Browsing The reading centre by Title
Now showing items 55-74 of 209
-
Examining the Value of Literary Conversations: A critical mapping review of research into literary conversations in Scandinavian L1 classrooms
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In recent years, researchers and practitioners in the field of Scandinavian L1 literature education have devoted considerable attention to literary conversations. In the Scandinavian countries, research into literature ... -
Exploring associations between supervisory support, teacher burnout and classroom emotional climate: the moderating role of pupil teacher ratio
(Peer reviewed; Journal article, 2019)In previous studies on classroom emotional climate (CEC), factors related to teacher’s working conditions have rarely been included. Thus, in the current study, we examined associations between supervisory support, teacher ... -
Exploring the association between occupational complexity and numeracy
(Peer reviewed; Journal article, 2021-09)The basic cognitive skill of numeracy is a recognized form of human capital, associated with economic and social well being for individuals and for nations. In this study, we explore how occupational complexity relates to ... -
Eye movements and mental imagery during reading of literary texts in different narrative styles
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Based on Kuzmičová’s [1] phenomenological typology of narrative styles, we studied the specific contributions of mental imagery to literary reading experience and to reading behavior by combining questionnaires with ... -
Eye-tracking as a tool in process-oriented reading test validation
(Journal article; Peer reviewed, 2011)The present paper addresses the continuous need for methodological reflection on how to validate inferences made on the basis of test scores. Validation is a process that requires many lines of evidence. In this article ... -
Fagdidaktisk utprøving av en fortolkende kulturbevisst tilnærming til Religion, livssyn og etikk-undervisning : Om forholdet mellom teori og praksis i lærerutdanningsfaget og grunnskolefaget RLE
(PhD thesis UiS;196, Doctoral thesis, 2013-06-07)Like lenge som offisiell skolegang har eksistert i Norge, har det foregått undervisning knyttet til tro- og livstolkning. Fra at det en gang dreide seg om konfesjonell dåpsopplæring, understrekes det nå at undervisningen ... -
Fange opp-følge opp : Tidlig innsats for barn i barnehagen med språkforstyrrelser, og relasjonen mellom tidlige svake språkferdigheter og senere leseferdigheter
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2023)Det overordnede målet med denne Ph.d. avhandlingen var å undersøke hvordan norskspråklige barn med språkforstyrrelser ble identifisert og fulgt opp i barnehagen og støtteapparatet rundt, og om det var en relasjon mellom ... -
Fem fyrsteklassingar sine retrospektive refleksjonar kring overgangen frå barnehage til skule
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet har som føremål å få fram barn sine perspektiv på overgangen mellom barnehage og skule. Forskingsspørsmåla fokuserer på kva barna uttrykker som viktig kring tida i barnehagen, kva dei uttrykk kring ... -
Figuring out what they feel : Exposure to eudaimonic narrative fiction is related to mentalizing ability
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Being exposed to narrative fiction may provide us with practice in dealing with social interactions and thereby enhance our ability to engage in mentalizing (understanding other people’s mental states). The current study ... -
Free access to multilingual digital books: a tool to increase book reading?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The objective of the study was to examine how providing access to multilingual digital picture books affected the reading habits and language development of children from bilingual families. The study included 41 children ... -
Førsteklassingers perspektiv på skolen formidlet gjennom fotosamtale
(Master thesis, 2022)Hva forteller barn er viktig for dem det første halve året i skolen? Målet med denne problemstillingen er å få tak i førsteklassingers erfaringer og tanker om hva som er viktig for dem når de begynner på skolen, slik at ... -
Førsteklassingers perspektiv på skolen formidlet gjennom fotosamtale.
(Master thesis, 2022)Hva forteller barn er viktig for dem det første halve året i skolen? Målet med denne problemstillingen er å få tak i førsteklassingers erfaringer og tanker om hva som er viktig for dem når de begynner på skolen, slik at ... -
(Geo)grafiske representasjoner i ungdomsskolens samfunnsfag: En case-studie av hvordan en ungdomsskolelærer og hans elever skaper literacy-praksiser i møte med grafiske representasjoner i samfunnsfag
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-09)Denne avhandlingen bygger på en tese om at fagspesifikk literacy kan gi et godt grep om spenningen i undervisningens dobbeltrolle: Samfunnsfaget ses både som et fag som skal læres og som skal anvendes – og for å forstå et ... -
Geoliteracy i ungdomsskolen: Hvordan legger en ungdomsskolelærer til rette for lesing av grafiske representasjoner i geografi?
(Journal article; Peer reviewed, 2018-06)I senere år har både norsk og internasjonal leseforskning vektlagt og operasjonalisert fagpersonens tenke- og væremåter for å finne fagrelevante tekstpraksiser. Et skolefag som har fått lite oppmerksomhet, er geografi. Det ... -
Glimpses of dialogue: transitional practices in digitalised classrooms
(Journal article; Peer reviewed, 2017-08)This socio-culturally informed qualitative study examines digitalised classrooms in Norwegian secondary schools, with a focus on the relationship between information and communication technology (ICT) and dialogic aspects ... -
Gøy! For man skriver til noen.
(Master thesis, 2021)En kvalitativ studie om skriveoppgaver i begynneropplæringa. -
"Han kunne ha sett seks dyr med to bein!" En kvalitativ flercase-studie som studerer undersøkende undervisning med en LIST-oppgave i begynneropplæringen.
(Master thesis, 2022)I denne studien granskes bruk av undersøkende undervisning i matematikk. Tidligere forskning peker på at undersøkende undervisning kan føre til motiverte elever og gi god tilpasset opplæring. I læreplanen finner vi ... -
Handwriting versus keyboarding in first grade: Which modality best supports written composition performance and learning?
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2023-03)An important background for the present thesis is the increasing digitalisation in school, and more specifically, the Norwegian first-grade reality, where a growing number of schools provide students with personal digital ... -
Handwriting versus keyboarding: Does writing modality affect quality of narratives written by beginning writers?
(Peer reviewed; Journal article, 2021-06)To date, there is no clear evidence to support choosing handwriting over keyboarding or vice versa as the modality children should use when they first learn to write. 102 Norwegian first-grade children from classrooms that ... -
Hei Elefant! Vil du låne capsen min? -eit performativt blikk på tredjeklassingar som les ei biletbok i sjølvstyrte grupper
(Master thesis, 2021)Bakgrunnen for dette masterprosjektet er eit ynskje om at elevar i byrjaropplæringa skal få høve til å vere munnleg aktive på sine premissar i høgtlesingshendingar. For å få ei rik leseoppleving, treng elevane å bruke ...