Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på emneord "pedagogikk"
Viser treff 1-18 av 18
-
A conceptual look at instructional questioning and its use in teaching mathematics.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-06)Even in today’s society with electronic devices abundantly available to most western world learners to aid their learning, classroom instruction and discussions still are the most common practices of teachers everywhere. ... -
Anerkjennelsens betydning i utvikling av inkluderende læringsmiljø
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Denne litteraturstudien har hatt som formål å frambringe kunnskap som kan bidra til å gi retning til utvikling av inkluderende praksis og læringsmiljø. Forskningsspørsmålet har vært hvordan tematikken anerkjennelse framtrer ... -
Det dialogiske klasserommet i en malawisk skolekontekst: en lærers tilnærming til matematikkfaglige samtaler i helklassesituasjoner
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-01)Dialogisk undervisning har utviklet seg som en stadig mer populær form for interaksjon som utspilles i klasseromssamtalen. Denne masteravhandlingen har undersøkt muligheter og utfordringer en malawisk lærer opplever i å ... -
Elevmedvirkning i undomsskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Sammendrag I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne ut hvordan elever på ungdomsskolen opplever medvirkning og autonomistøtte på skolen. Bakgrunnen for valget av tema ligger i en bekymring for at testfokuset i skolen har ... -
En kvalitativ studie som undersøker hvordan nyutdannede lærere opplever veiledning som støtte til profesjonsutvikling
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-07)23. februar 2017 vedtok Stortinget at skal arbeides med å utforme en nasjonal rammeplan for veiledningsordning av nyutdannede lærere. Rammeplanen skal utformes med rom for lokale tilpasninger. Formålet med denne studien ... -
En studie av malawiske læreres oppfatninger av begrepet problemløsning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Denne oppgaven er en studie som har undersøkt hvilke oppfatninger malawiske lærere har av begrepet problemløsning. Oppgaven bygger videre på Refviks masteroppgave fra 2014 som undersøkte hvordan lærere i den malawiske ... -
Fra mine til våre elever - Hvordan legge til rette for en mer inkluderende spesialundervisning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-10)En inkluderende skole blir løftet frem som et ideal både i nasjonal og internasjonal utdanningsdiskurs. Forskning peker på at samfunn, skoler og elever vil profitere på at den mangfoldige elevpopulasjonen befinner seg på ... -
-Hvis vi bestemmer litt, da er det litt gøyere. En kvalitativ studie av elevenes opplevelse av elevmedvirkning og motivasjon på mellomtrinnet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Formålet med studien har vært å undersøke hvordan elever på mellomtrinnet opplever elevmedvirkning og motivasjon. Bakgrunnen for valg av tema ligger i at det er flere undersøkelser av elevmedvirkning på eldre alderstrinn, ... -
Hvordan forstås begrepet deltakelse i forskning på det inkluderende klasserommet? En litteraturstudie.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-12)Denne litteraturstudien har utforsket forståelsen av deltakelse som begrep tilknyttet inkluderende pedagogikk, og den har sett nærmere på hvordan begrepet kan gi retning til utvikling av inkluderende praksis i det felles ... -
Klasseromsdialogen- en utopi eller en mulighet? -En kvalitativ casestudie av læreres arbeid med klasseromsdialog og utfordringer knyttet til dette.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Dialog mellom lærer og elever kan oppstå i alle klasserom, og de siste tiårene har klasseromsdialogen fått økt oppmerksomhet. Bakgrunnen for oppgaven er at klasseromsdialogen kan være en tilnærming til læring som utvikler ... -
Læreren som profesjonell yrkesutøver i møte med elever i krise
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Studien har forsøkt å undersøke erfaringer lærere sitter igjen med etter møte med kriserammede elever. Hver eneste dag sitter det elever på skolebenken som går gjennom krisesituasjoner. Forskning viser at disse situasjonene ... -
Lærerens profesjonelle handlingsrom og autonomi på barnetrinnet - en kvalitativ studie
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)En kvalitativ intervjustudie som har til hensikt å få ny kunnskap om lærerens autonomi og profesjonalitet sett fra lærernes eget perspektiv. Studien undersøker handlingsrommet i lærerrollen slik det oppleves og erfares av ... -
Læreres arbeid med flerspråklige elever som ressurs i klasserommet og utfordringer lærerne møter i dette arbeidet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)I denne oppgaven har jeg forsøkt å få en innsikt i og forståelse av hvordan lærere arbeidet med flerspråklige elever som ressurs, samt eventuelle utfordringer de møter i arbeidet. Problemstilling for oppgaven har vært: ... -
Reaktiv aggresjon og inkludering: En studie om hvordan pedagogen kan bruke inkludering som forebygging inn mot barn med reaktiv aggressiv atferd.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Både Berkowitz (1993) og Tremblay (2010) peker på at aggresjon er et av de største problemene i dagens samfunn. Reaktivt aggressive elever viser seg å være i stor risiko for å bli avvist av sine jevnaldrende, noe som gjør ... -
Skolens arbeid med kompetanseheving av lærere i forbindelse med Fagfornyelsen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)De nye læreplanene som blir gjeldende høsten 2020 utgjør den nasjonale styringen av skolen. Til tross for at føringene fastsettes nasjonalt, har sentrale myndigheter lagt føringer som fokuserer på regionalt og lokalt arbeid ... -
Tilpasset skriveopplæring gjennom bruk av digitale ressurser
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Sammendrag Denne studien viser tankene til fem ungdomsskolelærere fra fem forskjellige kommuner rundt begrepet tilpasset opplæring. Videre gir lærerne konkrete eksempler på hvordan de bruker digitale ressurser i tilpasset ... -
Utforsking av faktorer som påvirker elevers valg av matematikkfag
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-05)Elever som startet på utdanningsprogram for studiespesialisering i den videregående skole må i løpet av de første skoledagene velge om de skal ta matematikkfaget 1T eller 1P. Et valg som kan få konsekvenser for deres ... -
Å undervise alle og samtidig den ene. Om Lærerens arbeid med tilpasset opplæring innenfor fellesskapets rammer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08)Det er en forventning om at skolen både skal legge til rette for individuelle behov, og samtidig undervise klassen i helhet. Denne balansegangen mellom individuelle behov og kollektive hensyn er en del av kompleksiteten i ...