Blar i The reading centre på tittel
Viser treff 186-205 av 209
-
The ABC of reading : perspectives on the alphabetic principle
(Journal article; Peer reviewed, 2011)An alphabetic writing system is a system in which words consist of individual letters that corre-spond to spoken-language units at a similar level of analysis. The systematic relationships between units of these two systems ... -
The Dynamics of written-language acquisition
(Journal article; Peer reviewed, 2006)Written language skills are dynamic, they develop differently in individuals and are acquired in multiple ways and contexts. Paradoxically, mainstream research on and teaching of these skills is based on a linguistic ... -
The impact of Home Language and Home Resources on Reading Achievement in ten-year-olds in Norway, PIRLS 2016
(Journal article; Peer reviewed, 2019-04)The aim of the current study was to examine the associations between a child’s home language, home resources for learning to read and reading achievement. Whereas the role of a child’s first language in second language ... -
The impact of reading self-efficacy and task value on reading comprehension scores in different item formats
(Journal article; Peer reviewed, 2011-02)It has been hypothesized that students with low self-efficacy will struggle with complex reading tasks in assessment situations. In this study we examined whether perceived reading self-efficacy and reading task value uniquely ... -
The notion of phonology in dyslexia research : cognitivism - and beyond
(Journal article, 2007)Phonology has been a central concept in the scientific study of dyslexia over the past decades. Despite its central position, however, it is a concept with no precise definition or status. The present article investigates ... -
The status of the concept of 'phoneme' in psycholinguistics
(Journal article; Peer reviewed, 2010) -
‘TL;DR’ (Too Long; Didn’t Read)? Cognitive Patience as a Mode of Reading: Exploring Concentration and Perseverance.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Reading literature is often related to cognitive patience (i.e., the ability to read with focused and sustained attention and delay gratification, while refraining from multitasking or skimming over parts of the text). In ... -
To sider av same sak - studie av kva som er likt og kva som er ulikt innan sidemålsundervisning i to språkområde
(Master thesis, 2023)Formålet med denne kvalitative masterstudien var å undersøke kva som var likt og kva som var ulikt i sidemålsundervisninga på to ungdomsskular i to ulike språkområde. Forskingsspørsmåla tok opp lærarane sitt syn på sidemål, ... -
Tracking the long-term effects of the Bookstart intervention : Associations with temperament and book-reading habits
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This study tested whether Bookstart – a program promoting book reading in infancy – continues to have an impact well into Kindergarten. We distinguished between children who were more or less challenging to read to in ... -
Understanding reading development : a phenomenological perspective
(Journal article; Peer reviewed, 2011)The starting point of this article is a challenge presented to the research community in recent reviews of reading research and practice (Alexander & Fox 2004, 2007; Fox & Alexander 2009). That challenge is twofold in that ... -
Utforskende dialoger om to ungdomsromaner
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelens formål er å undersøke hvordan elever initierer og utvikler sekvenser av utforskende dialog i elevstyrte litterære samtaler om to ungdomsromaner fra fritidskulturen. Bakgrunn for artikkelen er blant annet et ... -
Utforskende lesing av sakprosa på mellomtrinnet. En kvalitativ studie av hvordan lærere i et profesjonsfaglig fellesskap på mellomtrinnet forstår utforskende lesing av sakprosa i norskfaget
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av norsklæreres forståelser av utforskende lesing av sakprosa på skolens mellomtrinn. Problemstillingen er: Hvilke forståelser av utforskende lesing av sakprosa i norskfaget ... -
«Var Molvik full?» En kvalitativ enkelcasestudie som undersøker hvordan elever på 10. trinn utforsker det klassiske verket «Vildanden»
(Master thesis, 2023)Det teoretiske rammeverket tar utgangspunkt i hermeneutikk, resepsjonsteori og didaktikk, og det er elevenes forståelse og utforsking av det klassiske stykket «Vildanden» som får spille førstefiolin i studien. Med ... -
Veileda lesing i begynnaropplæringa
(Master thesis, 2022)Samandrag Denne erfaringsbaserte masteroppgåva har undersøkt korleis lærarar i begynnaropplæringa kan utnytta potensialet i metoden veileda lesing ved hjelp av eit nytt støttemateriell, Veileda lesing (Håland & Wagner, ... -
"Vi skal jo på en måte vurdere hele tiden nå" En studie om læreres underveisvurdering, vurderingskompetanse og vurderingskultur i norskfaget på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)I Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 har vurderingens betydning for elevers læring blitt understreket i sterkere grad enn i tidligere læreplaner, og underveisvurdering har fått en sentral rolle. Denne masteroppgaven ... -
«Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2021-09)Avhandlingen ««Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn» har sin bakgrunn ... -
Vurdering av muntlig kompetanse på ungdomstrinnet En kvalitativ studie av læreres vurderingspraksis i norsk muntlig
(Master thesis, 2023)Sammendrag Temaet for denne studien er vurdering av muntlig kompetanse i norsk. Hensikten var å undersøke hva som kjennetegner et utvalg læreres vurderingspraksis slik de beskriver den, og målet er å bidra med mer kunnskap ... -
What can Parents’ Self-report of Reading Difficulties Tell Us about Their Children’s Emergent Literacy at School Entry?
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Research has linked family risk (FR) of reading difficulties (RD) with children's difficulties in emergent literacy development. This study is the first to apply parents' self-report of RD as a proxy for FR in a large ... -
What Do Middle Grades Preservice Teachers Believe about Writing and Writing Instruction?
(Journal article; Peer reviewed, 2019-02)After third grade, students’ motivation and enjoyment of writing begins to wane, and this trend continues through mostoftheireducation.Middlegradestudentsespecially need high-quality writing instruction; however, many ... -
What Happens Before Book Reading Starts? an Analysis of Teacher–Child Behaviours With Print and Digital Books
(Peer reviewed; Journal article, 2020-11)A body of research documents teacher–child reading behaviors in educational settings. Few will disagree that the potential for word and narrative comprehension increases when children’s prior knowledge is activated and ...