Blar i Vitenskapelige publikasjoner (HF-IGIS) på tidsskrift "Acta Didactica Norden (ADNO)"
Viser treff 1-8 av 8
-
Matematikklæreres refleksjoner om egne undervisningsutfordringer
(Peer reviewed; Journal article, 2021-03)Matematikkundervisning stiller krav til matematikkfaglig og matematikkdidaktisk kunnskap. Mens mange forskere har studert kunnskapen lærere har, eller den kunnskapen de bruker i undervisningen, retter denne studien fokuset ... -
Opplæring om, for eller gjennom likestilling? En kasusstudie av likestillingsopplæring ved en videregående skole
(Peer reviewed; Journal article, 2023-06)I artikkelen undersøkes og diskuteres likestillingsopplæring i samfunnskunnskap i videregående skole. Forskning på likestillingsopplæring er begrenset i norsk sammen-heng, og derfor har forskning på annen ... -
Preservice teachers’ reflections on diversity and on teaching diverse pupils in Norwegian compulsory school
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The purpose of this study is to investigate how preservice teachers reflect on diversity and on teaching pupils from diverse backgrounds. Following a qualitative research design, the empirical data were constructed through ... -
Rammefaktorenes betydning for mat- og helseundervisningen på 1.–4. trinn
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Mat og helse har kompetansemål etter 4. trinn i norsk grunnskole, men få studier har sett på betydningen av rammefaktorer for undervisningen i mat og helse på barnetrinnet. I denne studien undersøker vi læreres og skolelederes ... -
Signposting in upper secondary essay writing in different educational contexts and genres: Exploring pupil usage and teacher practices
(Peer reviewed; Journal article, 2022-06)Essay writing is a central part of upper secondary education, where pupils often face the challenge of composing texts in different genres ranging from scientific investigations to political essays. In their essays, pupils ... -
Tilfeldigheter styrer undervisningspraksis i mat og helse på 1.-4. trinn
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen kartlegger hvordan undervisning i skolefaget mat og helse blir gjennomført på 1.–4. trinn og belyser variasjoner og utfordringer i dagens undervisningspraksis. Datagrunnlaget består av 24 kvalitative intervjuer, ... -
Tilpasset opplæring som didaktisk profesjonsbegrep i grunnskolelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen handler om tilpasset opplæring (TPO), som utdanningsmyndighetene har utpekt som et begrep og en tematikk som skal prioriteres både i grunnskolelærerutdanningene (GLU) og i kunnskapsløftet 2020. På bakgrunn av ... -
Vilkår for muntlig deltakelse på mellomtrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 2021-12)I denne artikkelen søker vi å gi svar på følgende spørsmål: Hvilke muntlige dialogiske rom finnes i klasseromshverdagen på mellomtrinnet? Det gjøres ved å studere mulighetene elevene får til å bruke stemmen sin og språket ...