Blar i Vitenskapelige publikasjoner (HF-NSLA) på emneord "barnehage"
Viser treff 1-6 av 6
-
Barnet i barnehagen : relasjoners betydning for tidlig utvikling
(Chapter, 2007)Det er vanskelig å forestille seg hvordan en tilværelse kan bli meningsfull dersom mennesket ikke er i relasjon og samspill med andre. Andre mennesker forteller oss på mange måter hvem vi er, de støtter oss emosjonelt og ... -
Bruk av Q-metode i Bambi-prosjektet
(Journal article, 2010)I denne artikkelen presenteres forsknings- og utviklingsprosjektet ”Barnehagens møte med barn og familier som opplever samlivsbrudd”. Prosjektet går også under kallenavnet Bambi-prosjektet. Hovedmålet i dette prosjektet ... -
Development and psychometric properties of nomination scales for high academic potential in early childhood education and care
(Peer reviewed; Journal article, 2021-11)This paper describes the development of two nomination scales designed to measure parents’ and teachers’ perceptions of high academic potential among young children, and how the scores correlate with assessed high potential. ... -
Hva kan barnehagen bidra med til barn som har opplevd samlivsbrudd?
(Journal article; Peer reviewed, 2008)Hvert år opplever mange norske barn samlivsbrudd. Internasjonale og norske studier viser at barn som har opplevd samlivsbrudd er i større risiko for ulike psykososiale problemer enn andre barn. Tidligere norske studier og ... -
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Lamer Social Competence in Preschool Scale (LSCIP)
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Lamer Social Competence in Preschool Scale (LSCIP) er et spørreskjemabasert måleinstrument som kartlegger barns sosiale kompetanse i en nordisk barnehagekontekst. LSCIP bygger på det amerikanske måleinstrumentet Social ... -
The significance of children’s olfactory experiences in a Norwegian kindergarten: an olfactory researcher-practitioner collaboration
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study is a researcher-practitioner action inquiry which was used to explore children’s sensory experiences with a focus on the sense of smell (olfaction). We critically considered the early childhood theories that ...