Blar i Department of Education and Special Education på emneord "matematikk"
Viser treff 1-15 av 15
-
Bruk av opplæringsvideo i matematikkundervisning. En kvalitativ studie om muligheter i ungdomsskolen
(Master thesis, 2014-05-12)I denne masteroppgaven har jeg prøvd å finne svar på følgende forskningsspørsmål: Hvilke muligheter kan identifiseres gjennom bruk av lærerproduserte opplæringsvideoer i forbindelse med innføring av verktøyet Geogebra ... -
En studie av malawiske læreres oppfatninger av begrepet problemløsning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Denne oppgaven er en studie som har undersøkt hvilke oppfatninger malawiske lærere har av begrepet problemløsning. Oppgaven bygger videre på Refviks masteroppgave fra 2014 som undersøkte hvordan lærere i den malawiske ... -
Exploring Cognitive Opportunities to Learn Provided to Students by Grade 11 Malawian Mathematics Textbooks.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)This study explores the cognitive opportunities to learn mathematics provided by grade 11 Malawian mathematics textbooks through the topic of quadratic equations. Four textbooks which were approved by the Ministry of ... -
Fokus på den spesialiserte fagkunnskapen. - En intervjustudie for å identifisere og beskrive matematikklærerens fagkunnskap.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven rapporterer fra en studie hvor målet var å finne ut mer om lærernes kunnskap. Med utgangspunkt i tidligere forskning på området har jeg forsøkt å belyse hvordan matematikklærerens spesialiserte ... -
Fysisk aktiv læring i matematikkundervisningen på 8.trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017)Tidligere studier viser at elever er motiverte for å være i fysisk aktivitet i skolehverdagen, at fysisk aktivitet kan ha positiv effekt på faglige prestasjoner, føre til økt konsentrasjon på arbeidsoppgavene og gi et godt ... -
Hvordan har de kognitive kravene i geometri utviklet seg i norske lærebøker?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i matematikkdidaktikk som sammenligner åtte lærebøker fra M74 til LK06. Målet mitt med denne oppgaven er å undersøke: - Hvilke kognitive krav kreves for å løse geometrioppgavene i lærebøker ... -
Impediments to learning problem-solving in Malawian lower secondary mathematics textbooks
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Background: In a culture where teachers follow the textbook prescriptively, Malawian students perform low in mathematics, and no students reach the problem-solving levels. Aim: To explore reasons for students’ low ... -
Kunnskap om elevfeil i matematikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Oppgaven handler om hvordan kunnskap om elevfeil er relatert til annen undervisningskunnskap i matematikk. Utgangspunktet for dette er undervisningskunnskaper og undervisningsoppgaver i matematikk definert av forskere ved ... -
Læreres oppfatningers innvirkning på deres undervisningspraksis
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2010;, Master thesis, 2010-05-27)Denne masteroppgaven er et resultat av en kvalitativ studie av to læreres oppfatninger innenfor matematikkfaget, samt deres undervisningspraksis. Målet var å oppnå en større kunnskap om lærernes fornuftige system av ... -
Målestokk på grensa mellom matematikkfaget og programfaga - Ein studie av elevar på bygg- og anleggsteknikk si forståing for målestokkomgrepet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Dette mastergradsprosjektet er eit kvalitativt casestudie om elevar på bygg- og anleggsteknikk si forståing for målestokkomgrepet. Det fokuserer også på potensialet for læring og auka forståing på grensa mellom matematikkfaget ... -
Problemløysing og utvikling av løysningstrategiar i matematikkfaget i den malawiske skulen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)Denne oppgåva er ein studie om korleis lærarar i den malawiske skulen tek vare på elevanes interesse å utvikle løysingsstrategiar i matematikkfaget gjennom problemløysing. Problemløysing er ein metode i matematikk der ... -
Teachers’ beliefs about mathematical horizon content knowledge
(Journal article; Peer reviewed, 2014)In this article, we present and discuss an example of how teachers’ discussions of mathematical knowledge for teaching (MKT) items elicited their beliefs about the knowledge needed to teach mathematics. One category of ... -
Teaching the concept of zero in a Malawi primary school: illuminating the language and resource challenge
(Peer reviewed; Journal article, 2023-03)In this paper we discuss findings of a study that investigated the resources and language that teachers in Malawi use to teach the concept of zero. In Malawi primary schools, textual resources available to teachers are ... -
Undervisningskunnskap i matematikk : tilpasning av en amerikansk undersøkelse til norsk, og lærernes opplevelser av undersøkelsen
(Journal article; Peer reviewed, 2010-04)I utdanningsforskning er bruk av kvantitative undersøkelser utstrakt, og mange av disse blir brukt på tvers av kulturelle kontekster uten at dette problematiseres. Ved University of Michigan i USA er det utviklet instrumenter ... -
Å måle og registrere matematikklæreres undervisningskunnskap : En studie av hvordan det er mulig å måle og studere matematikklæreres undervisningskunnskap, og mulige begrensninger og styrker ved måter en måler og studerer kunnskap på
(PhD thesis UiS;249, Doctoral thesis, 2015-04-10)Lærererens undervisningskunnskap i matematikk (UKM) blir i forskningen fremhevet som en faktor med stor betydning for både undervisningskvalitet og elevers læring. Utgangspunktet for denne studien er spørsmålet om hvordan ...