Browsing Vitenskapelige publikasjoner (HF-IGIS) by Journals "Acta Didactica Norden (ADNO)"
Now showing items 1-9 of 9
-
Matematikklæreres refleksjoner om egne undervisningsutfordringer
(Peer reviewed; Journal article, 2021-03)Matematikkundervisning stiller krav til matematikkfaglig og matematikkdidaktisk kunnskap. Mens mange forskere har studert kunnskapen lærere har, eller den kunnskapen de bruker i undervisningen, retter denne studien fokuset ... -
Objects of uncertainty in gameplay: An analysis of lower secondary school students’ talk during a climate change board game and a digital game
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Games may offer opportunities for meaningful dialogue in school as they provide problems, dilemmas or, more generally, uncertainties that afford engagement. This potential for meaningful dialogue is possibly even more ... -
Opplæring om, for eller gjennom likestilling? En kasusstudie av likestillingsopplæring ved en videregående skole
(Peer reviewed; Journal article, 2023-06)I artikkelen undersøkes og diskuteres likestillingsopplæring i samfunnskunnskap i videregående skole. Forskning på likestillingsopplæring er begrenset i norsk sammen-heng, og derfor har forskning på annen ... -
Preservice teachers’ reflections on diversity and on teaching diverse pupils in Norwegian compulsory school
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The purpose of this study is to investigate how preservice teachers reflect on diversity and on teaching pupils from diverse backgrounds. Following a qualitative research design, the empirical data were constructed through ... -
Rammefaktorenes betydning for mat- og helseundervisningen på 1.–4. trinn
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Mat og helse har kompetansemål etter 4. trinn i norsk grunnskole, men få studier har sett på betydningen av rammefaktorer for undervisningen i mat og helse på barnetrinnet. I denne studien undersøker vi læreres og skolelederes ... -
Signposting in upper secondary essay writing in different educational contexts and genres: Exploring pupil usage and teacher practices
(Peer reviewed; Journal article, 2022-06)Essay writing is a central part of upper secondary education, where pupils often face the challenge of composing texts in different genres ranging from scientific investigations to political essays. In their essays, pupils ... -
Tilfeldigheter styrer undervisningspraksis i mat og helse på 1.-4. trinn
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen kartlegger hvordan undervisning i skolefaget mat og helse blir gjennomført på 1.–4. trinn og belyser variasjoner og utfordringer i dagens undervisningspraksis. Datagrunnlaget består av 24 kvalitative intervjuer, ... -
Tilpasset opplæring som didaktisk profesjonsbegrep i grunnskolelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen handler om tilpasset opplæring (TPO), som utdanningsmyndighetene har utpekt som et begrep og en tematikk som skal prioriteres både i grunnskolelærerutdanningene (GLU) og i kunnskapsløftet 2020. På bakgrunn av ... -
Vilkår for muntlig deltakelse på mellomtrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 2021-12)I denne artikkelen søker vi å gi svar på følgende spørsmål: Hvilke muntlige dialogiske rom finnes i klasseromshverdagen på mellomtrinnet? Det gjøres ved å studere mulighetene elevene får til å bruke stemmen sin og språket ...