Show simple item record

dc.contributor.authorEikrem, Siv Kristin Edland
dc.date.accessioned2010-04-21T13:30:53Z
dc.date.available2010-04-21T13:30:53Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185609
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om betydningen sosiale forhold på skolen kan ha for elevenes læring. Jeg har hatt fokus på støttende lærer-elev-relasjoner, i form av emosjonell støtte, faglig støtte og autonomistøtte. Jeg ønsket å ta utgangspunkt i læreres forståelse av dette og valgte derfor en kvalitativ tilnærming til temaet. Fem lærere fra ungdomsskoletrinnet ble intervjuet, og jeg brukte en intervjuguide som utgangspunkt for å få svar på følgende problemstilling: Hvordan forstår lærere ”sosiale forhold” i skolen, og hvilken betydning mener de dette har for elevenes læring? Med et nærmere fokus på lærerens forståelse av ulike støttende lærer- elevrelasjoner, som emosjonell støtte, faglig støtte og autonomistøtte, og den betydning disse har for elevenes læring. Temaet for oppgaven ble belyst ut fra ulike teorier om sosiale relasjoner. Her tok jeg utgangspunkt i tilknytningteori, objektrelasjonsteori, systemteori, selvbestemmelsesteori, samt Pianta (1999) og hans forståelse av relasjoner/støtte i skolen. Teoriene viser til viktigheten av gode relasjoner fra tidlig alder gjennom de erfaringene som skjer mellom barn og deres primære omsorgspersoner. I skolesammenheng viser teoriene hvordan en kan forstå barnets utvikling av relasjoner i møte med andre voksne og medelever. Gjennom trygg tilknytning og gode mentale bilder av andre kan en lettere forstå betydningen av støttende relasjoner i skolen, samt oppnå gode relasjoner mellom lærer og elev. Videre tok jeg for meg forskning og teori som viste til emosjonell støtte, faglig støtte og autonomistøtte og den betydning slik støtte kan ha for elevenes læring. Både forskning og teori viste at lærerens evne til å gi støttende lærer-elev-relasjoner, hadde innflytelse på elevenes læring. Resultatene viste at lærerne mener at støttende lærer-elev-relasjoner har betydning for elevenes læring. Dette ble blant annet begrunnet med at emosjonell støtte gir elevene økt trygghet og fører til at elevene bruker mer tid og energi på skolearbeid. Faglig støtte har betydning for elevenes læring ved at denne form for støtte bidrar til økt motivasjon og bedre tilpasning av opplæringen. Resultatene viste også at lærerne mener at elever med sosiale og emosjonelle vansker har størst behov for emosjonell og faglig støtte fra lærer. Når det gjelder autonomistøtte viste resultatene at slik støtte har betydning for læring ved at elevene blir mer reflekterte, selvstendige og motiverte.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectlærerstøtteen_US
dc.subjectfaglig støtteen_US
dc.subjectemosjonell støtteen_US
dc.subjectautonomistøtteen_US
dc.subjectlæringen_US
dc.titleBetydningen av støttende lærer-elev-relasjoner for elevenes læring : med nærmere fokus på emosjonell støtte, faglig støtte og autonomistøtteen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record