Blar i Student papers (HF-IKS) på tittel
Viser treff 431-450 av 770
-
Language anxiety and language identity in the L2 English classroom of Norwegian upper secondary schools: A mixed methods study of teachers’ and students’ beliefs and experiences
(Master thesis, 2021)This research project is a mixed methods study exploring language anxiety and language identity in the L2 English classroom of Norwegian VG1 classes. The study aimed to investigate and compare the teachers’ and students’ ... -
Language anxiety in oral activities in Norwegian lower secondary EFL classroom: Teachers’ and their students’ beliefs, practices and experiences
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05-11)This thesis addressed the issue of language anxiety in oral activities in Norwegian EFL classrooms. In particular, lower secondary EFL teachers’ and their students’ beliefs, practices and experiences were explored through ... -
Language in the News: Constructing the Israeli–Palestinian Conflict through Use of Language
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-10)The current study provides a critical discourse analysis of 18 news reports taken from the Hamodia English newspaper and the Aljazeera English website covering the Israeli-Palestinian conflict between the years 2015 and ... -
Learner response, teacher methodology and cognition on teaching L2 grammar at upper secondary school in Norway.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)This thesis aimed at exploring teacher cognition (knowledge, attitudes, beliefs, and practices) in relation to the teaching of grammar of English as a secondary language at upper secondary school in Norway, academic VG1, ... -
Learners' English Vocabulary Size in Upper Secondary School. A study of receptive and productive vocabulary size in Vg1 in Norway.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-06)The purpose of the project is to examine the pupils' vocabulary size. 100 students from an upper secondary school in Norway participated voluntarily in the study. In order to measure the receptive vocabulary size, the ... -
“Learning to Learn”: Norwegian Upper Secondary Learners’ Beliefs about Self-Regulated Learning and the Application of Learning Strategies in the EFL Classroom
(Master thesis, 2023)This thesis is a study of English as a Foreign Language (EFL) learners’ beliefs about self-regulated learning (SRL) and the application of learning strategies in the Norwegian upper secondary EFL classroom. The main aim ... -
"Leit, så skal de finna. Bank på, så skal det latast opp for dykk". Aktivisering av lesaren i Lene Asks grafiske romanar Hitler, Jesus og farfar og Kjære Rikard.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-16)Denne oppgåva tek utgangspunkt i dei to grafiske romanane Hitler, Jesus og farfar og Kjære Rikard, som begge er skrivne av Lene Ask. Målet med oppgåva er å seia noko om korleis og i kva grad Lene Ask opnar for lesaren si ... -
Lekkende kropper som tabu i tekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)Denne avhandlingen er en diskursiv tekstanalyse av sykdomsnarrativene til Per Fugelli (1943-2017), Thea Steen (1989-2016) og Ingrid Anette Hoff Melkersen (f. 1982) i moderne medietekster som blogg, filmer og bøker, og ... -
Leselyst i videregående skole: En studie av engasjementet til videregåendeelever under lesing av og litterære samtaler rundt vanskelige skjønnlitterære tekster
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven forsøker jeg å svare på problemstillingen hvordan påvirker ulik grad av læringsinstruks videregåendeelevers engasjement og leselyst ved lesing og diskusjon av høyfriksjonstekster i norskfaget? For å ... -
Lesing i samfunnsfag. En studie av hvordan samfunnsfaglærere kan fremme leseforståelse hos elever
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-12)I denne studien drøfter jeg hvordan lærere kan fremme leseforståelse hos elever i ungdomsskolen i samfunnsfag. Metodene som er benyttet i studien er kvalitativ observasjon og intervju. Respondentene er to lærere som har ... -
Lesnad av Framandkar av Tarald Stein, i lys av identitetsprosessar
(Bachelor thesis, 2022)Bacheloroppgåve -
Letters or images, or both? : a study of how and why people engage in novel- and film versions of popular narratives
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2010;, Master thesis, 2010)This thesis is a study of people’s preferences towards the engagement in narratives in novels and films, with The DaVinci Code by Dan Brown and The Girl with the Dragon Tattoo by Stieg Larsson as the main narratives in ... -
The literary vampire : from supernatural monster to the actual human?
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2010;, Master thesis, 2010)This thesis will be a study of whether there has been a significant shift with regards to how the mythical figure of the vampire is portrayed in literature. Starting with Bram Stoker's Dracula, via Interview with the Vampire ... -
Litteraturen og livet? Hvordan implementere det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring i litteraturundervisningen i norskfaget?
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring, som er et nytt område som kom inn i skolen med de nye læreplanene. Temaet skal være en del av norskfaget der det er en sentral del av ... -
Lokalhistorie som verktøy for identitetsskaping og kommersialisering: En case-studie av Etne og deres bruk av Erling Skakke og Magnus Erlingsson
(Master thesis, 2023)Sammendrag Lokalhistorie har gjennom 1900-tallet, og særlig siden 60-tallet vært et felt under sterk utvikling. Norge, et land som i 2020 besto av 356 kommuner som alle har en egen lokalhistorie, er fullt av lokalhistoriske ... -
Losen som norsk helt.
(Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven analyserer jeg fremstillingen av losen i gamle sagn og litteratur på 1800-tallet. På 1800-tallet vokste losyrket kraftig grunnet økt skipstrafikk langs kysten. Industrialiseringen var i gang, og nasjonen ... -
Læreboknettsteder og historisk kunnskap
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-18)Det digitale spiller en større og større rolle i dagens skole. I Læreplan i historie – fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram, stilles det klare krav til hvordan elever i dag skal lære og arbeide med historien ... -
Læreres fremming av historisk kontekstualisering: En kvalitativ undersøkelse av en håndfull ungdomsskolelæreres oppfatninger og forklaringer på hvordan de fremmer historisk kontekstualisering i historieundervisning
(Master thesis, 2023)Formålet med dette kvalitative forskningsarbeidet er å kartlegge hvordan lærere mener at de fremmer historisk kontekstualisering i historieundervisning. Historisk kontekstualisering innebærer å inneha og bruke kunnskap om ... -
Løftesteiner, minner og moderne styrkeidrett: Hvordan styrketradisjoner ovelever overgangen til moderne idrett
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven utforsker sammenhengen mellom moderne styrkeidretter og historiske styrketradisjoner. Gjennom å se nærmere på historisk skotsk steinløfting og de moderne tolkningene av denne tradisjoner, trekkes paralleller ... -
MAGI OG DRAMATURGI - FANTASTISKE ELEMENTER I "TATT AV KVINNEN" AV PETTER NÆSS
(Bachelor thesis, 2022)