Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 76-95 of 1268
-
Barns psykiske helse på småbarnsavdeling – Personalets arbeidsmåter med tanke på å forebygge, identifisere og støtte
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler barns psykiske helse på småbarnsavdeling. Det er fremdeles lite forskning når det gjelder barn i ett-tre års alderen. Samtidig viser forskning at denne alderen er svært sensitiv og viktig med ... -
Barns vokabular og hjemmemiljø. En studie av barns vokabular ved skolestart, samt etter ett år med formell opplæring - sett i sammenheng med hjemmemiljø.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017)Formålet med studien er å undersøke barns vokabular ved skolestart, samt etter ett år med formell opplæring – sett i sammenheng med mors utdanning og skriftspråklige aktiviteter i hjemmet. Bakgrunn for studien er at vokabular ... -
Bayesian Estimation of Correlation between Measures of Blood Pressure Indices, Aerobic Capacity and Resting Heart Rate Variability Using Markov Chain Monte Carlo Simulation and 95% High Density Interval in Female School Teachers
(Peer reviewed; Journal article, 2020-09)Background: Several explanations regarding the disparity observed in the literature with regard to heart rate variability (HRV) and its association with performance parameters have been proposed: the time of day when the ... -
Bayesian Estimation of the Variation in Strength and Aerobic Physical Performances in Young Eumenorrheic Female College Students during a Menstrual Cycle.
(Peer reviewed; Journal article, 2021-09)Background: The purpose of the present investigation was to examine changes in strength and aerobic physical performances in young eumenorrheic female college students during the menstruation phase and different testing ... -
Begrepsdannelse i matematikk hos førsteklassinger i klasserom etter Zankovs undervisningsmodell: En analyse av lærere og lærebøkers tilretteleggelse for begrepsdannelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Målet med følgende studie har vært å belyse hvordan lærebøker og lærere tilrettelegger for førsteklassingers begrepsdannelse i matematikklasserom etter Zankovs undervisningsmodell. Vygotskys syn på opplæring og Zankovs ... -
Begynneropplæring i lesing i norske skoler - en undersøkelse av bokstavinnlæring og metodevalg
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Formålet med denne studien er å belyse hvordan begynneropplæring i lesing, med hensyn til bokstavinnlæring og undervisningsmetoder, foregår i den norske skolen. Studien har til formål å belyse både bruk av undervisningsmetoder ... -
Behavioural phenotype of Smith-Magenis Syndrome (SMS) : Individual characteristics and parental and school staff's experiences
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-11)Smith-Magenis’ syndrom er en sjelden og kompleks genetisk tilstand. Det anslås at rundt 1 av 15.000-25.000 levendefødte barn har diagnosen, og i Norge vet vi om ca 40-50 kjente tilfeller. Denne studien søker å bringe ny ... -
Being a mother of children with special needs during educational transitions: positioning when ‘fighting against a superpower’
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The aim of this article is to study how mothers of children with special needs understand themselves in educational contexts. Using the analytical concepts of positional identities and figured worlds, we study the different ... -
De beste norske friidrettsutøverne: oppnådde de fremragende resultater da de var 15 år og 18 år? - En retrospektiv undersøkelse som kartlegger hvorvidt norske friidrettsutøvere som har nådd internasjonalt nivå også oppnådde toppresultater i 15- og 18-årsklassen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Studiens formål: Hovedformålet med denne studien var å kartlegge hvor mange norske friidrettsutøvere som hadde nådd internasjonalt seniornivå etter dagens standard, og hvorvidt disse utøverne hadde topp resultater i ung ... -
Between collective victimization and victimhood: the experience of the Ethiopian refugees (Anuak and Highlanders) in Nakivale settlement. Uganda
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-07)This thesis examines collective and competitive victimhood among Ethiopian refugees in Nakivale settlement, Uganda and how these experiences of victimhood are influenced by the humanitarian setting of the camp. The study ... -
Betydningen av bakgrunnskunnskap om et gitt tema for minoritetsspråklige barns leseforståelse på andrespråket - En systematisk review.
(Master thesis, 2023)Formålet med studien har vært å undersøke relasjonen mellom bakgrunnskunnskap og leseforståelsen på andrespråket til minoritetsspråklige elever i grunnskolen, for å kunne si noe om hvilken rolle bakgrunnskunnskap om ett ... -
Betydningen av pedagogers relasjonskompetanse i møte med førskolebarn som viser reaktiv aggresjon
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er reaktiv aggresjon og relasjonskompetanse i barnehagen. Formålet med studien har vært å undersøke hvordan pedagoger erfarer, håndterer og forebygger reaktiv aggresjon med utgangspunkt i ... -
Betydningen av samarbeidet mellom skole og helsesykepleier for elever med sosial angst.
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om sosial angst i skolen, og hvilken betydning samarbeidet mellom skole og helsesykepleier har for disse elevene. Formålet har vært å få frem skolens og helsesykepleiers perspektiver knyttet til ... -
Betydningen av støttende lærer-elev-relasjoner for elevenes læring : med nærmere fokus på emosjonell støtte, faglig støtte og autonomistøtte
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Denne oppgaven handler om betydningen sosiale forhold på skolen kan ha for elevenes læring. Jeg har hatt fokus på støttende lærer-elev-relasjoner, i form av emosjonell støtte, faglig støtte og autonomistøtte. Jeg ønsket ... -
Betydningen opplevd vold har for barns egen utagering, og barnehagens rolle
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011) -
Beyond class size reduction: Towards more flexible ways of implementing a reduced pupil-teacher ratio.
(Journal article; Peer reviewed, 2018-10)The effect of a reduced pupil–teacher ratio has mainly been investigated as that of reduced class size. Hence we know little about alternative methods of reducing the pupil–teacher ratio. Deploying additional teachers in ... -
Beyond Screen Time: A Synergistic Approach to a More Comprehensive Assessment of Family Media Exposure During Early Childhood
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Digital media availability has surged over the past decade. Because of a lack of comprehensive measurement tools, this rapid growth in access to digital media is accompanied by a scarcity of research examining the family ... -
Bildebok eller bildebok-app? En kvalitativ studie om samtalebasert lesing og språkstimulering for flerspråklige barn i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Hensikten med denne studien har vært å få økt kunnskap om flerspråklige barns språkstimulering i samtalebasert lesing ved bruk av mediene bildebok og bildebok-app. Jeg valgte å rette oppmerksomheten mot ulike faktorer som ... -
Bilingual education teachers and learners in a preschool context: Instructional and interactional translanguaging spaces
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study explores how bilingual education teachers' flexible delivery of instructional translanguaging within a bilingual preschool in the predominately monolingual context of Turkey could provide children with a space ... -
Bosnian and Herzegovinian diaspora in Norway: upward mobility and social cohesion within the Norwegian society
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2011;, Master thesis, 2011)Namely, I examined the Bosnian and Herzegovinian immigrants to Norway whose integration process went fairly smooth. Immigrants from Bosnia and Herzegovina rapidly became a socially and financially functional part of the ...