Browsing Department of Early Childhood Education by Title
Now showing items 341-360 of 454
-
Pedagogiske lederes arbeid med artskunnskaper i barnehagen og bruk av bildekort som pedagogisk verktøy
(Bachelor thesis, 2024)I denne bacheloroppgaven skal jeg undersøke hvordan pedagogiske ledere arbeider med artskunnskaper i barnehagen. Problemstillingen min er: Hvordan arbeider pedagogiske ledere i barnehagen med artskunnskap og hvordan kan ... -
Pedagogiske lederes arbeid med inkludering under måltidet med de yngste barna
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven tar for seg temaet inkludering, der fokuset ligger på måltidet med de yngste barna og hvilken rolle den pedagogiske lederen har. Tittelen på oppgaven er «Pedagogiske lederes arbeid med inkludering ... -
Pedagogy and interdisciplinarity: Research on the reformed kindergarten teacher education (KTE) in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2020-01)In this paper, the objective is to explore the area of pedagogy in the reform of kindergarten teacher education (KTE), which was implemented in 2013 in Norway. The data material is based on semi-structured interviews with ... -
Personalets beskrivelser av medvirkning fortolket fra et fellesskapsperspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2020-06)Formålet med denne studien er å få kunnskaper om medvirkning i barnehagen med fokus på et fellesskapsperspektiv. Studien er basert på seks individuelle semistrukturerte intervjuer av personale i tre ulike barnehager. ... -
Planlagte læringssituasjoner med fokus på matematikk
(Bachelor thesis, 2022) -
Populærkulturen sin påvirkningskraft på barns lek
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven vil baseres på problemsstillingen «Hvordan opplever barnehagelærerne at populærkulturen kommer til uttrykk i barns lek i barnehagen?». Jeg har valgt å bruke den kvalitative metoden intervju for å få ... -
Populærkulturens innvirkningskraft på barns lek i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)Temaet for denne bacheloroppgaven er hvordan barnehagelærere ser populærkulturen og medienes påvirkning i barns lek, og hva dette har av betydning. I denne oppgaven har det blitt gjort kvalitative intervju med tre pedagogiske ... -
Potensialet i stellebordssituasjonen
(Bachelor thesis, 2023) -
The Power of Belonging: Interactions and Values in Children's Group Play in Early Childhood Programs
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article explores belonging as social interaction in relation to power and values. Power has both positive and negative aspects. We view children as active agents with the power to include or exclude others, create ... -
Preschoolers learning by playing with technology
(Chapter, 2021)Abstract In an evolving world, where both adults and children continuously have to adapt to different and unexpected situations, the need to develop strong problem-solving skills from early years is evident. In addition, ... -
The Process Is Not Enough: Children and Teachers Creating Multimodal Digital Stories in Kindergarten
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-10)This PhD study is a contribution to the contemporary debate on the educational uses of digital technology with young children in early childhood education and care (ECEC) institutions. For young children growing up in the ... -
Profesjonskunnskap i mangfoldige roller. En kvalitativ studie av førskolelæreres opplevelser av den første perioden som pedagogisk leder
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-05)Denne mastergradsavhandlingen er en kvalitativ studie, og omhandler nyutdannede førskolelæreres opplevelser av overgangen fra førskolelærerutdanningen til den pedagogiske lederrollen i barnehagen. Formålet med mastergrad ... -
Profiles of Chinese preschoolers' academic and social–emotional development in relation to classroom quality: A multilevel latent profile approach
(Peer reviewed; Journal article, 2023-02)Linking classroom quality to separate domains of child development might neglect the transactional interactions across developmental domains. This research utilized latent profiles across academic and social–emotional ... -
Programmering som pedagogisk verktøy i arbeid med problemløsning i barnehagen
(Studentoppgave/UIS-HF-IBU/2020;, Bachelor thesis, 2021-01)I denne oppgaven har vi undersøkt hvilken plass programmering har i arbeidet med problemløsning i barnehagen. Hensikten med oppgaven var å belyse at programmering ikke bare er forbeholdt de spesielt interesserte eller barn ... -
Quality in children’s digital picture books: seven key strands for educational reflections for shared dialogue-based reading in early childhood settings
(Peer reviewed; Journal article, 2023-02)The scope of digital children’s books is increasing rapidly; however, the quality of these books needs consideration in view of the educational context in which they are to be read. In this article, we present seven key ... -
Rammeplanens utvikling fra 1996 til 2017 med fokus på begrepet kulturelt mangfold
(Bachelor thesis, 2024)I arbeidet med denne bacheloroppgaven har vi gjort en dokumentanalyse knyttet til problemstillingen: hvordan har forståelsen av begrepet kulturelt mangfold utviklet seg i rammeplanene fra 1996 til 2017? Rammeplanen til ... -
Regime Security in Chad. How the Western war on terror saved the chadian dictatorial regime.
(Peer reviewed; Journal article, 2017)This article discusses how the western war on terror contributed to save the president Déby and his regime in Chad. After a brief look at central security issues in Chad around the 2008 coup d’Etat attempt, the article ... -
Regnbuefamilier i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Bacheloroppgave om hvordan ansatte forholder seg til barn og foreldre av regnbuefamilier -
Rekruttering av menn til barnehagesektoren - En kvalitativ studie av erfaringer hos tidligere deltakere fra Lekeressurs-prosjektet
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-05)Oppgaven tar for seg erfaringer fra Lekeressurs-prosjektet, som er et prosjekt hvor ungdomsskolegutter får muligheten til å arbeide totalt 16 timer i en bestemt barnehage. Hensikten med prosjektet har vært at en skal ... -
Relasjoner mellom barn og voksne i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2022)