Blar i Faculty of Arts and Education på emneord "barnehage"
Viser treff 1-20 av 89
-
”Adle skal jo lega med adle”. En kvalitativ studie om barns opplevelse av utestenging fra lek i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Det meste av forskning på temaet mobbing blant barn, har vært utført i en skolekontekst. Dette gjenspeiles både i norsk og internasjonal forskning. Mobbing blant barn i barnehagen, er et relativt nytt, og omdiskutert ... -
Aggresjon i barnehagen. En kvalitativ studie av pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med aggresjon i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Tema for denne masteroppgaven er pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med aggresjon i barnehagen. Følgende problemstilling blir stilt: Hvilke erfaringer har pedagogiske ledere med aggresjon i barnehagen? Studien ... -
Aggresjon i barnehagen. En kvalitativ undersøkelse av pedagogiske lederes opplevelse av aggressiv atferd i barnehagen, sammenliknet med PPT.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Gjennom media formidles det ofte at aggressiv atferd og mobbing er et økende problem i skolen. Det blir også ytret bekymringer av psykoterapeuter, som hevder at aggressiv atferd blant barn er et av de problemene som øker ... -
Alle med i systemet : Hvilke muligheter og virkemidler har førskolelæreren for å fange opp barns språklige og sosiale kompetanse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)I dagens samfunn er barnehagene en viktig del av barns oppvekstmiljø. Internasjonal og nasjonal forskning har vist at det vil ha positiv effekt på læring og videre utvikling dersom det tilbudet barna mottar før skolestart ... -
"ALLE MED" i fellesskapet : en studie over effekten bruken av observasjonsverktøyet "ALLE MED" har på den pedagogiske virksomheten i barnehagene
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Formålet med denne studien var å studere om observasjonsverktøyet ALLE MED har en effekt på den pedagogiske virksomheten i barnehagene som bruker dette verktøyet. Det har den siste tiden vært fokus og debatt om kvalitet ... -
An Activity Theory View on Learning Studies
(Journal article; Peer reviewed, 2011-11)Learning study has been used by many to develop exemplary teaching in school, and this approach has recently been adopted for use in kindergarten as well. When using such approaches in different settings than they were ... -
Barn tegner livet - en kvalitativ studie av pedagogers holdninger og erfaringer med barnetegningen og tegneprosessen i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-11)Temaet i denne studien er barnetegningen i barnehagen, og har som hensikt å undersøke i hvilken grad en kan bruke barnetegningen til å innhente informasjon om barnas livsverden, samt å studere og belyse pedagogenes holdninger ... -
Barnehageansattes oppfatninger av innagerende vansker
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-19)”Hva er de barnehageansattes oppfatning av innagerende vansker?” Nesten 290000 barn går i barnehage i Norge (Utdanningsdirektoratet, 2013) og de barnehageansatte har en viktig jobb med å se til at ingen blir oversett, ... -
Barnehagelæreres «matematikkundervisning» i barnehagen
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2019-05)Den internasjonale barnehageforskningen har tradisjonelt hatt mer fokus på barns læring enn på barnehagelæreres undervisning. Det er utviklet flere teorier om barns læring, men det er behov for å utvikle teorier om ... -
Barnehagen som ordlæringsarena for minoritetsspråklige barn.
(Masteroppgave;, Master thesis, 2015-06-15)Formål og problemstilling: Formålet med denne studien er å få kunnskap om hvordan barnehager tilrettelegger og gjennomfører språkrelaterte aktiviteter for minoritetsbarn. Jeg vil søke etter hvordan pedagogene tenker ... -
Barnehagens arbeid med seksuelle overgrep mot barn - En kvalitativ intervjuundersøkelse av pedagogiske lederes erfaringer og kompetanse om seksuelle overgrep
(Masteroppgave/UIS-UH-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-01-21)Temaet for denne masteroppgaven var å belyse hvordan barnehagen kan bidra til å avdekke og forebygge seksuelle overgrep av barn. Følgende problemstilling ble utarbeidet: Hvilken erfaring og kompetanse har pedagogiske ... -
Barnet i barnehagen : relasjoners betydning for tidlig utvikling
(Chapter, 2007)Det er vanskelig å forestille seg hvordan en tilværelse kan bli meningsfull dersom mennesket ikke er i relasjon og samspill med andre. Andre mennesker forteller oss på mange måter hvem vi er, de støtter oss emosjonelt og ... -
Barnets beste? Foreldre med flyktning-bakgrunn og samarbeid med barnehagen: En analyse av foreldres erfaringer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Formålet med denne studien har vært å bidra til kunnskap om utvikling av samarbeid mellom barnehagen og hjemmet preget av gjensidig forståelse og medvirkning. Forskning på feltet viser at selv om samarbeidet er viktig for ... -
Betydningen opplevd vold har for barns egen utagering, og barnehagens rolle
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011) -
Bruk av Q-metode i Bambi-prosjektet
(Journal article, 2010)I denne artikkelen presenteres forsknings- og utviklingsprosjektet ”Barnehagens møte med barn og familier som opplever samlivsbrudd”. Prosjektet går også under kallenavnet Bambi-prosjektet. Hovedmålet i dette prosjektet ... -
Children and teachers engaging together with digital technology in early childhood education and care institutions: a literature review
(Peer reviewed; Journal article, 2021-08)The purpose of this literature review is to identify patterns and discuss key perspectives from empirical studies published during the last decade that explore how young children (birth to six years old) and teachers ... -
Cultural features of performance in Norwegian children’s narratives
(Journal article, 2013-09)Abstract: This article presents part of a research project whose aim is to investigate Norwegian 6 – 7 - year - old children’s language use in story - telling. The data consist of the children’s oral texts based ... -
Danningsbegrepet i barnehagens årsplaner - en diskursanalytisk tilnærming
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Danningsbegrepet er innført i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, noe som gjør det både viktig og interessant å utvikle ny kunnskap om danningsbegrepet i barnehagens virksomhet så vel teoretisk som praktisk. ... -
Deltakelse, prosess og produkt: Kreativitet i en skapende teknologimediert samarbeidsprosess i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2022-02)I denne artikkelen utforsker jeg begrepet kreativitet i en skapende prosess med digital teknologi i barnehagen. Problemstillingen er: Hva kjennetegner en skapende teknologimediert samarbeidsprosess der en gruppe barnehagebarn ... -
Development and psychometric properties of nomination scales for high academic potential in early childhood education and care
(Peer reviewed; Journal article, 2021-11)This paper describes the development of two nomination scales designed to measure parents’ and teachers’ perceptions of high academic potential among young children, and how the scores correlate with assessed high potential. ...