Browsing Student papers (HF-IKS) by Title
Now showing items 415-434 of 770
-
Konsekvenser av Soweto opprøret mot Apartheid
(Bachelor thesis, 2023)Ser nærmere på om Soweto opprøret hadde store konsekvenser for Apartheid.Gjør det ved å se nærmere på hvordan Apartheid ble dannet og lovene de vedtok. Ser i tillegg på hvilken faktorer som bidro til å skape at Soweto ... -
Konstruksjonen av en trussel: En historiebruksanalyse av Stopp islamiseringen av Norge
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan SIAN (Stopp islamiseringen av Norge) bruker historie for å fremme sitt anti-islamske innhold på deres egen nettside. Dette blir gjort gjennom å bruke en historiebruksanalyse for å ... -
Konverteringsterapi: En analyse av statlig regulering av religion- og livssyn
(Bachelor thesis, 2022) -
Korleis siktar lærebøker i historie til å utvikla eleven sin demokratiske kompetanse? Ein komparativ innhaldsanalyse av to VG3 lærebøker i historie.
(Master thesis, 2021)I denne avhandlinga så vil ein komparativ innhaldsanalyse av Cappelen Damm sin lærebok: "Alle Tiders Historie: Frå dei eldste tider til våre dagar", og Aschehoug sin lærebok: "Tidslinjer 1 + 2: Verden og Norge: Historie ... -
Koronadiskursen. Korleis gjekk han så bra? Ein kommunikasjonsanalyse av tre pressekonferansar frå då landet stengde ned
(Master thesis, 2021)Avhandlinga er ei utforsking av dei kommunikative strategiane til Regjeringa, HD og FHI under den innleiande fasen av pandemien våren 2020. Eg har nytta retorisk strukturteori som metode i ein klarspråktematisk analyse av ... -
Krigen, filmen og skolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2012;, Master thesis, 2012)Kan en bruke spillefilmer for å oppnå mål i kunnskapsløftet i den norske skole? En oppgave som tar for seg filmer fra okkupasjonstiden i Norge og vurderer disse opp imot læreplanen. -
Kritisk literacy i norskfaget. Hvordan kan kritisk literacy bli en større del av elevenes skriving i norskfaget? En studie som undersøker hvordan 78 elever i en Vg1-klasse posisjonerer seg innenfor den sosiopolitiske skrivediskursen i sine redesignede tekster.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om hvordan kritisk skriving kan operasjonaliseres i norskfaget, i forbindelse med den nye læreplanen i norsk (LK20). Det overordnede temaet er kritisk literacy – et politisk og sosialt fenomen ... -
Kritisk Tenking & Kildebruk i en Historisk Fantasiverden
(Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven skal jeg se nærmere på historiebruk i Assassin’s Creed: Valhalla med fokus på kritisk tenking og kildevurdering fra et læringsperspektiv. Jeg går nærmere inn på de ulike måtene Ubisoft Montreal har brukt ... -
Kritisk tenkning om holocaust i norske lærebøker
(Master thesis, 2022)Kritisk tenkning som begrep, er et viktig element å appellere til i undervisningen i den norske skolen. Elementer sentrale innenfor kritisk tenkning, kan føre til at elevene selv kan ta flere gode valg, vite hvordan de ... -
Kun gode folk forteller historier: historiefortelling og tradisjon i Midgard
(Bachelor thesis, 2022)The thesis combines the concepts of storytelling and tradition, and their potential for moral value, and aims to show how the reader may gauge the morality of selected character's in Tolkien's fictional world by their ... -
Kunnskapsløftets læreverk: Realiseringen av Kunnskapsløftets intensjoner i fire norskfaglige læreverk
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-09)Denne avhandlingen tar sikte på å belyse hvordan noen av Kunnskapsløftets intensjoner blir behandlet i nyere læreverk i norsk for videregående, studiespesialiserende retning. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan ... -
Kunnskapsutvikling fra 1800: Navigasjon langs den norske kysten
(Master thesis, 2023)Frem til 1800-tallet har kunnskaper om kystnavigasjon hovedsakelig utviklet seg lokalt, ved å sirkulere gjennom samfunn og kultur, fra generasjon til generasjon. Grunnleggende ferdigheter som behøvdes for å ferdes på sjøen ... -
Kvaliteter og begrensninger i dekonstruksjon av modelltekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05)I 2013 ble bruk av eksempeltekster innført i den norske læreplanen i Kunnskapsløftet (K06) som et hjelpemiddel i skriveopplæringen. Generelt sett har det vært lite norsk forskning som viser hvordan slike tekster kan brukes ... -
Kvinners kamp til presteembete
(Master thesis, 2022)I 1961 ble Norges første kvinnelige prest, Ingrid Bjerkås, ordinert og begynte sitt virke som sogneprest i Berg og Torsken på Senja i Troms. Siden det var den første kvinnelige prest så var det fordi det helt frem til godt ... -
Lagnaden til politiinspektør Hans Jakob Skaar Pedersen – ei drøfting av historiebruk under kunnskapsløftet
(Master thesis, 2014-05-16)Eg skal i denne masteroppgåva sjå nærare på historia til og historiebruken om Hans Jacob Skaar Pedersen (1903-1946), politifullmektig i Statspolitiet i Stavanger (1943- 45), som etter at den andre verdskrigen tok slutt ... -
Language and identity: a study of African American Vernacular English and its status in American society
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05)The present thesis aimed to explore the relationship between language and identity with a particular focus on the status of African American Vernacular English in the American society. The research questions that were ... -
Language anxiety and language identity in the L2 English classroom of Norwegian upper secondary schools: A mixed methods study of teachers’ and students’ beliefs and experiences
(Master thesis, 2021)This research project is a mixed methods study exploring language anxiety and language identity in the L2 English classroom of Norwegian VG1 classes. The study aimed to investigate and compare the teachers’ and students’ ... -
Language anxiety in oral activities in Norwegian lower secondary EFL classroom: Teachers’ and their students’ beliefs, practices and experiences
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05-11)This thesis addressed the issue of language anxiety in oral activities in Norwegian EFL classrooms. In particular, lower secondary EFL teachers’ and their students’ beliefs, practices and experiences were explored through ... -
Language in the News: Constructing the Israeli–Palestinian Conflict through Use of Language
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-10)The current study provides a critical discourse analysis of 18 news reports taken from the Hamodia English newspaper and the Aljazeera English website covering the Israeli-Palestinian conflict between the years 2015 and ... -
Learner response, teacher methodology and cognition on teaching L2 grammar at upper secondary school in Norway.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)This thesis aimed at exploring teacher cognition (knowledge, attitudes, beliefs, and practices) in relation to the teaching of grammar of English as a secondary language at upper secondary school in Norway, academic VG1, ...