Blar i Department of Education and Special Education på utgivelsesdato
Viser treff 141-160 av 1272
-
Securing Norwegianness: Imagining threats to a cultural community
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)This Master's thesis is born out of a growing unease with the general discourse on immigration and immigration policy in Norway. What at times appears as an ongoing discussion concerning the amount, and potential negative ... -
Sammenhenger mellom elevenes opplevelse av læringsmiljøet og deres egen motivasjon for skolearbeidet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Temaet for denne oppgaven er hvordan ulike elementer ved elevenes opplevelse av læringsmiljøet ved en videregående skole er relatert til motivasjon for skolearbeidet. Studien legger opp til en forståelse av hvordan ulike ... -
Lesing som grunnleggende ferdighet - hva er nå det?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)I 2006 ble den nye læreplanen, Kunnskapsløftet, innført. Nytt ved den nye læreplanen var blant annet innføringen av de grunnleggende ferdighetene. I tillegg til lesing, består de grunnleggende ferdighetene av regning, bruk ... -
Irregular migrants’ structural vulnerability and survival strategies - a case study in Bergen area
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)This study is about irregular migrants’ experiences and how they deal with exclusionary practices they face as they attempt to access the Norwegian health care system as well as the labor and housing markets. The thesis ... -
Hva er sentrale utfordringer knyttet til implementering av det autoritative perspektivet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven omhandler utfordringer knyttet til implementering av det autoritative perspektivet i barnehagen. Det autoritative perspektivet er kort fortalt pedagogen som både opptrer støttende i relasjoner til barn, ... -
Hva gjøres i praksis for tidlig intervensjon i forhold til reaktiv aggresjon i barnehagen? Et individ - og systemperspektiv
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Formålet med denne masteroppgaven er å se på hvordan fire pedagogiske ledere fra fire forskjellige barnehager legger til rette for tidlig intervensjon i forhold til reaktivt aggresjon i barnehagen, både på et individ og ... -
1) Hvordan arbeider pedagoger med relasjonsbygging til elever med aggresjonsproblematikk i en klasse ved "Respektskoler"? 2) Hvilken betydning opplever lærere at dette arbeidet har?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Problemstillingen for oppgaven er: 1) Hvordan arbeider pedagoger med relasjonsbygging til elever med aggresjonsproblematikk i en klasse ved ”Respektskoler”? 2) Hvilken betydning opplever lærere at dette arbeidet har. Jeg ... -
Hvilken betydning har tidlig traumatisering for læring, og hvordan bør læringssituasjonen tilrettelegges for barn som har opplevd dette?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Hensikten med denne studien var å rette fokuset mot viktigheten av kunnskap og kompetanse om barn som har opplevd traumer og hvordan dette påvirker læring. Det var også viktig å belyse hvor viktig lærerens rolle er i forhold ... -
Lærernes rolle i forhold til begavede barn med emosjonelle vansker
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Hensikt med denne studien er å sette fokus på hvor viktig lærer er i forhold til begavede barn med emosjonelle vansker og det store behovet for kompetanseheving for å lettere gjenkjenne disse elevene. Målet er å få økt ... -
Navngivningsprinsipper og språkutvikling
(Journal article; Peer reviewed, 2012-02)Place-name semantics have been discussed in many ways. In this article the author discusses the reasons behind naming, and how to classify place-names in this respect. One question which can be raised, is: When we consider ... -
Implementering av kunnskap til praksis – læreres rapporter om utvikling av autoritativ klasseledelse gjennom en intervensjonsperiode.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2012-05)Sammendrag Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke om lærerne rapporterer en utvikling i autoritativ klasseledelse gjennom en prosjektperiode med skoleutviklingsprogrammene Respekt, Håndbok i klasseledelse og ... -
The mediating role of a teacher’s use of semiotic resources in pupils’ early algebraic reasoning
(Journal article; Peer reviewed, 2012-09)This paper focuses on the semiotic resources used by an experienced sixth-grade teacher when her pupils are working on a mathematical task involving written text and the two inscriptions of figure and diagram. ... -
From refugees's rights to states' interests : the expiration of Rwandan refugee status
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Refugees bear incredible political significance for states of asylum and states of origin. Despite the shibboleth that hosting refugees is not an ‘unfriendly political act’, their very existence carries negative implications ... -
God leseundervisning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Studiets formål var å undersøke hva som kjennetegner god undervisningspraksis. Jeg valgte å undersøke dette på en skole som viser til gode resultater på de nasjonale leseprøvene. Jeg har tilnærmet meg formålet ut fra ... -
Lærerstudenters fokus på kunnskap og -elever i praksisperioden
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Min masteroppgave er knyttet til et større flerfaglig prosjekt ved Universitetet i Stavanger med tittel Teachers as Students (TasS) som retter søkelyset mot forskning på lærerutdanning og er spesielt opptatt av forbindelsen ... -
Mobbing og utvikling av traumesymptomer. En kvalitativ undersøkelse av lærernes kjennskap til sammenhengen mellom mobbing og traumesymptomer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven ble utformet med bakgrunn i at mobbing er en kjent utfordring for de fleste skoler. Om lag 6,8 % av elever på mellomtrinnet, og 5,4 % på ungdomstrinnet rapporterer om å bli mobbet (Roland, Bru, Midthassel ... -
Hvilke oppfatninger kan man finne blant pedagoger om hvordan gode mestringsstrategier, god selvoppfatning og motivasjon kan fremmes blant elever med lese- og skrivevansker og emosjonelle problemer.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Hensikten med denne studien er å få økt forståelse og innsikt i hvilke oppfatninger pedagoger i ungdomsskolen har om hvordan gode mestringsstrategier, god selvoppfatning og motivasjon kan fremmes hos elever som i tillegg ... -
Aggresjon i barnehagen. En kvalitativ undersøkelse av pedagogiske lederes opplevelse av aggressiv atferd i barnehagen, sammenliknet med PPT.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Gjennom media formidles det ofte at aggressiv atferd og mobbing er et økende problem i skolen. Det blir også ytret bekymringer av psykoterapeuter, som hevder at aggressiv atferd blant barn er et av de problemene som øker ... -
Hvordan håndterer de ansatte i barnehagen begynnende mobbeatferd? – En studie av pedagogers praksis sett i lys av utvalgt teori.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)I denne studien vil jeg rette et fokus mot hvordan de ansatte i barnehagen håndterer begynnende mobbeatferd. Vi vet at barn kan vise tendenser til mobbing allerede i barnehagealder. Dersom mobbingen ikke stanses kan både ... -
Lærarar si oppfatning om deira undervisningskunnskap knyta til ulike representasjonar av brøk.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne masteroppgåva er eit resultat av ein kvalitativ studie av eksisterande empirisk baserte data frå eit større prosjekt ved Universitetet i Stavanger som fokuserer på lærarar sin undervisningskunnskap i matematikk (UKM) ...