Browsing Department of Early Childhood Education by Title
Now showing items 52-71 of 453
-
Betydningen av fenomenet kreativitet for pedagoger i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Problemstillingen er hvordan forstår barnehagepedagoger begrepet kreativitet? I teoridelen er det brukt relevant litteratur for å forsøke å definere det komplekse fenomenet kreativitet. Deretter metodene for å komme frem ... -
Beyond Western and Indigenous Perspectives on Sustainability: Politicizing Sustainability With the Zapatista Rebellious Education
(Peer reviewed; Journal article, 2022-03)This article discusses the contributions of different worldviews to the debates on what a transformative sustainability education could be. It focuses on mainstream and alternative strands of thought present in the West, ... -
Bruk av engelsk språk i barnehagekvardagen
(Bachelor thesis, 2023)Det engelske språket har ei særeigen rolle i dagens moderne verd, der ein dagleg får engelske innflytelsar frå forskjellige plan, anten det er frå songar på radioen, seriar på nettbrettet eller spel på datamaskinen. Med ... -
Bruke av musikk til å utvikle språkferdigheter blant barn i norske barnehager - En litteraturstudie
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven gjennomgår aktuell forskning om bruk av musikk som et verktøy for å utvikle språkferdigheter blant små barn i barnehager i Norge. Litteraturen som inngår i denne gjennomgangen, er levert av biblioteket ... -
Bruken av digitale verktøy i språk- og tekstarbeidet i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2022)Til min bacheloroppgave har jeg forsket på hvordan digitale verktøy kan bli brukt i arbeidet med språk og tekstforståelse i barnehagen. Jeg har også undersøkt hvilket syn og kunnskap personalet i barnehagen har. Medietilsynet ... -
Bruken av overgangsobjekt blant de yngste barna i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2022) -
Bærekraft aktiviteter og kjønnsforskjeller
(Bachelor thesis, 2024)Målet med denne studien er å utforske barnehagepersonalets rolle i å fremme barns forståelse av bærekraftig utvikling, samtidig som det også blir undersøkt hvordan både personalets og barns kjønn påvirker denne prosessen. ... -
Bærekraftig støy? – En undersøkelse av pedagogers arbeid for et godt lydmiljø i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2024)I denne oppgaven undersøker jeg hvordan pedagogiske ledere jobber for å skape et bærekraftig lydmiljø i barnehagen. Gjennom kvalitative forskningsintervju og observasjoner ser jeg på hvordan de pedagogiske lederne jobber ... -
Bærekraftig utvikling i møte med barn i naturen
(Bachelor thesis, 2024)I vår bacheloroppgave har vi problemstillingen: Hvordan kan vi tilrettelegge for kroppslig lek i naturen på en måte som kan bidra til at barna bygger en relasjon til naturen og gir mulighet for en begynnende forståelse for ... -
Bærekraftig utvikling på barnehagelærerstudiet
(Bachelor thesis, 2022)Sammendrag Bærekraftig utvikling er et aktuelt tema i samfunnet lokalt, nasjonalt og globalt. Dette gjenspeiles i rammeplanen, nærmere bestemt som del av barnehagens verdigrunnlag. Som barnehagelærer skal man gjennom ... -
Catalogue of the Diptera (Insecta) of Morocco— an annotated checklist, with distributions and a bibliography
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The faunistic knowledge of the Diptera of Morocco recorded from 1787 to 2021 is summarized and updated in this first catalogue of Moroccan Diptera species. A total of 3057 species, classified into 948 genera and 93 families ... -
Children and teachers engaging together with digital technology in early childhood education and care institutions: a literature review
(Peer reviewed; Journal article, 2021-08)The purpose of this literature review is to identify patterns and discuss key perspectives from empirical studies published during the last decade that explore how young children (birth to six years old) and teachers ... -
Children with language difficulties: identification and adapted language provision in Early Childhood Education and Care, and subsequent assessment by the Educational Psychological Service
(Peer reviewed; Journal article, 2022)We investigated how children with language difficulties are identified, and which adapted provision is given in Norwegian Early Childhood Education and Care (ECEC) before referrals are made to The Educational Psychological ... -
Children's Understandings of Environmental and Sustainability-related Issues in Kindergartens in Rogaland, Norway, and Queensland, Australia
(Peer reviewed; Journal article, 2019-05)Abstract: This study compared the understandings of environmental and sustainability-related issues of 4- 5-year-old children in kindergartens in Rogaland, Norway, with understandings of similarly-aged peers in kindergartens ... -
Critical thinking, problem-Solving and computational thinking : Related but Distinct : An analysis of similarities and differences based on an example of a play situation in an early childhood education setting
(Chapter, 2023-05)In the twenty-first century, four important different and intertwined domains for children’s skills have been identified: cognitive, interpersonal, intrapersonal and technical. In the cognitive domain, key terms such as ... -
Curious children and knowledgeable adults – early childhood student-teachers’ species identification skills and their views on the importance of species knowledge
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This study investigates early childhood (EC) student-teachers’ species identification skills and their views on the importance of species knowledge. The study used a mixed methods approach, including a species identification ... -
Danningsbegrepet i barnehagens årsplaner - en diskursanalytisk tilnærming
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Danningsbegrepet er innført i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, noe som gjør det både viktig og interessant å utvikle ny kunnskap om danningsbegrepet i barnehagens virksomhet så vel teoretisk som praktisk. ... -
De stille barna på en småbarnsavdeling
(Bachelor thesis, 2022) -
De voksnes betydning for barns skapende prosesser
(Bachelor thesis, 2022) -
Deltakelse, prosess og produkt: Kreativitet i en skapende teknologimediert samarbeidsprosess i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2022-02)I denne artikkelen utforsker jeg begrepet kreativitet i en skapende prosess med digital teknologi i barnehagen. Problemstillingen er: Hva kjennetegner en skapende teknologimediert samarbeidsprosess der en gruppe barnehagebarn ...