Blar i The reading centre på tittel
Viser treff 71-90 av 209
-
"Han kunne ha sett seks dyr med to bein!" En kvalitativ flercase-studie som studerer undersøkende undervisning med en LIST-oppgave i begynneropplæringen.
(Master thesis, 2022)I denne studien granskes bruk av undersøkende undervisning i matematikk. Tidligere forskning peker på at undersøkende undervisning kan føre til motiverte elever og gi god tilpasset opplæring. I læreplanen finner vi ... -
Handwriting versus keyboarding in first grade: Which modality best supports written composition performance and learning?
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2023-03)An important background for the present thesis is the increasing digitalisation in school, and more specifically, the Norwegian first-grade reality, where a growing number of schools provide students with personal digital ... -
Handwriting versus keyboarding: Does writing modality affect quality of narratives written by beginning writers?
(Peer reviewed; Journal article, 2021-06)To date, there is no clear evidence to support choosing handwriting over keyboarding or vice versa as the modality children should use when they first learn to write. 102 Norwegian first-grade children from classrooms that ... -
Hei Elefant! Vil du låne capsen min? -eit performativt blikk på tredjeklassingar som les ei biletbok i sjølvstyrte grupper
(Master thesis, 2021)Bakgrunnen for dette masterprosjektet er eit ynskje om at elevar i byrjaropplæringa skal få høve til å vere munnleg aktive på sine premissar i høgtlesingshendingar. For å få ei rik leseoppleving, treng elevane å bruke ... -
How do Norwegian second-grade teachers use guided reading? The quantity and quality of practices
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper documents how teachers use guided reading practices in Norwegian second-grade class-rooms. In a two-part study consisting of teachers’ self-reports (Study 1) and video-observations of guid-ed reading sessions ... -
How do technologies meet the needs of the writer with dyslexia? An examination of functions scaffolding the transcription and proofreading in text production aimed towards researchers and practitioners in education
(Peer reviewed; Journal article, 2023-09)Technological reading and writing tools can help students with dyslexia improve their writing, but students do not use reading and writing functions as much as expected. However, research addressing relevant technological ... -
Human Pacemakers and Experiential Reading
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This paper applies an embodied perspective to the study of reading and has a two-fold aim: (i) to discuss how reading is best understood in terms of cultural-cognitive performance that involves living bodies who actively ... -
The Hungarian hubris syndrome
(Peer reviewed; Journal article, 2022-08)Powerful figures, such as politicians, who show a behavioural pattern of exuberant self-confidence, recklessness, and contempt for others may be the subject of the acquired personality disorder, the hubris syndrome, which ... -
Hva skjer når lærere på småskoletrinnet reflekterer kritisk over egen leseleksepraksis i norskfaget?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om lekser, mer spesifikt leselekser i norskfaget. Studien tar ikke stilling til om vi skal ha leselekser eller ikke i norsk skole, men retter søkelyset mot leseleksepraksis i småskolen, og ... -
Hva skriver elevene egentlig i norsktimene? En kvalitativ studie om teksttyper og skrivediskurser på syvende trinn.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Kunnskapsløftet (LK06) innførte skriving som grunnleggende ferdighet, likevel har norskfaget et særskilt ansvar for skriveopplæringen. Tidligere skriveforskning viser at elevtekstene som har blitt skrevet i ... -
Hva, hvordan, hvorfor? En studie av leselekser på 4. - 7. trinn.
(Master thesis, 2021)Norske lærere er ikke pålagt å gi elevene lekser/leselekser. I en tid med mye fokus på leksefrihet gjennom media ønsker jeg å finne ut hva slags leselekser elevene får, og hva som er gode leselekser. Er leseleksene vi gir ... -
Hverandrevurdering - En kvalitativ studie om hva som kjennetegner tiendetrinnselevers hverandrevurdering i norskfaget
(Master thesis, 2022)Utdanningsdirektoratet (2020) definerer underveisvurdering som all vurdering som skjer før avslutningen av opplæringen, og at underveisvurdering skal være en integrert del av opplæringen til elevene. Prinsipper for god ... -
Hvilke muligheter for arbeid med tidlig algebra er å finne blant oppgaver i nye læreverk på 1. og 2. trinn?
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg undersøkt oppgaver i læreverk for 1. og 2. trinn som bygger på den nye læreplanen LK20. Hensikten med studien er å få innblikk i hvilke muligheter for arbeid med algebraisk tenkning det er å finne ... -
Hvordan kan vi gjøre erfaringsbaserte funn om forholdet mellom lytteforståelse og leseforståelse?
(Journal article; Peer reviewed, 2006) -
Hypertext fiction reading: haptics and immersion
(Journal article; Peer reviewed, 2008)Reading is a multi-sensory activity, entailing perceptual, cognitive and motor interactions with whatever is being read. With digital technology, reading manifests itself as being extensively multi-sensory – both in more ... -
Høytlesing i ungdomsskolen En studie av ungdomsskoleelevers forhold til høytlesing
(Master thesis, 2022)Temaet i studien er ungdomsskoleelevers forhold til høytlesing. Formålet har vært å belyse høytlesingens verdi for elevene og se hvilken plass denne undervisningsmetoden kan ha i ungdomsskolen. LISA-undersøkelsen har vist ... -
Høytlesing i ungdomsskolen. En studie av ungdomsskoleelevers forhold til høytlesing.
(Master thesis, 2022)Temaet i studien er ungdomsskoleelevers forhold til høytlesing. Formålet har vært å belyse høytlesingens verdi for elevene og se hvilken plass denne undervisningsmetoden kan ha i ungdomsskolen. LISA-undersøkelsen har vist ... -
Høytlesing og estetiske leseopplevelser på 1.trinn -en kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere legger til rette for elevenes estetiske leseopplevelser gjennom høytlesing av en bildebok
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne oppgaven er å gjøre en kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere legger til rette for estetiske leseopplevelser hos elevene på 1.trinn basert på planlegging og gjennomføring av høytlesingen av en bildebok. ... -
Høytlesing på småskoletrinnet
(Master thesis, 2021)Målsetningen for denne masterstudien var å få innsikt i hvordan lærere på 1.-4. trinn samtaler om høytlesing og få et innsyn i hvordan de beskriver sin høytlesingspraksis. Studien har som mål å besvare problemstillingen: ... -
«Ikke tenk på at det blir feil – bare fortsett å prøve!» Om sent ankomne ungdommers erfaringer med språk- og fagopplæring i norsk grunnskole og videregående opplæring
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om sent ankomne ungdommer i norsk skolekontekst. Den kvalitative intervjuundersøkelsen tok utgangpunkt i en todelt problemstilling som søkte svar på hvilke erfaringer sent ankomne ungdommer har ...