Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 786-805 av 3063
-
Et kvalitativt forskningsprosjekt om barnehageansattes oppfattelse av begrepet mobbing og deres arbeid med tematikken
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-12)Mobbing i barnehage er ett relativt nytt og omdiskutert fenomen. Tidligere forskning har konkludert med at fenomenet finnes, men det finnes også studier som indikerer at mobbebegrepet ikke anvendes blant de ansatte. Tema ... -
Et langt liv med styrketrening
(Masteroppgave/UIS-SV-IH/2015;, Master thesis, 2015-06)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på semistrukturerte intervju med fire eldre vektløftere over 70 år, som har drevet med systematisk styrketrening gjennom et langt liv. Studien har en fenomenologisk ... -
«Et lite land med et stort hjerte?»: En realpolitisk analyse av den norske bilaterale bistanden 1975-2000
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven undersøker hvordan den norske bilaterale bistanden har endret seg i perioden 1975-2000, med en vinkling på endringene etter Sovjetunionens fall. For å svare på hvordan endringer har skjedd, har det vært ... -
Et praktisk kall for metahistorie
(Bachelor thesis, 2022)En undersøkelse av teorien, og kritkken av teorien, i Metahistory av Hayden White. Avhandlingen undersøker det praktiske aspektet i anvendelsen av teorien. -
Et rotterace gjennom nåløyet
(Master thesis, 2022)Sammendrag Seleksjonsprosessen er et tema med kompleksitet, som tar for seg en rekke begreper. Oppgavens formål var å få innblikk i spillernes oppfatning av seleksjonsprosessen. Problemstillingene er spisset inn på ... -
Et samfunn av sild: Et sosioøkologisk perspektiv på Karmsundet etter sildekollapsen i 1870
(Master thesis, 2021)En vurdering av det sosioøkologiske systemet bygget mellom Karmsundet og den norske vårsilden under perioden 1808-1870, og hvor motstandsdyktig det var i møte med kollapsen av vårsildbestanden. -
«Et spill som er mer enn underholdning» En studie av «My Child Lebensborns» nærhet til teoretiske tilnærminger til historisk empati.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)Ved den kommende læreplanen vil historisk empati være et av kjerneelementene i historiefaget. Historisk empati er et omdiskutert begrep, og fremdeles er det stor uenighet om hva begrepet innebærer. Denne masteravhandlingen ... -
Et vanlig barn i en vanlig barnehage? Vilkår for deltakelse i barnefellesskap for de yngste barna med cochleaimplantat i barnehagen
(PhD thesis UiS;295, Doctoral thesis, 2016-06-17)Formålet med studien er a utforske vilkår for deltakelse i barnefellesskap for de yngste barna med cochleaimplantat i barnehagen. Studien er teoretisk forankret i et sosiokulturelt rammeverk hvor barns deltakelse i sosiale ... -
Etableringen av 22. juli-senteret: En undersøkelse av diskursen i media
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-18)Dette er en oppgave som tar sikte på å undersøke hvordan 22. juli senteret har blitt begrunnet og tatt imot. Oppgavens problemstilling er: Hvordan har etableringen av 22. juli-senteret blitt begrunnet og tatt i mot? - En ... -
Etikk og utforsking i litterære samtaler på mellomtrinnet – om å stille spørsmål til en fortelling om moralske dilemma
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen presenterer analyser av to litterære samtaler av romanen Lydighetsprøven: En tenkt fortelling om et barn (2017) av Bjørn Ingvaldsen. Samtalene blir gjennomført på mellomtrinnet, i små, elevstyrte grupper. Målet ... -
Etiske hensyn angående religiøse og livssynsmessige matkulturer i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Denne oppgaven har vært et forsøk på å belyse hvordan en kan overholde etiske hensyn inn mot arbeid av barnehagens matkultur som bærer preg av ulike religioner og livssyn. Problemstillingen er formulert slik: «Hvordan ... -
Etiske problemstillinger i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Dette er en bacheloroppgave som er skrevet med utgangspunkt i temaet mangfold og inkludering. Problemstillingen for oppgaven er: “Hvilke etiske problemstillinger står barnehagelærere overfor når de planlegger høytidsmarkeringer ... -
Etiske verdier og eksistensiell utforskning: Hvordan kan skolens religions- og livssynsundervisning arbeide med bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In Norway, sustainable development is one of three interdisciplinary topics in the new curriculum from 2020. This means that sustainability is presented as a key societal challenge and an important issue to address in and ... -
Evaluating a motivational and psycho-educational self-help intervention for athletes with mild eating disorder symptoms: A mixed methods feasibility study
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Objective The primary aim was to assess the feasibility of undertaking a study evaluating the novel Motivational and Psycho-Educational Self-Help Programme for Athletes with Mild Eating Disorder Symptoms (MOPED-A). A ... -
Evaluating an Online Professional Learning Community as a Context for Professional Development in Classroom-based Research
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This study examines how an online training into teacher research has been evaluated in relation to the three main elements of the community of inquiry framework (CoI): teaching, social, and cognitive presences. We held ... -
Evaluating the mindfulness based coping program: an effectiveness study using a mixed model approach
(Journal article; Peer reviewed, 2012-04)Since more than 450 million people worldwide suffer from mental disorders, interventions that promote mental health have been called for. Mindfulness-based coping (MBC) is an intervention based on coping skills ... -
Evaluering og utvikling av håndskriftferdigheter på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Enkelte elever som kommer opp på ungdomstrinnet, opplever å ikke ha tilstrekkelige håndskriftferdigheter til de skrivesituasjonene som de møter der. Denne masteroppgaven undersøker hvilken endring i håndskriftferdigheter ... -
Examining the Interplay between English Language Teachers’ Mindset and Researcher Self-Efficacy Beliefs in the Use of Action Research
(Journal article, 2022)Action research offers teachers an empowering and transformative experience of professional engagement. Teachers engaging in action research are argued to develop their inquiry skills and to adopt a growth mindset in ... -
Examining the longitudinal association between toddlers’ early shyness and their well-being during their first year in Norwegian early childhood education and care
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Using a multilevel random-coefficient approach, we examined the longitudinal association between toddlers’ early shyness and their well-being during their first year in Norwegian early childhood education and care (ECEC) ... -
Examining the Value of Literary Conversations: A critical mapping review of research into literary conversations in Scandinavian L1 classrooms
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In recent years, researchers and practitioners in the field of Scandinavian L1 literature education have devoted considerable attention to literary conversations. In the Scandinavian countries, research into literature ...