Department of Education and Special Education: Recent submissions
Now showing items 101-120 of 1272
-
Tilrettelegging for elever med stort læringspotensial i matematikk – syv læreres erfaringer
(Master thesis, 2023)Det kan være vanskelig å vite hvordan man skal tilrettelegge matematikkundervisningen for elever med stort læringspotensial, og det er lite forskning på hvordan norske lærere tilnærmer seg elevgruppen. På bakgrunn av dette ... -
Elevers motivasjon og engasjement i et tenkende klasserom
(Master thesis, 2023)En av matematikklærerens mange oppgaver er å motivere elevene til arbeidet med faget. Motivasjon er ikke bare et mål i seg selv, men også et middel for å oppnå læring og å styrke elevenes prestasjoner. Læreren har mulighet ... -
Interkulturell kompetanse: En kvalitativ studie av samfunnsfaglæreres perspektiver
(Master thesis, 2023)Denne studien har som mål å gi innsikt i samfunnsfaglæreres erfaringer og opplevelser med interkulturell kompetanse. Forskningsprosjektet er strukturert rundt en kvalitativ tilnærming; med empiriske funn fra fem dybdeintervju ... -
Menneskerettighetsundervisning sett gjennom tre ulike organisasjoner
(Master thesis, 2023)Menneskerettighetsundervisning er en sentral del av skolens ansvar. Det gjenspeiles i formålsparagrafen, overordnet del av nye læreplanverket og kompetansemål i samfunnsfag. Den norske skolen har de siste årene vært preget ... -
Innagerende atferd og mestring
(Master thesis, 2023)Tema for denne studien er klasseleder sin forståelse av elever som viser innagerende atferd og hva de gjør for at denne gruppen skal oppnå mestring. Det er gjennomført et semistrukturert intervju med fem klasseledere med ... -
Å skape symmetri i en asymmetrisk relasjon - Barnehagelæreres refleksjoner over møtet med familier fra ulike kulturer, sett i et maktperspektiv
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er skrevet ut ifra problemstillingen «Hvordan kan barnehagelæreres refleksjoner over møtet med familier fra ulike kulturer forstås i et maktperspektiv?». Problemstillingen belyses gjennom forskningsspørsmålene ... -
Analytisk observasjon av elevers algebraiske tenkning gjennom innføring av tenkende klasserom
(Master thesis, 2023)Gjennom kunnskapsløftet 2020 utfordres lærere til å kunne analytisk observere elevenes matematiske tenkning. Denne masteroppgaven utforsker potensialet som ligger i undervisningsmetoden tenkende klasserom for å analysere ... -
Dysleksivennlig skole – læreres selvrapportering om bruk av varierte arbeidsmåter, metoder som sikrer forståelse og vurdering for læring på en dysleksivennlig skole
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien er å finne ut om man kan se et gjennomsyret fokus blant lærerne ved en dysleksivennlig skole på en rekke områder knyttet til undervisningen deres. Det ble derfor undersøkt hvilken grad lærerne ... -
Lærerspørsmål som fører til elevforklaringer i matematiske helklassesamtaler
(Master thesis, 2023)Matematiske helklassesamtaler er en krevende del av lærerarbeidet, og flere forskere peker på at det er hensiktsmessig at elevene selv forklarer sine tanker og strategier i matematikk. Tidligere forskning viser at ... -
En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres tolkning av kjerneelementet bevegelse og kroppslig læring
(Master thesis, 2023)Sammendrag Dette sammendraget gir en kortfattet oversikt over hensikten, problemstillingen, utvalget, metoden, hovedfunnene, konklusjonen og nøkkelordene i denne masteroppgaven om læreres oppfattelse av læreplanen og ... -
«Kultur er alt» Engelsk som fremmedspråk-elevers forståelse av kulturbegrepet før og etter et kritisk literacy prosjekt.
(Master thesis, 2023)Abstract The current study centres around the topics culture and critical literacy. The aim of the thesis was to investigate the understanding of the concept of culture among year 5 EFL pupils and determine whether and ... -
Elevar sine forklaringar i matematiske heilklassediskusjonar og læraren sin respons på desse: Ein kasusstudie av matematikkundervisning på 5. trinn
(Master thesis, 2023)Læreplanen i matematikk peikar på at elevane mellom anna skal få resonnere og argumentere. Heilklassediskusjonar gir gode moglegheiter for dette og elevforklaringar er ein sentral del av matematiske heilklassediskusjonar. ... -
Læreres vurdering av lesemotivasjon hos elever som strever med lesing
(Master thesis, 2023)I mitt mastergradsprosjekt har jeg undersøkt følgende problemstilling: «Hvordan vurderer lærerne elevenes lesemotivasjon ved observasjon av høytlesning hos elever som strever med lesing på 1.trinn, og hvordan kan bruk av ... -
Vurdering i et tenkende klasserom
(Master thesis, 2023)I kunnskapsløftet 2020 blir det lagt vekt på at elevene skal få muligheten til å arbeide med problemløsning og utforskning. Et tenkende klasserom er en metode hvor en får gjøre akkurat dette. I denne studien har det blitt ... -
De glemte stemmene: Historier fra britiske etterlatte etter Alexander L. Kielland-ulykken.
(Master thesis, 2023)Formålet med dette forskningsprosjektet er å belyse de ulike erfaringene britiske etterlatte måtte leve gjennom i etterkant av Alexander L. Kielland-ulykken. I mange år har årsaksforklaringer vært dominerende i debatten ... -
«Målet er å lære barna til å gjøre alt for nasjonens liv»: Hvordan kom Norges Lærersambands ideologi og skolepolitikk frem gjennom tidskriftet Den Norske Skole?
(Master thesis, 2023)Med utgangspunkt i tidskriften Den Norske Skole har jeg i denne oppgaven undersøkt ideologien og skolepolitikken til Norges Lærersamband, som publiserte dette tidsskriftet. Norges Lærersamband er en organisasjon som ble ... -
«Hvordan får du inntrykk av det i teksten?» - En studie av lærers respons på elevers ytringer i en litterær samtale på syvende trinn
(Master thesis, 2023)I denne masterstudien har jeg vært interessert i å studere muntlighet i norskfaget. Valget landet da på å undersøke litteraturundervisning og samtaler om tekst i klasserommet. Masterstudien er grunnlagt i teori om litterære ... -
«Skal de sitte der og gjøre repetisjonsoppgaver som de ikke får noe utav?»: en kvalitativ studie om matematikklæreres undervisningsplanlegging, med fokus på elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven undersøker syv matematikklærere sin beskrivelse av hvordan man kan planlegge i klasser med elever med stort læringspotensial. Det empiriske utvalget består av syv matematikklærere som arbeider på 4.-7. trinn. ... -
LESSON STUDY: CHALLENGING MALAWI PRIMARY SCHOOL TEACHERS VIEWS OF TEACHING AND LEARNING THE CONCEPTS OF COUNTING.
(Master thesis, 2023)The achievement of primary school learners in mathematics in Malawi is low. Many learners fail to reach the required proficiency levels as specified in the Malawi primary national curriculum. This is a major concern to ... -
Elevprodusert podkast som didaktisk verktøy i arbeid med muntlighet i norskfaget.
(Master thesis, 2023)I dette masterprosjektet har vi gjennom et case-studie undersøkt hvordan elevprodusert podkast kan bidra til å jobbe med grunnleggende ferdigheter som muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter. Vi har hatt fokus på ...