Blar i Department of Early Childhood Education på tittel
Viser treff 289-308 av 453
-
Matematiske begreper - viktige byggesteiner i barnas matematiske grunnmur
(Bachelor thesis, 2022) -
Mathematics and higher-order thinking in early childhood education and care (ECEC)
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article investigates the perspectives of Norwegian early childhood educators on mathematics and higher-order thinking. Thematic analysis of the connection between mathematics and children’s higher-order thinking skills ... -
Mathematics in kindergartens: learning or playing? A comparative study between Belgium and Norway
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)This thesis contains a cross-cultural study in which early childhood education in Flanders (Belgium) and Norway was compared. The main aim of the thesis was to reveal the differences in focus for an activity on numeracy ... -
Måltidsfellesskap i barnehagen – Demokratiets vugge? : En studie av samtaler med ansatte på småbarnsavdelinger
(PhD thesis UiS;265, Doctoral thesis, 2015-10-02)Det empiriske materialet i denne avhandlingen er gruppeintervjuer med ansatte på fire småbarnsavdelinger om måltidet. Intensjonen er å få kunnskap om a) hvordan måltidsfellesskap konstrueres diskursivt i samtalene og b) ... -
Med hele meg! – Et dramapedagogisk arbeid med toddlere med fokus på kroppslighet
(Bachelor thesis, 2022)Denne oppgaven er et resultat av et praktisk dramapedagogisk arbeid jeg hadde på en småbarnsavdeling. Problemstillingen min var: Hvordan bidrar drama i praksis til at jeg blir tryggere på meg selv i arbeidet med toddlere ... -
Medarbeidernes læring gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne studien har jeg hatt fokus på medarbeidernes læring knyttet til prosjektet «Den utviklingsstøttende barnehage», heretter kalt USB, og hvilken betydning USB har for medarbeidernes læring. USB kan beskrives ... -
Mediated learning strategies in families with children with disabilities: a literature review
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The purpose of this literature review is to identify patterns and to discuss key perspectives from empirical studies published from 2000 until 2021 that explore mediated learning strategies in families with children with ... -
Medvirkning
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven baserer seg på problemstillingen: «hvordan ivaretar barnehagelæreren barns (1-2 år) mulighet for medvirkning?». For å få en beskrivelse av barnehagelærerens tanker om barns medvirkning har jeg brukt ... -
Medvirkning i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Meningsskaping gjennom dialog og refleksjon : personalveiledning i to barnehager
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)Emnet for denne studien er personalveiledning i barnehagen med vekt på formell veiledning. Problemstillingen er: Hvordan praktiserer barnehagen personalveiledning, og hvordan kan kvaliteten i veiledningen styrkes? Temaet ... -
Mot mer inkluderende barnehage
(Bachelor thesis, 2023) -
Mothers' Perception about Mediated Learning Strategies Used in the Home Environment for Supporting the Transfer Ability in Children with Down Syndrome: An Exploratory Investigation.
(Peer reviewed; Journal article, 2022-05)Down syndrome (DS) is the most identified genetic form of disability. Individuals with DS have cognitive and linguistic impairments that vary from severe to mild, although they may show strengths in imitation, social ... -
Motivasjon i arbeidsmiljø
(Bachelor thesis, 2022) -
Musikalsk småbarnsmagi: Hvordan kan pedagogiske leder bruke musikk til å skape et inkluderende miljø på småbarnsavdelingen for barn i alderen 0 til 3 år.
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven undersøke hvordan pedagogiske ledere arbeider med musikk blant barn i aldre fra 0 til 3 år, og hvordan musikk kan brukes som et verktøy for å fremme inkludering. For å få svar på min problemstilling ... -
Musikk for et inkluderende fellesskap i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2022)Denne bacheloroppgaven vil baseres på problemstillingen; «Hvordan bidrar musikk til et inkluderende fellesskap i barnehagen?». For å undersøke nærmere har jeg valgt å ta i bruk den kvalitative forskningsmetoden, intervju. ... -
Musikk i barnehage. Hvordan bruker barnehagepersonalet musikken i spontane situasjoner?
(Bachelor thesis, 2022) -
Musikk i barns tidlige utvikling
(Bachelor thesis, 2023)I mitt forskningsprosjekt har jeg tatt for meg problemstilling med følgende lyd: «Hvorfor er det viktig med musikk i barns tidlige relasjoner og samspill, og hvordan kan det arbeides med å tilføre musikk i de yngste barns ... -
Musikk og inkludering
(Bachelor thesis, 2024)Formålet med denne bacheloroppgaven var å undersøke hvilken forståelse barnehagelærere har av inkluderingsbegrepet, og hvilke erfaringer og kunnskap barnehagelærere sitter inne med i forhold til inkludering av barn med ... -
Musikk og inkludering. På hvilke måter bruker barnehagelærer musikk for å skape inkluderende fellesskap på avdelingen?
(Bachelor thesis, 2024)I mitt forskningsprosjekt har jeg valgt å fordype meg i tema om musikk og inkludering. Inkludering har vært et rådende utdanningspolitisk prinsipp som er nedfelt i nasjonale styringsdokumenter som barnehageloven og rammeplanen ... -
Musikk på småbarnsavdeling
(Bachelor thesis, 2024)I forskningsprosjektet mitt har jeg tatt for meg problemstillingen: «Hvordan anvender barnehagelæreren musikken i samspillet med toddlere?» Det å bruke sang og musikk sammen med barna i barnehagen er viktig på mange måter. ...