Blar i Department of Early Childhood Education på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 21-40 av 50
-
“Hvis du tenker pedagogisk, så tenker du at barnehagen har mange utviklingstrinn” Barnehagelæreres arbeid med progresjon i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2018;, Master thesis, 2018-05)I denne studien har jeg fokus på progresjon i barnehagekontekst. Formålet har vært å bidra til mer kunnskap om hvordan begrepet kan bli forstått og omsatt i arbeidsmåter i barnehagen. Studien er kvalitativ, har et ... -
Hvordan forstår pedagogiske ledere og foresatte kvalitet i barnehagen?
(Master thesis, 2022)I norske barnehager har det har vært økt fokus på å skape bevissthet og forståelse rundt barnehagekvalitet (Utdanningsdirektoratet, 2018). Temaet for denne oppgaven er forståelser av kvalitet i barnehagen og intervjuer ... -
Hvordan ivaretas verdiene omsorg og demokrati i barnehagene i Kosovo?
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven setter forfatteren lys på verdiene omsorg og demokrati i barnehager i Kosovo. Hensikten med oppgaven er å finne ut hvordan tre barnehagelærere i Kosovo ivaretar verdiene og omsorg i den barnehagen de jobber ... -
Hvordan tilrettelegger pedagogen for tilpassede kravsituasjoner for barn som viser reaktiv aggresjon i barnehagen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2018-06)Tema for denne masteroppgaven er reaktiv aggresjon i barnehagen. Formålet med min studie har vært å undersøke hvordan ulike pedagoger tilrettelegger for barn som viser reaktiv aggresjon, med fokus på kravsituasjoner. ... -
«I år har vi ikke gått på skolen, vi har jobba!» Når klasserommet flyttes ut i praksis - en studie av elevers erfaringer fra barnehagepraksis i videregående opplæring
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2020;, Master thesis, 2020-08-28)Sammendrag Temaet for denne studien er å undersøke hvordan elever erfarer læring når er deltagende i et praksisprosjekt sammen med lærer og medelever. Skolen jeg har valgt å forske på, har flyttet undervisningen ut i ... -
Jeg blir utfordret på hvordan jeg tenker: Opplevelsen av veiledningsordningen for nyutdanna barnehagelærere i lys av nasjonale rammer for veiledning
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg rettet søkelyset mot opplevelsen av veiledning for nyutdanna, i lys av nasjonale rammer utarbeidet av organisasjoner knyttet til barnehager og skoler. Mitt søkelys er på prinsipper og forpliktelser ... -
Klatrerom : en studie av førskolebarns romforståelse i en klatrekontekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)Denne studien drøfter hvordan førskolebarns romforståelse kommer til uttrykk gjennom barnas egne beskrivelser av en klatreopplevelse i barnehagen. Hovedhensikten med studien er å klartlegge utviklingen av romforståelse, ... -
Kompetanseheving og endring i barnehagene som følge av Stavangerprosjektet
(Masteroppgave/UIS-HF-IFU/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Formålet med oppgaven er å finne ut om det har vært en kompetanseheving og endring i barnehagene som deltok i Stavangerprosjektet – Det Lærende barnet i perioden 2007- 1012, samt å kartlegge hvilke ledelsesfunksjoner som ... -
Konstruksjon av samspill og kommunikasjon mellom de yngste barna i lek. En studie med et fenomenologisk blikk på de yngste barna i barnehagen
(Master thesis, 2014)Studiens fokus er hvordan de yngste barna i barnehagen konstruerer samspill og kommunikasjon mellom seg i lek. Studien tar utgangspunkt i et kvalitativt forskningsarbeid gjennomført på en 0-3 års avdeling, med et fenomenologisk ... -
Kontinuitet i overgangen mellom barnehage, skole og SFO - en studie om fire barnehagelæreres meninger om hvordan innholdet i førskoleaktivietetene skaper kontinuitet for førskolebarna i overgangen mellom barnehage, skole og SFO.
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne masteroppgaven har jeg forsket på temaet kontinuitet i overgangen mellom barnehage, skole og SFO. Jeg har studert fire barnehagelæreres meninger om hvordan de opplever ar innholdet i førskoleaktivitetene ... -
Mangfold i foreldregruppen - sett i lys av bærekraft
(Master thesis, 2022) -
Mathematics in kindergartens: learning or playing? A comparative study between Belgium and Norway
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)This thesis contains a cross-cultural study in which early childhood education in Flanders (Belgium) and Norway was compared. The main aim of the thesis was to reveal the differences in focus for an activity on numeracy ... -
Medarbeidernes læring gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne studien har jeg hatt fokus på medarbeidernes læring knyttet til prosjektet «Den utviklingsstøttende barnehage», heretter kalt USB, og hvilken betydning USB har for medarbeidernes læring. USB kan beskrives ... -
Meningsskaping gjennom dialog og refleksjon : personalveiledning i to barnehager
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)Emnet for denne studien er personalveiledning i barnehagen med vekt på formell veiledning. Problemstillingen er: Hvordan praktiserer barnehagen personalveiledning, og hvordan kan kvaliteten i veiledningen styrkes? Temaet ... -
Når de små blir store: Overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling
(Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er overganger innad i barnehagen, og mer spesifikt overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling. Studien handler om hvordan barnehagelærerne legger til rette for disse overgangene og ... -
"No er du ferdig unge mann" - barns motstand som uttrykk for "å halda på ein praktisk estetisk erfaing"
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2014;, Master thesis, 2014-06-16)Studiet tek for seg barns motstandshandlingar i overgangssituasjonane i barnehagen. Eg rettar blikket mot dei yngste barna i barnehagen, og især deira kroppslege motstandshandlingar. Studiet sitt mål er å forstå verdiar ... -
Om vilkårene for den planlagte litteraturformidlingen i barnehagen : ”å lese for barna i barnehagen, det er ikke noe vi kan skulke unna, det er noe vi MÅ gjøre…”
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)Formålet med denne studien har vært å undersøke vilkårene for den planlagte litteraturformidling i barnehagen. Forskningsspørsmålet forsøkt besvart i oppgaven er: Hva er det i barnehagestrukturen som hemmer eller fremmer ... -
På hvilken måter bidrar barnehagen til å utvikle robuste barn?
(Master thesis, 2022)Sammendrag På bakgrunn av at barnehagen er et sted barn oppholder seg flere timer gjennom barndommen vil barnehagen være en viktig arena. Barnehagen er viktig for barnet her og nå, men også i et livsløpsperspektiv. De ... -
På sportet av omsorg i barnehagen
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg vært “på sporet av omsorg i barnehagen”. Hensikten med oppgaven har vært å avdekke omsorgsforståelsen hos de ansatte i barnehagen. Grunnlaget for studien er problemstillingen “Hvilken ... -
Profesjonskunnskap i mangfoldige roller. En kvalitativ studie av førskolelæreres opplevelser av den første perioden som pedagogisk leder
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-05)Denne mastergradsavhandlingen er en kvalitativ studie, og omhandler nyutdannede førskolelæreres opplevelser av overgangen fra førskolelærerutdanningen til den pedagogiske lederrollen i barnehagen. Formålet med mastergrad ...