Browsing Faculty of Arts and Education by Subject "pedagogikk"
Now showing items 1-20 of 47
-
A conceptual look at instructional questioning and its use in teaching mathematics.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-06)Even in today’s society with electronic devices abundantly available to most western world learners to aid their learning, classroom instruction and discussions still are the most common practices of teachers everywhere. ... -
"Alle kan ikke være gud, alle sammen"? Dialogisk potensial i elevspørsmål og lærers respons.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Elevers spørsmål kan være igangsettere for utforskende dialog i læringsfellesskapet. En videre utvikling av en slik samtale avhenger av lærers respons. I denne studien undersøkes en samtalesekvens som oppstod med utgangspunkt ... -
Anerkjennelsens betydning i utvikling av inkluderende læringsmiljø
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Denne litteraturstudien har hatt som formål å frambringe kunnskap som kan bidra til å gi retning til utvikling av inkluderende praksis og læringsmiljø. Forskningsspørsmålet har vært hvordan tematikken anerkjennelse framtrer ... -
Det dialogiske klasserommet i en malawisk skolekontekst: en lærers tilnærming til matematikkfaglige samtaler i helklassesituasjoner
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-01)Dialogisk undervisning har utviklet seg som en stadig mer populær form for interaksjon som utspilles i klasseromssamtalen. Denne masteravhandlingen har undersøkt muligheter og utfordringer en malawisk lærer opplever i å ... -
Development of motor-life-skills: variations in children at risk for motor difficulties from the toddler age to preschool age
(Journal article; Peer reviewed, 2017-03)This article explores variations in development of everyday motor-life-skills in 661 children (329 girls and 332 boys) in Norwegian kindergartens of ages 2:9 (T1) and 4:9 (T2) years:months. The particular focus is on ... -
Dialogic Discourse Analysis: A methodology for dealing with the classroom as a text
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Bakhtin is a source of theoretical inspiration for educational research. This article will be an attempt to activate also Bakhtin’s analytical practice and his methodology. I will explore and elaborate the typology of ... -
Education Outside the Classroom : Pedagogical Practices, Prevalence, and Potential
(PhD Theses;766, Doctoral thesis, 2024)This article-based thesis comprises two sub-studies in the field of Education Outside the Classroom (EOtC) and investigates this teaching approach from different angles, using various methodologies and underlying theories ... -
Elevmedvirkning i undomsskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Sammendrag I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne ut hvordan elever på ungdomsskolen opplever medvirkning og autonomistøtte på skolen. Bakgrunnen for valget av tema ligger i en bekymring for at testfokuset i skolen har ... -
En kvalitativ studie som undersøker hvordan nyutdannede lærere opplever veiledning som støtte til profesjonsutvikling
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-07)23. februar 2017 vedtok Stortinget at skal arbeides med å utforme en nasjonal rammeplan for veiledningsordning av nyutdannede lærere. Rammeplanen skal utformes med rom for lokale tilpasninger. Formålet med denne studien ... -
En studie av malawiske læreres oppfatninger av begrepet problemløsning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Denne oppgaven er en studie som har undersøkt hvilke oppfatninger malawiske lærere har av begrepet problemløsning. Oppgaven bygger videre på Refviks masteroppgave fra 2014 som undersøkte hvordan lærere i den malawiske ... -
Equity in Education: The Relevance of Home Language, Home Culture, and School Belonging in Reading Achievement Evidence from the Norwegian PIRLS 2016
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2021-10)Under the United Nations’ Incheon Declaration for Education 2030, Norway has committed itself to working toward Sustainable Development Goal number 4: ensuring inclusive and equitable quality education and promoting lifelong ... -
Fra mine til våre elever - Hvordan legge til rette for en mer inkluderende spesialundervisning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-10)En inkluderende skole blir løftet frem som et ideal både i nasjonal og internasjonal utdanningsdiskurs. Forskning peker på at samfunn, skoler og elever vil profitere på at den mangfoldige elevpopulasjonen befinner seg på ... -
Glimpses of dialogue: transitional practices in digitalised classrooms
(Journal article; Peer reviewed, 2017-08)This socio-culturally informed qualitative study examines digitalised classrooms in Norwegian secondary schools, with a focus on the relationship between information and communication technology (ICT) and dialogic aspects ... -
Hva mener morgendagens lærere om drama i undervisningen?
(Journal article; Peer reviewed, 2007)Dagens allmennlærerstudenter får et lite innføringskurs i drama og de blir oppfordret til å prøve dette ut i praksis. Det er store forskjellig på i hvilke fag og på hvilke trinn studentene mener drama som undervisnings- ... -
-Hvis vi bestemmer litt, da er det litt gøyere. En kvalitativ studie av elevenes opplevelse av elevmedvirkning og motivasjon på mellomtrinnet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Formålet med studien har vært å undersøke hvordan elever på mellomtrinnet opplever elevmedvirkning og motivasjon. Bakgrunnen for valg av tema ligger i at det er flere undersøkelser av elevmedvirkning på eldre alderstrinn, ... -
Hvordan forstås begrepet deltakelse i forskning på det inkluderende klasserommet? En litteraturstudie.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-12)Denne litteraturstudien har utforsket forståelsen av deltakelse som begrep tilknyttet inkluderende pedagogikk, og den har sett nærmere på hvordan begrepet kan gi retning til utvikling av inkluderende praksis i det felles ... -
Integrating data in a complex mixed-methods classroom interaction study
(Peer reviewed; Journal article, 2020-09)Mixed‐methods (MM) designs have gained increasing interest in educational research. Still, many studies collect quantitative and qualitative data but report these data separately and do not attempt to integrate them in ... -
Interaksjoner i digitale kontekster i barnehagen
(PhD thesis UiS;186, Doctoral thesis, 2013-03)Denne avhandlingen er et selvstendig arbeid som inngår i forskningsprosjektet "Digitale objekts plass i barns sosiale og språklige danning i barnehagen", som er finansiert av Norsk Forskningsråd. Prosjektet inngikk i ... -
Klasseromsdialogen- en utopi eller en mulighet? -En kvalitativ casestudie av læreres arbeid med klasseromsdialog og utfordringer knyttet til dette.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Dialog mellom lærer og elever kan oppstå i alle klasserom, og de siste tiårene har klasseromsdialogen fått økt oppmerksomhet. Bakgrunnen for oppgaven er at klasseromsdialogen kan være en tilnærming til læring som utvikler ... -
Kunnskaper og oppfatninger - implikasjoner for etterutdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2008-06)Målet med enhver ny læreplan eller skolereform er å forbedre en nåværende praksis. Med innføringen av Kunnskapsløftet skal lærerne få et kompetanseløft. Begrunnelsen er at elevene da vil få bedre matematikkundervisning, ...