Browsing PhD theses (HF-IBU) by Title
Now showing items 7-14 of 14
-
Interaksjoner i digitale kontekster i barnehagen
(PhD thesis UiS;186, Doctoral thesis, 2013-03)Denne avhandlingen er et selvstendig arbeid som inngår i forskningsprosjektet "Digitale objekts plass i barns sosiale og språklige danning i barnehagen", som er finansiert av Norsk Forskningsråd. Prosjektet inngikk i ... -
Læreres kollegasamtaler - et rom for læring? : En studie av samtaler i en studiegruppe med fire ungdomsskolelærere.
(PhD thesis UiS;180, Doctoral thesis, 2013-01-10)Læreres kollegasamtaler - et rom for læring? En studie av samtaler i en studiegruppe med fire ungdomsskolelærere Lærere setter generelt samarbeid med kollegaer veldig høyt, og mange lærere gir uttrykk for at de synes ... -
Måltidsfellesskap i barnehagen – Demokratiets vugge? : En studie av samtaler med ansatte på småbarnsavdelinger
(PhD thesis UiS;265, Doctoral thesis, 2015-10-02)Det empiriske materialet i denne avhandlingen er gruppeintervjuer med ansatte på fire småbarnsavdelinger om måltidet. Intensjonen er å få kunnskap om a) hvordan måltidsfellesskap konstrueres diskursivt i samtalene og b) ... -
Møter mellom barn – kontinuitet, dissonans og brudd i kommunikasjonen
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2016)Målsettingen for denne studien er å frembringe ny kunnskap om dynamikken mellom kontinuitet og brudd i kommunikasjonen ut fra møter mellom de yngste barna i barnehagen. Studien har en livsverdenfenomenologisk tilnærming ... -
Normalitet i barnehagen: Ansatte og barns forventninger til det å «være normal»
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2019)Studien er en undersøkelse av normalitet i barnehagen sett fra barns og voksnes perspektiv. Spørsmål som studien søker å besvare er: «Hvilken mening gis normalitet av barn og ansatte i barnehagen?» Med utgangspunkt i dette ... -
The Process Is Not Enough: Children and Teachers Creating Multimodal Digital Stories in Kindergarten
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-10)This PhD study is a contribution to the contemporary debate on the educational uses of digital technology with young children in early childhood education and care (ECEC) institutions. For young children growing up in the ... -
Sustainability Education and the Political Role of Educators: Encounters Between Zapatista and Norwegian Perspectives
(PhD thesis UiS; 814, Doctoral thesis, 2024)This thesis is a contribution to the wide field of research and practice that seeks to reflect on, understand, and find concrete ways to cope with and tackle the environmental challenges and ecological crisis we are ... -
Vilkår for barns medvirkning i fellesskap i barnehagen
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-10)Forskning (Emilson & Johanson, 2017) viser at barns medvirkning i barnehagen ofte har et fokus på enkelt barns medvirkning, mer enn mot medvirkning som et spørsmål for fellesskapet. Formålet med denne avhandlingen er å få ...