• Barns inkludering i lek 

      Bagheri Rezazadeh, Amalya; Palmer, Cristina Bravo (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstillingen: Hvordan ansatte legger til rette for inkludering i leksituasjoner, mellom barn i 3-5 årsalderen. Vi har benyttet oss av feltarbeid som metode i form av ...
    • Barns kompetanser i problemløsning! «Hvilke matematiske kompetanser trenger barna i sin problemløsning med kodeleken Kubo?» 

      Doreen Korup; Mona Iren Wathne; Ingeborg Øverland (Bachelor thesis, 2023)
      Vi vil i denne oppgaven se på hvilke matematiske kompetanser barn tyr til under problemløsning. Bruk av Matematikk og digitale verktøy er noe man kan tenke seg vil variere i barnehager med ulike satsningsområder. Om ...
    • Barns kreativitet og fantasi 

      López T., Maura Lorena.; Utvik, Karoline.; Martinsen, Irene. (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgaven tar vi for oss problemstillingen: “Hvordan kan barnehagebarns kreative prosesser bli stimulert i lys av Malcolm Ross´ modell i formingsaktiviteten maling?” Kreativitet er et fenomen som blir nevnt ...
    • Barns Lek i skolen 

      Thuesen, Elisabeth Lunde (Bachelor thesis, 2022)
    • Barns lekekompetanse i barnehagen 

      Nordahl, Victoria Nesheim (Bachelor thesis, 2023)
      Oppgaven omhandler lekekompetanse og er skrevet basert på problemstillingen: «Hvordan beskriver barnehagelærere sin medvirkning i barns utvikling av lekekompetanse?». For å belyse denne problemstillingen har jeg valgt ...
    • Barns sosiale kompetanse i rollelek og regellek 

      Helm, Veronica Aarnes; Bakken, Amalie Gysland (Bachelor thesis, 2022)
    • Barns språk i frileken 

      Mørk, Lise Katrine (Bachelor thesis, 2023)
      I dette forskningsprosjektet skal jeg ta for meg problemstillingen: «På hvilke måter kan barn lære språk gjennom frileken og hvordan kan voksne tilrettelegge en god språkutvikling på stor avdeling?». Språk og lek er noe ...
    • Barns språklige læring gjennom rollelek 

      Kaja Pernille Samuelsen (Bachelor thesis, 2023)
      Barns språklige læring i rollelek Sammendrag Gjennom denne bacheloroppgaven skal jeg ta for meg temaene språklig læring og lek, der jeg skal trekke hovedfokuset mot rollelek. For å belyse viktigheten rundt min problemstilling ...
    • «Begynn i det små!» «Hvordan bruker barnehagelærere musikk for å skape tilknytning?» 

      Larsson, Hanne; Samuelsen, Cecilie, N. (Bachelor thesis, 2022)
      Sammendrag Gjennom barnehagelærer studiet har vi undret oss over hvordan musikk blir tatt i bruk for å skape tilknytning. Ut ifra teori og empiri vil vi belyse problemstillingen: Hvordan bruker barnehagelærere musikk for ...
    • Belonging and participation as portrayed in the curriculum guidelines of five European countries 

      Piškur, , Barbara; Takala, Marjatta; Berge, Anita; Eek-Karlsson, Liselotte; Ólafsdóttir, Sara M.; Meuser, Sarah (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      This study seeks to explore how the belonging and participation, as well as its related concepts, are framed in the national curriculum guidelines of the Netherlands, Finland, Iceland, Norway, and Sweden. We employed a ...
    • Betydning av ens holdninger til barn 

      Raadlund, Malin Jæger (Bachelor thesis, 2022)
    • Betydningen av fenomenet kreativitet for pedagoger i barnehagen 

      Haaland, Kristin. (Bachelor thesis, 2023)
      Problemstillingen er hvordan forstår barnehagepedagoger begrepet kreativitet? I teoridelen er det brukt relevant litteratur for å forsøke å definere det komplekse fenomenet kreativitet. Deretter metodene for å komme frem ...
    • Beyond Western and Indigenous Perspectives on Sustainability: Politicizing Sustainability With the Zapatista Rebellious Education 

      Maison, Lea Marie (Peer reviewed; Journal article, 2022-03)
      This article discusses the contributions of different worldviews to the debates on what a transformative sustainability education could be. It focuses on mainstream and alternative strands of thought present in the West, ...
    • Bruk av engelsk språk i barnehagekvardagen 

      Korsvik, Elin (Bachelor thesis, 2023)
      Det engelske språket har ei særeigen rolle i dagens moderne verd, der ein dagleg får engelske innflytelsar frå forskjellige plan, anten det er frå songar på radioen, seriar på nettbrettet eller spel på datamaskinen. Med ...
    • Bruke av musikk til å utvikle språkferdigheter blant barn i norske barnehager - En litteraturstudie 

      Lai, Ngoc Quynh (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven gjennomgår aktuell forskning om bruk av musikk som et verktøy for å utvikle språkferdigheter blant små barn i barnehager i Norge. Litteraturen som inngår i denne gjennomgangen, er levert av biblioteket ...
    • Bruken av digitale verktøy i språk- og tekstarbeidet i barnehagen. 

      Hanne Jåtun Vigane (Bachelor thesis, 2022)
      Til min bacheloroppgave har jeg forsket på hvordan digitale verktøy kan bli brukt i arbeidet med språk og tekstforståelse i barnehagen. Jeg har også undersøkt hvilket syn og kunnskap personalet i barnehagen har. Medietilsynet ...
    • Bruken av overgangsobjekt blant de yngste barna i barnehagen. 

      Ariel Tengs; Elin Orre (Bachelor thesis, 2022)
    • Bærekraft aktiviteter og kjønnsforskjeller 

      Schramm, Nicole (Bachelor thesis, 2024)
      Målet med denne studien er å utforske barnehagepersonalets rolle i å fremme barns forståelse av bærekraftig utvikling, samtidig som det også blir undersøkt hvordan både personalets og barns kjønn påvirker denne prosessen. ...
    • Bærekraftig støy? – En undersøkelse av pedagogers arbeid for et godt lydmiljø i barnehagen. 

      Sjursen, Karina Fagerland (Bachelor thesis, 2024)
      I denne oppgaven undersøker jeg hvordan pedagogiske ledere jobber for å skape et bærekraftig lydmiljø i barnehagen. Gjennom kvalitative forskningsintervju og observasjoner ser jeg på hvordan de pedagogiske lederne jobber ...
    • Bærekraftig utvikling i møte med barn i naturen 

      Miriam Skovdal, Marte Risnes Hansen, Ebba Lovisa Fogelström Stafberger (Bachelor thesis, 2024)
      I vår bacheloroppgave har vi problemstillingen: Hvordan kan vi tilrettelegge for kroppslig lek i naturen på en måte som kan bidra til at barna bygger en relasjon til naturen og gir mulighet for en begynnende forståelse for ...