vurderer og forstår skriftlige tilbakemeldinger på tekster i norskfaget. På bakgrunn av tidligere forskning, som viser at det finnes ... -
Elevengasjement i historieundervisningen: En instrumentell multiple-case studie med observasjon av forholdet mellom elevengasjement og fagdidaktiske elementer.
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien var utvikling av kunnskap om hvilke fagdidaktiske elementer som engasjerer i historieundervisning. Engasjement bidrar til læring. Kunnskap om hva historie-lærere kan og bør gjøre for å engasjere ... -
Elevens subjektive opplevelse knyttet til mobbing
(Master thesis, 2021)Den 9. Juni 2017 vedtok stortinget nye bestemmelser i opplæringsloven kapittel 9a. Dette er kapittelet om elevenes skolemiljø. Hensikten med endringene i kapittelet, er å styrke rettighetene til elever som blir mobbet og ... -
Elever med ekstraordinært læringspotensial og deres opplevelse av skole og lærere
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-07)Denne masteroppgaven omhandler elever med ekstraordinært læringspotensial og deres opplevelse av skole og lærere. Med utgangspunkt i dette, ble følgende problemstilling formulert: «Klarer den norske skolen å dekke behovene ... -
Elever med flyktningbakgrunn i ungdomsskolen. En studie av læreres erfaringer med elever som viser symptomer på krigstraume, med fokus på identifisering, tiltak og lærernes mestring av dette arbeidet i skolehverdagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-27)SAMMENDRAG Denne masteroppgaven omhandler ungdomsskole elever i to innføringsklasser ved samme skole som kan ha blitt utsatt for et krigstraume, samt lærernes mestring av dette arbeidet i skolehverdagen. Med utgangspunkt ... -
Elever med stort læringspotensial og motivasjon i matematikk
(Master thesis, 2021)Oppgaven setter søkelys på elever med stort læringspotensial, hvor målet med studien var å få innblikk i hva som motiverer denne gruppen av elever innenfor matematikk. Det har blitt observert samlinger ved Talentsenteret ... -
Elever med stort læringspotensial sine erfaringer med matematikk og tilpasset opplæring i skolen og ved et eksternt pedagogisk tilbud
(Master thesis, 2021)Tilpasset opplæring og matematikkundervisning for elever med stort læringspotensial kan være krevende, og elevene kan ofte blir overlatt til seg selv. Med bakgrunn i dette var hensikten og formålet med denne studien å ... -
Elever som etterforskere i historiefaget – Historisk tenkning i møte med primærkilder
(Master thesis, 2022)Kunnskapsløftet 2020 har som mål at kildekritikk, utforskertrang, skaperglede og aktiv læring skal vektlegges mer i skolen. Formålet er at elever skal utvikle kompetansen de trenger for å møte et informasjonssamfunn i ... -
Elevers arbeid med responsen de får i norskfaget
(Master thesis, 2022)Sammendrag Hvordan arbeider utvalgte elever på 7. trinn med vurderingene de får av læreren sin og medelevene sine i arbeid med fortellinger? I denne oppgavens sammenhengen arbeidet elevene det er forsket på med et tverrfaglig ...