Blar i Department of Education and Special Education på utgivelsesdato
Viser treff 121-140 av 1272
-
How do inexperienced and experienced teachers perceive their authoritative teaching style in classroom ?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)In this Master study, my goal is to explore the single teacher’s understanding of the concept of authoritative teaching style and single teacher’s experience of translating this knowledge into practice. The question of ... -
Hva er mobbing i barnehagen? – En studie av pedagogers beskrivelser av mobbing i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Mobbing er et alvorlig problem i dagens samfunn. Mobbing i barnehagen er et forholdsvis nytt tema, likevel er det slått fast at mobbing forekommer også i barnehagearenaen. Alle barn vil ha potensiale i seg til å bli gode, ... -
Tilpasset undervisning for potensielt sterke elever i klasserommet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Jeg har kalt denne oppgaven ”Tilpasset undervisning for potensielt sterke elever”. Fo-kuset har vært på sterke underytere og hvordan motivasjonen deres påvirkes gjennom differensierte oppgaver gitt i vanlige matematikktimer. ... -
Omsorg/støtte i ungdomsskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Denne studien handler om forholdet mellom lærer-elev og ser på hvordan ungdomsskoleelever beskriver omsorgsfulle/støttende lærere og den betydning det har for motivasjon i skolearbeid og læringsmiljø. Jeg har tatt utgangspunkt ... -
Hvilken effekt har bruk av oppvarmingsoppgaver på elevenes motivasjon?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)I denne oppgaven har jeg sett på om oppvarmingsoppgaver i starten av matematikk-undervisningen har en positiv effekt på elevene sin motivasjon. Jeg har benyttet meg både kvalitative og kvantitative metoder for å få et ... -
Hvordan manglende kunnskap om matematikk og matematikkundervisning blir oppfattet blant lærere som hindringer for undervisning.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012) -
Med kartlegging under lupen. - En kvalitativ undersøkelse av læreres og skolelederes uttalte oppfatninger av, og rutiner omkring, gjennomføringen av den obligatoriske kartleggingsprøven i leseferdighet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Formål Studiens siktemål var å undersøke hvilken pedagogisk verdi lærere og skoleledere ved 5 skoler anså den obligatoriske kartleggingsprøven i leseferdighet for å inneha. Samtidig ble rutiner for tilbakemelding om ... -
Minoritetsspråklige elever på 8.trinn, og språklige hindringer i møte med vinkelbegrepet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven viser en studie der målet var å se mer på hvordan språklige hindringer kan påvirke minoritetsspråklige elevers forståelse i matematikk. Ved å ta utgangspunkt i relevant teori har jeg gjennomført en ... -
Integration or assimilation: do Norwegian barnehager preserve immigrant children’s native-culture according to their parents?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)This paper presents a framework for understanding culture differences and immigrant parents’ points of view and experience with barnehager. The purpose of this study was to understand and have an overview over a few immigrant ... -
Kartlegging av leseferdighet og vurdering for læring
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Formålet med denne studien var primært å beskrive læreres pedagogiske bruk av den obligatoriske kartleggingsprøven Kartlegging av leseferdighet 2. årstrinn. Temaet var kartlegging og vurdering av leseferdighet. Det var ... -
Tidlig innsats for stille barn. Om pedagogers sensitivitet for skjulte (språk-?)vansker, i en travel hverdag
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Problemstilling for denne studien var: Hvilken oppmerksomhet har pedagogiske ledere på de stille førskolebarna i hverdagen? Hva gjøres for å fange opp eventuelle innagerende og/eller språklige vansker, og hvordan tilrettelegges ... -
Reaktiv aggresjonsproblematikk i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Formålet med denne masteroppgaven er å se på hvordan pedagoger i barnehagen håndterer barn som viser reaktiv aggresjonsproblematikk. Med tanke på at studien er rettet mot barnehagen vil også tidlig innsats være en viktig ... -
Positivt engasjement og kommunikasjon med voksne i barnehagen og barns evne til selvregulering
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Tema for denne masteroppgaven er relasjoner mellom barn og voksne i barnehagen og små barns evner til selvregulering. Et av målene er å undersøke samvariasjonen mellom førskolebarnets kommunikasjon og positivt engasjement ... -
Hvilken kompetanse har pedagoger i barnehagen til å møte barn som har opplevd traumer og hvordan bruker de eventuelt denne kompetansen i barnehagehverdagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Denne studien omhandler pedagoger i barnehage, og deres kompetanse til å møte barn som har opplevd traumer. Pedagoger kan møte barn som har opplevd traumer fra tidlig alder av, og som har blitt preget av dette. Traumer kan ... -
Hvordan kan språkvansker bidra til sosial og emosjonell sårbarhet? En undersøkelse blant thai elever i den norske skolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven har som hovedmål å undersøke temaet “Hvordan kan språkvansker bidra til sosial og emosjonell sårbarhet?” Undersøkelsen er avgrenset til å studere en etnisk minoritetselevgruppe i den norske skolen. ... -
Å miste et søsken og leve med foreldre i sorg : ungdoms reaksjoner og opplevelser av foreldrenes og skolens ivaretakelse av dem i tiden etter.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Studien er et bidrag til økt forståelse for hvordan sorg kan påvirke foreldrekapasitet, idet den har undersøkt ungdommers reaksjoner og opplevelser knyttet til det å miste et søsken og leve med sørgende foreldre. Jeg har ... -
De psykometriske egenskapene til observasjonsverktøyet inCLASS -når det anvendes i en norsk setting
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Tema for denne oppgaven er å undersøke de psykometriske egenskapene til observasjonsverktøyet inCLASS (Downer, Booren, Hamre, et al., 2010). inCLASS blir brukt som et av datainnsamlingsverktøyene i forskningsprosjektet ... -
Spesialundervisning i videregående opplæring - hva skjer?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Formålet med studien er å undersøke hvordan spesialundervisning i videregående opplæring praktiseres, samt hvordan bruk av spesialundervisning kan knyttes til kvalifisering til arbeid og videre utdanning. Studien har en ... -
Læreres opplevelse av angstbegrepet, angstens påvirkning på læring og tilrettelegging
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Tema i oppgaven er læreres opplevelse av elever med angst i skolen i forhold til de tre læringsmiljødimensjonene sosial støtte, regulering og autonomi. Hovedfokuset var på hva lærere tenker om angstbegrepet, hvordan de ... -
4. klasse elevers holdninger og selvoppfatning i lesing - En sammenligning av elever med adekvate avkodingsferdigheter med henholdsvis høy og lav leseforståelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Hensikten med denne kvantitative oppgaven har vært å få en bedre forståelse av diagnosen ”spesifikke leseforståelsesvansker”. For elever som har denne diagnosen, så innebærer det at de mestrer å avkode men har vansker med ...