Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på emneord "VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283"
Viser treff 21-40 av 87
-
Elevers oppfatning av kroppsøvingsfaget – en kvalitativ analyse av oppfatningene til 5. og 6.klassinger som anses for å ikke trives i faget
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Undersøkelser viser at de fleste elever liker kroppsøvingsfaget, men at det også er noen elever som ikke liker faget. Flest undersøkelser relatert til trivsel i faget er gjennomført blant ungomdsskoleelever. Undersøkelser ... -
Elevers problemløsningsstrategier gjennom elev-elev dialog og lærer-elev dialog på 9. trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Dette er en kvalitativ case-studie der formålet var å se på elevers problemløsningsstrategier gjennom elev-elev og lærer-elev dialog. Studien har dermed tatt utgangspunkt i følgende to forskningsspørsmål: 1. Hvilke ... -
Elevers utvikling av funksjonsdiskurs ved deltakelse i faget Matematikk 1P og noen mulige påvirkningsfaktorer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven har med Sfards kommognitive rammeverk som analyseverktøy undersøkt hvordan elevers diskurs om funksjoner utvikles ved deltakelse i faget Matematikk 1P i videregående skole. Studien ser også etter hvilke ... -
En analyse av den matematiske diskursen i klasserom med omvendt undervisning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Dette er en kvalitativ case-studie av omvendt undervisning i matematikk. Hensikten var å analysere den matematiske diskursen i slike klasserom med tanke på å si noe om nivået på diskursen og elevenes muligheter til å lære. ... -
En analyse av tre norske læreverk i matematikk for 1. Trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-12)I denne masteroppgaven er det gjort en innholdsanalyse av tre læreverk på 1. trinn med hensikt å finne forskjeller og likheter mellom disse læreverkene. Læreverkene som ble undersøkt er Multi, som trolig er det mest ... -
En deskriptiv undersøkelse av sammenhenger mellom variablene treningsfrekvens, treningsvolum og treningsintensitet, og prestasjon på ulike distanser hos personer som deltar i mosjonsløp
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Studiens formål: Formålet med denne studien var å undersøke hvordan personer som deltar i mosjonsløp trener, og hvilke sammenhenger det er mellom treningsvariablene treningsfrekvens, treningsvolum, og treningsintensitet ... -
En kommognitiv analyse av matematikkundervisning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Studien (artikkel og monografi) har satt søkelyset på den krevende overgangen mellom aritmetikk og algebra. Internasjonale studier viser at norske ungdommers prestasjoner i algebra er svake, og studien har indikert årsaker ... -
En komparativ undersøkelse av talentoppdagelse og utvelgelse i barnefotballen, 7-10 år. En analyse av tre norske og to europeiske spillerutviklere
(Master thesis, 2015)Dagens praksis forteller om en økende trend som viser at identifisering, seleksjon og utvikling av spillere i barnefotballen blir stadig mer populært. Det tyder på at talentjakten finnes i alle idretter på alle nivå. Det ... -
En studie av malawiske læreres oppfatninger av begrepet problemløsning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Denne oppgaven er en studie som har undersøkt hvilke oppfatninger malawiske lærere har av begrepet problemløsning. Oppgaven bygger videre på Refviks masteroppgave fra 2014 som undersøkte hvordan lærere i den malawiske ... -
Endring av fysisk aktivitetsnivå i overgangen fra barnehage til skole
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-11)Studiens formål var å undersøke endring i fysisk aktivitet og stillesitting i overgangen fra barnehage til skole for en gruppe barn fra en kommune i Sør-Norge. 32 barn var med på starten av målingene. Barna ble målt med ... -
«Er alle einige i det?» Konsensus og mangfald i ein klasseromssamtale om ein kontroversiell tekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06) -
Et kommognitivt blikk på eksempelbruk i matematikkundervisning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Denne masteroppgaven handler om læreres bruk av eksempler i matematikkundervisning. Mange har pekt på at eksempler spiller en viktig rolle i matematikk, noe som kan underbygges både historisk og teoretisk. Et eksempel ... -
Et langt liv med styrketrening
(Masteroppgave/UIS-SV-IH/2015;, Master thesis, 2015-06)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på semistrukturerte intervju med fire eldre vektløftere over 70 år, som har drevet med systematisk styrketrening gjennom et langt liv. Studien har en fenomenologisk ... -
Felles mentale modeller blant håndballspillere
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Hensikten med studiet var å avdekke felles mentale modeller (FMM) blant håndballspillere. Masteroppgaven har redegjort for om det er samsvar mellom utøverens forskjellige beslutningsprosesser, deres oppfattelse av situasjoner, ... -
Felles mentale modeller i internasjonale handballteam- en kvalitativ analyse av landslagstreneres oppfatninger.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Denne masteroppgaven handler om felles mentale modeller (FMM) i internasjonale håndball team. Hensikten med oppgaven var å utforske hvordan og på hvilken måte landslagstrenere i internasjonale håndballteam tilrettelegger ... -
Fokus på den spesialiserte fagkunnskapen. - En intervjustudie for å identifisere og beskrive matematikklærerens fagkunnskap.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven rapporterer fra en studie hvor målet var å finne ut mer om lærernes kunnskap. Med utgangspunkt i tidligere forskning på området har jeg forsøkt å belyse hvordan matematikklærerens spesialiserte ... -
Fra elite junior til senior – en kvalitativ analyse av karriereoverganger og seleksjonsprosessen i fotball
(Master thesis, 2015-06-10)Seleksjonsprosessen i fotball er en mye problematisert prosess. Det mangler konkluderende empiri ved flere elementer av prosessen, og fagfeltet erkjenner flere utfordringer rundt praksisen. Forklarende teori om karriereoverganger ... -
Fysisk aktivitet som læringsaktivitet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Formål: Studiens formål var å undersøke hvordan fysiske læringsaktiviteter i fagene musikk, norsk og matematikk påvirket elevenes aktivitet i forhold til kroppsøving, kjønn og ordinære læringsaktiviteter i klasserommet. ... -
Humor i lagidrett
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-07-10)Humor finnes i alle kulturer og er et kompleks fenomen med mange funksjoner. De fleste assosierer humor med noe positivt, men det finnes også en negativ side som ikke er like eksponert. Lite er så langt gjort for å forstå ... -
Hvilke tekster er det i denne klassen? En resepsjonsstudie av åtte niendeklassingers responser på den multikulturelle teksten "Ser hodet mitt stort ut med denne?"
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-12)Denne resepsjonsstudien tar opp spørsmål om lesning av multikulturelle, skjønnlitterære tekster som holdningsskapende og utviklende for elever i et lengre og dannende perspektiv. Ser hodet mitt stort ut med denne? (2007) ...