Blar i Student papers (HF-IKS) på emneord "VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040"
Viser treff 1-20 av 34
-
A group of Norwegian lower secondary learners’ reading experiences in English as a foreign language.
(Master thesis, 2015-11)ABSTRACT The Norwegian National curriculum LK06 put more emphasis on reading than prior curricula. However, recent studies of reading proficiency in Norway, such as the PISA surveys and Norwegian national tests report ... -
A qualitative study of pupils with higher learning potential in English as a foreign language (EFL) intermediate classes (grades 5-7) in Norwegian schools.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-10)This thesis has aimed at researching pupils with higher learning potential in English as a foreign language (EFL) intermediate classes (grades 5 to 7) in Norwegian schools. Since 2015, the term higher learning potential ... -
An edition of the fifteenth-century Middle English cookery recipes in London, British Library's MS Sloane 442
(Master thesis, 2015)This thesis is an edition based on the study of a fifteenth-century Middle English manuscript containing a collection of cookery recipes as well as a miscellany of medical texts. The cookery recipes of the London, British ... -
Artikkelvariasjon i stedsnavn. En undersøkelse av artikkelløse stedsnavn i Rogaland.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-06)Norske stedsnavn blir i all hovedsak skrevet i bestemt form. Det finnes noen unntak, spesielt i gårdsnavn og administrative navn. Likevel finnes det også en andel terrengnavn som har ubestemt form. Denne oppgaven tar for ... -
Bruk av skriveramme som støtte for ungdomsskoleelevers skriving av tekstanalyse i norskfaget
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05)I dette prosjektet har jeg ønsket å finne ut av hvordan en kan støtte elevers skriving av tekstanalyser på ungdomstrinnet. Dette ønsket jeg å finne ut av ved å teste ut en skriveramme inspirert av en skriveramme som ble ... -
CLIL in Norway: A qualitative analysis of six upper secondary language and content teachers' experiences with and attitudes towards CLIL
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)The present thesis is an investigative study of six Norwegian upper secondary teachers’ experiences with and attitudes towards CLIL – Content and Language Integrated Learning – and similar approaches that seek to integrate ... -
De eksemplariske. Bruken av eksempel i Arbeiderpartiets politiske diskurs
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05-15)I denne oppgava har jeg sett på hvordan det retoriske eksempelet fungerer i Arbeiderpartiets diskurs. Nærmere bestemt har jeg sett et materiale som er utgjort av ni tekster for å se på hvilke roller som blir fordelt når ... -
En roman som klassens utfordring – en studie av 10.klassingers lesning av en felles roman
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05)Denne masteravhandlingen har til hensikt å belyse hvordan oppgavedesign kan inviterer til autentisk enasjement. Gjennom å undersøke elevers felles lesning av en roman av Lars Mæhle, FUCK OFF I LOVE YOU (2012) har intensjonen ... -
Genre, text type and the nature of formulaicness in Late Medieval and Early Modern English abjuration texts
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-11)Abstract The thesis identifies the core genre and text type characteristics present in a corpus of 30 late fifteenth- and early sixteenth-century heresy abjuration texts related to the Lollard movement in England, relying ... -
House and homes: identity and interpretations of the human mind in Coraline and The Secret Garden
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-27)This Master's thesis conducts an investigation into how the protagonist interacts and explores the architecture and gardens within their world. Through analysing of the protagonists from Coraline (2002) and Mary from The ... -
Hva innebærer det å skrive norskfaglig relevante tekster? Norsklæreres forståelse av og respons på endringer i læreplanen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)I 2013 ble læreplanen for norskfaget revidert. Gjennom revisjonen ble beskrivelsen av skriving som grunnleggende ferdighet konkretisert og kompetansemål ble revidert. Nå er det tydelig formulert i læreplanen at elevene ... -
Hvorfor bruker du den emojien der!? En studie av menneskers bruk og forståelse av emoji(er)
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05)I denne masteravhandlingen har jeg undersøkt hvordan emojier påvirker språk og kontekst i skriftlig-muntlige digitale kommunikasjonsformer. Emojier er digitale symboler som har piktogramfunksjon og ideogramfunksjon, siden ... -
Impoliteness and Power Strategies at Prime Minister's Question Time: a Comparison of Margaret Thatcher and Theresa May
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-11)This thesis is a qualitative and quantitative study of impoliteness and power discourse strategies used during the weekly conversation between the UK Prime Minister and Parliament, known as Prime Minister’s Question Time ... -
"Jeg er ganske sikker på at hun er meg" : om selvkonstruksjon i tekster av Linnéa Myhre
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015)At grensene mellom det private og det offentlige er mindre tydelige er verken en ny erkjennelse eller særlig omdiskutert, og grensene er forskjøvet ytterligere som følge av utviklingen av nettet. Grenseforskyvningen innebærer ... -
"Jeg er ingen problemstilling" - en lyttende lesning til Marte Wexelsen Goksøyrs stemme i selvbiografien: Jeg vil leve
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)I denne oppgaven har jeg lyttet med oppmerksomhet til Marte Wexelsen Goksøyrs stemme som offentlig aktør, gjennom en analyse og nærlesning av hennes selvbiografi Jeg vil leve. Marte Wexelsen Goksøyr har Downs syndrom, og ... -
Kvaliteter og begrensninger i dekonstruksjon av modelltekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05)I 2013 ble bruk av eksempeltekster innført i den norske læreplanen i Kunnskapsløftet (K06) som et hjelpemiddel i skriveopplæringen. Generelt sett har det vært lite norsk forskning som viser hvordan slike tekster kan brukes ... -
Migration and literacy: a study of somali women in Oslo
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2010;, Master thesis, 2010)At present, the demand and the necessity for immigrants to acquire Norwegian language skills is being highlighted and emphasized throughout various forums in Norwegian society. But what is noticeably absent in all of these ... -
«Noe er der, men så er det noe annet»: Om kompleksiteten i Merethe Lindstrøms roman Fra vinterarkivene (2015)
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-11)Denne avhandlinga er ein analyse av kompleksiteten i Merethe Lindstrøms roman Fra vinterarkivene (2015), med utgangspunkt i sjukdomsframstillinga i verket. Hovudspørsmålet eg stiller som grunnlag for analysen er: Korleis ... -
Nordisk ministerråds nabospråkpolitikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)Avhandlingen undersøker med hvilke ord Nordisk Ministerråd fra 1971 til utgangen av 2014 i tilgjengelig skrift definerer og bruker termen nabospråk, samt formulerer en nabospråkdidaktikk og en nabospråkpolitikk for de ... -
Nynorsk som sidemål: rammer, innhold og læringsarbeid i undervisningen på ungdomstrinnet
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05)Avhandlingen undersøker rammevilkår, innhold og metoder i sidemålsundervisning fra et lærerperspektiv. Metoden som er brukt i avhandlingen er en kvantitativ spørreundersøkelse, og respondentene er norsklærere på ungdomstrinnet ...