Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 1043-1062 of 1334
-
Researching classroom processes of inclusion and exclusion
(Journal article; Peer reviewed, 2005-04)The aim of this paper is to discuss processes of inclusion and exclusion in compulsory classrooms where both Norwegian and Norwegian Sign Language (NSL) are used. The Norwegian Education Act 1998, section 2–6, gives deaf ... -
Resettlement of Bhutanese refugees: a misery or solution, a case study of Bhutanese refugees from Rogaland and Alta
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Being a refugee from a different culture, tradition and religion, Bhutanese refugees face difficulties in adjusting to a new country and a new environment. The objective of this research was to explore the conditions and ... -
The Role of Perceived Competence in Determining Teacher Support in Upper Secondary School Physical Education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Physical education remains one of the most liked school subjects, irrespective of grade level or geography. Nevertheless, sections of the student body dislike the subject immensely and even more think it should be organized ... -
The Role of Physical Activity in Opioid Substitution Therapy: A Systematic Review of Interventional and Observational Studies
(Journal article; Peer reviewed, 2022-07-12)Background: Use of physical activity in the treatment and follow-up of people receiving opioid substitution therapy is an understudied area of research. Therefore, the objective of this systematic review was to synthesize ... -
Rollen til Felles Mentale Modeller i eSport
(Bachelor thesis, 2022)Kvalitativt studium på felles mentale modeller i eSport. Utforskes hvilken grad det utnyttes og hvordan det er anvendelig i profesjonell gaming. Utforskes ved hjelp av observasjon og intervju. -
Rom, material og makt - vilkår for barns deltakelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Sammendrag Temaet for denne oppgaven er barnehagerommet og hvordan rom, material og makt skaper vilkår for barns deltakelse. Jeg ønsket å belyse problemstillingen: «Hvordan skaper barnehagerommet vilkår for barns ... -
Rusmisbruk i videregående skole: En undersøkelse av læreres erfaringer med elevers rusmisbruk i videregående opplæring
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017)Lærere i videregående skole kan både forebygge, identifisere og rette tiltak mot rusmisbruk. Denne studien undersøker læreres opplevelser og erfaringer med elevers rusmisbruk. Q-metodikk ble anvendt for dette formålet, og ... -
Russ og helsesykepleiers erfaring med angst i russetiden
(Master thesis, 2024)Russetiden, som bør være inkluderende og minnerik, har de siste årene utviklet seg til å bli en tid preget av ekskludering og materialistisk press. Flere utestenges på bakgrunn av utseende, personlighet og økonomiske evner. ... -
Sakkyndighet med mål og mening: En analyse av sakkyndighetens institusjonaliserte kjennetegn; et grunnlag for refleksjon og endring
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-05)Denne avhandlingen utforsker den norske PP-tjenestens institusjonaliserte sakkyndighetskunnskap. Sakkyndighetskunnskap er definert som den sosialt konstruerte kunnskapen som kommunale pedagogisk-psykologiske tjenester ... -
Samanhengen mellom språkleg og sosial meistring : har språkleg meistring noko å seie for den sosiale kompetansen hos små barn?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Å utvikle språk er noko av det viktigaste som skjer i eit barn sitt liv. Språket gir identitet og tilhøyring, samtidig som barnet lærer å forstå seg sjølv og omverda gjennom språket. Dette er avgjerande for barn si vidare ... -
Samarbeid om spesialpedagogisk hjelp i barnehagen: En analyse av de ulike aktørenes tanker om og erfaringer med samarbeid på tvers av virksomheter
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-10)Formålet med studien er å utvikle kunnskap om hvordan samarbeidet mellom pedagogiske ledere og støtte-/spesialpedagoger skaper mulighetsbetingelser for deltakelse i barnefellesskapet for barn som mottar spesialpedagogisk ... -
Samarbeidslæring i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Forskning på kroppsøvingsfaget viser at faget på flere måter henger fast i tradisjonelle mønstre, både med tanke på innholdett og måten det undervises på i fage. Ifølge Sæle & Hallås (2020) er undervisning i kroppsøvingsfaget ... -
Samarbeidslæring i kroppsøvingsfaget – En intervensjonsstudie
(Master thesis, 2023)Skolene skal utvikle et inkluderende læringsmiljø som skal fremme trivsel, helse og læring for alle elever. Et støttende læringsmiljø er grunnlaget for en positiv klassekultur hvor elevene stimuleres og oppmuntres til ... -
Samarbeidslæring i kroppsøvingsfaget. En aksjonsforskningsstudie som undersøker elevers erfaringer med samarbeidslæring i kroppsøvingsundervisningen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har tatt i bruk aksjonsforskning, med Lesson Study som metode for å innhente data. På bakgrunn av at “Deltakelse og samarbeid” har blitt implementert i den nye læreplanen for kroppsøving (LK20), så vi ... -
Samarbeidslæring i kroppsøvingsfaget. En aksjonsforskningsstudie som undersøker elevers erfaringer med samarbeidslæring i kroppsøvingsundervisningen.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har tatt i bruk aksjonsforskning, med Lesson Study som metode for å innhente data. På bakgrunn av at “Deltakelse og samarbeid” har blitt implementert i den nye læreplanen for kroppsøving (LK20), så vi ... -
Samarbeidslæring i norske grunnskoler : en analyse av syv mastergradsavhandlinger
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Tema og problemstilling : Temaet for masteroppgaven min er samarbeidslæring. Formålet med oppgaven min har vært å finne ut hvordan samarbeidslæring forstått i lys av Johnson, Johnson & Holubec (1994) sin teori om Cooperative ... -
Samfunnets påvirkningsgrad på teorifagenes innhold i den norske grunnskolen mellom 1739 og 2006
(Master thesis, 2021)Problemstillingen for oppgaven var: I hvilken grad har arbeidsliv og religion/verdisyn påvirket faginnholdet i de teoretiske fagene i norske grunnskolelæreplaner fra 1739 til 2006? Det overordnede formålet med studien var ... -
Samhandling og samarbeid mellom barneverntjenesten og skole i krevende saker : hvilke utfordringer ligger i samarbeidet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009) -
Samlingsstund i barnehagen: En arena for inkludering?
(Master thesis, 2021)Sammendrag Formålet med masterprosjektet har vært å utvikle kunnskap om samlingsstund og inkludering i barnehagen. Gjennom masterprosjektet har jeg forsøkt å svare på problemstilling er: Samlingsstund i barnehagen: En ... -
Sammenheng mellom aerob kapasitet og kognisjon ved elever på 5. trinn i Stavanger
(Master thesis, 2015-06-12)Hensikten med studien er å se i hvilken grad det er sammenheng mellom elevers aerobe kapasitet og deres kognisjon. En tverrsnittsundersøkelse med utgangspunkt i resultatene fra pre-testene ved en ettårig intervensjonsstudie ...