Blar i Student papers (HF-IKS) på tittel
Viser treff 677-696 av 926
-
Rammer for kreativitet: En studie av hvordan elever i en klasse på Vg3 opplever rammer for kreativ skriving
(Masteroppgave/UIS-UH-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05-11)Å utvikle elevenes kreative ferdigheter er sentralt i fremtidens skole. Denne masteroppgaven retter fokus mot elevenes kreative skriving i norskfaget. Den overordnede problemstillingen er: Hvordan opplever elever i en ... -
Raplyrikkens potensial i norskfaget
(Master thesis, 2021)Lyrikken har alltid hatt en sentral plass i norskfaget. Likevel tyder forskning på at dagens litteraturundervisning er lærebokstyrt og at den preges av en skjult litterær kanon. Forskning viser også at norskundervisningen ... -
Reading and writing workshops in the EFL classroom: A longitudinal study of the workshop-based method in a Norwegian 8th grade EFL class.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-12)The current study is based on the implementation of a reading and writing workshop-based program in the English as a foreign language (EFL) lessons of a Norwegian 8th grade class of nine pupils. Seven of these pupils ... -
Reading pictograms and signs - the need for visual literacy
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2011;, Master thesis, 2011)Reading pictograms and signs – the need for visual literacy is a study of the impact pictorial signs have on the social and physical environment, and, by extension, on media and visual culture. From the many possibilities ... -
Reaksjoner på Svalbardtraktaten fra den norske pressen
(Bachelor thesis, 2021)Svalbardtrakteten, som sikrer Norge kontroll over Svalbard, ble underskrevet i 1920 og trådte i kraft i 1925. Formålet med denne oppgaven er å svare på hvilke reaksjoner traktaten skapte i norsk presse. Dette vil gjøres ... -
Reflections on multicultural education: Teachers’ experiences of teaching multicultural classes
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05)This thesis investigates teachers’ experiences of and attitudes towards multicultural education and its implementation in Norwegian schools. A further aspiration of this paper is to examine the extent to which teachers ... -
Representations of French linguistic borrowing in early modern England
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)This thesis examines the early modern debates surrounding the incorporation of French loanwords into the English vocabulary through an analysis of the prefaces of a variety of early modern English dictionaries and a selection ... -
Representations of Home and Identity for the Migrant Woman in Mohsin Hamid’s Exit West (2017)
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-05)This thesis analyzes the representation of the migrant woman in Moshin Hamid’s Exit West (2017) by focusing on the text’s engagement with the diasporic concepts of home and identity. In essence, this study explores the ... -
Representations of the Feminine in Selected Poems, Short-Stories, and Criticism by Edgar Allan Poe
(Master thesis, 2022)A recurring theme in Poe’s poems and prose is his portrayal of the death of beautiful women. As such, the representation of the feminine is a frequent topic of interest in scholarly discussions on his writing. The traditional ... -
Response to the Global Climate Crisis in The Ministry for the Future by Kim Stanley Robinson
(Master thesis, 2023)Results of anthropogenic environmental changes have become even more visible in the recent years with the ongoing climate crisis calling for sustainable alternatives to our current ways of living globally. Fiction has been ... -
Rethinking Racism in Claudia Rankine's Citizen: An American Lyric
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-11)The issue of race in America in the twenty-first century is still a turbulent matter. The end of segregation in schools, politics, marriages and workplaces created a mask that hid racial inequalities and injustices (Whitmarsh ... -
Retorikk i skolen. En studie av hvordan elever på Vg3 oppfatter retorikk.
(Master thesis, 2021)Retorikk har hatt en viktig posisjon i skolen og i norskfaget siden Kunnskapsløftet i 2006 (K06), og ble ytterligere styrket ved dets revisjon i 2013 og i Fagfornyelsen i 2020. Retorikk er i dag tydeligst til stede i ... -
Retorisk analyse av troverdigheten i Åsne Seierstads To søstre
(Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven har jeg gjennomført en retorisk analyse av sakprosaboken To søstre. Jeg har lagt vekt på å vurdere historiens troverdighet. Jeg har tatt utgangspunkt i teori om klassisk retorikk for å undersøke problemstillingen ... -
Rikssamlingens utvikling i det kulturelle minnet: En komparativ historiebruksanalyse av jubileer for slaget i Hafrsfjord fra 1872 til 2022
(Master thesis, 2024)Interessen for minnestudier har økt betydelig de siste tiårene, også innenfor historiografien. Harald Hårfagres samlingsverk ved slaget i Hafrsfjord og dets konsekvenser har blitt ulikt forstått og fortolket. Slaget har ... -
Romaner om ekteskap: En sammenlignende litteraturanalyse
(Master thesis, 2024) -
Romvesen, frykt og antikommunisme. En undersøkelse av amerikansk populærkultur fra 1950-tallet, og dens implikasjon på samfunnets samspill.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven utforsker Othering funnet i amerikansk populærkultur fra 1950-tallet. Oppgaven analyserer film og tegneserier fra tiåret i håp om å etablere en generalisering innenfor de utenomjordiske vesens ... -
Sameksistens eller same-eksistens? En studie av historiebruk og historiefortellinger i Fosen-saken
(Master thesis, 2024)Denne masteravhandlingen studerer hvordan ulike aktører benytter seg av historie og danner historiske fortellinger i debatten om Fosen-saken, samt hvordan Sannhets- og forsoningskommisjonen har påvirket denne debatten. ... -
Samspeltekstar i poesi av Helge Torvund
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-06-07)For meg er det særskilt ordkunsten i Helge Torvunds diktning som vekker interesse. Eg opplever at dikta hans opnar for interessante refleksjonar om kreftene i språket og om ekspressivitet i motiv, tematikk og det ... -
Sandsmålet «i morgon»: en sosiolingvistisk studie av talemålet på Sand i Suldal
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05-12)Denne masteravhandlingen er en sosiolingvistisk studie av talemålet på Sand i Suldal kommune, som i stor grad baserer seg på Olav Hetland Sandviks rapport, Talemål i Rogaland - i går, i dag og i morgon: om uttale, bøying ...