Blar i The reading centre på utgivelsesdato
Viser treff 21-40 av 209
-
Does parental educational level predict drop-out from upper secondary school for 16- to 24-year-olds when basic skills are accounted for? A cross country comparison
(Journal article; Peer reviewed, 2011-10)Drop-out from upper secondary school is considered a widespread problem, closely connected with youth unemployment. The aim of the current study was to examine whether parents’ level of education predicted drop-out for 16 ... -
Pedagogisk tilnærming og fagkunnskap i samspill : En klasseromsstudie av undervisning i faget Religion, livssyn og etikk
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Artikkelen analyserer tros- og livssynsundervisning gjennomført i lærerutdanningens obligatoriske praksisopplæring ved Universitetet i Stavanger (UiS) 2008-2009. Undervisningen inngikk i det ordinære valgemnet Religion, ... -
Mot eit moderne norskfag : ein studie i norskfagets tekstomgrep
(PhD thesis UiS;152, Doctoral thesis, 2012-03-27) -
Interjections in late Middle English play texts : A multi-variable pragmatic approach
(PhD thesis UiS;188, Doctoral thesis, 2013-03-22)This thesis aims at providing a multidisciplinary in-depth analysis of interjections in Late Middle English play texts. The starting point of the study is historical pragmatics, but it is believed that many variables must ... -
Fagdidaktisk utprøving av en fortolkende kulturbevisst tilnærming til Religion, livssyn og etikk-undervisning : Om forholdet mellom teori og praksis i lærerutdanningsfaget og grunnskolefaget RLE
(PhD thesis UiS;196, Doctoral thesis, 2013-06-07)Like lenge som offisiell skolegang har eksistert i Norge, har det foregått undervisning knyttet til tro- og livstolkning. Fra at det en gang dreide seg om konfesjonell dåpsopplæring, understrekes det nå at undervisningen ... -
Cultural features of performance in Norwegian children’s narratives
(Journal article, 2013-09)Abstract: This article presents part of a research project whose aim is to investigate Norwegian 6 – 7 - year - old children’s language use in story - telling. The data consist of the children’s oral texts based ... -
Bruk av modelltekstar i sakprega skriving på mellomtrinnet : Ei undersøking av korleis modelltekstar set spor i elevtekstar og korleis elevar posisjonerer seg i ulike sakprega skrivesituasjonar.
(PhD thesis UiS;210, Doctoral thesis, 2013-12-17)Forskingsprosjektet «Bruk av modelltekstar i sakprega skriving» undersøkjer korleis elevar på 5. trinn brukar modelltekstar dei blir gitt i undervisninga. Målet med prosjektet er å finna ut om modelltekstar kan fungera ... -
6- og 7-åringers muntlige fortellinger basert på ei ordløs bildebok : Fortelling, barn, bildebok
(PhD thesis UiS;227, Doctoral thesis, 2014-06-26)Arbeidet med avhandlingen er basert på muntlige fortellinger fra 35 barn. Fortellingene er fortalt med utgangspunkt i den ordløse bildeboka Frog, where are you? (Mayer, 1969). Alle barna har fortalt to ganger: første ... -
Technology in L1: A Review of Empirical Research Projects in Scandinavia 1992-2014
(Journal article, 2015)In recent decades, several Scandinavian research projects have had an explicit focus on how technology intervenes in L1 (or so-called Mother Tongue Education) practices in Swedish, Norwegian and Danish educational contexts, ... -
En plass for meg? Faglig identitetsbygging i en litterær praksis
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Artikkelen søker å bidra til kunnskap om utvikling av fagspesifikk ferdighetsutøvelse, nærmere bestemt om litterær faglighet slik den kommer til uttrykk i meningsskapingen i møtet mellom leser/e og tekst. Slik kunnskap er ... -
Leseopplæring i norskfagets begynneropplæring med fokus på fagspesifikk lesekompetanse
(Journal article; Peer reviewed, 2016-04)Distinksjonen knyttet til generell og fagspesifikk lese- og skriveopplæring i fagene har fått fornyet interesse både i norsk og internasjonal sammenheng. Denne artikkelen diskuterer hva dette betyr i norskfagets ... -
Litteraturfaglig praksis: Avgangselevers retrospektive blikk på arbeid med litterære tekster i videregående skole
(Journal article; Peer reviewed, 2016-06)I en tid der den norske skolens oppdrag og rolle for fremtiden er oppe til diskusjon og revidering (NOU 2015:8), trer den kontinuerlige forhandlingen mellom fagenes tradisjon og nye strømninger tydelig frem. Denne ... -
What can Parents’ Self-report of Reading Difficulties Tell Us about Their Children’s Emergent Literacy at School Entry?
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Research has linked family risk (FR) of reading difficulties (RD) with children's difficulties in emergent literacy development. This study is the first to apply parents' self-report of RD as a proxy for FR in a large ... -
Cognitive predictors of shallow-orthography spelling speed and accuracy in 6th grade children
(Journal article; Peer reviewed, 2017-05-31)Spelling accuracy and time course was investigated in a sample of 100 Norwegian 6th grade students completing a standardized spelling-to-dictation task. Students responded by keyboard with accurate recordings of response-onset ... -
Glimpses of dialogue: transitional practices in digitalised classrooms
(Journal article; Peer reviewed, 2017-08)This socio-culturally informed qualitative study examines digitalised classrooms in Norwegian secondary schools, with a focus on the relationship between information and communication technology (ICT) and dialogic aspects ... -
”Det rister litt i hjernen” : En studie av møtet mellom høytpresterende elever i videregående skole og litteraturfaglig praksis
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2017-09)The dissertation "Det rister litt i hjernen". En studie av møtet mellom høytpresterende elever i videregående skole og litteraturfaglig praksis [“My Brain Is Rattling”. A Study of the Dialogue Between High-Ahieving Upper ... -
Rhythm production at school entry as a predictor of poor reading and spelling at the end of first grade
(Journal article; Peer reviewed, 2017-10)Rhythm plays an organisational role in the prosody and phonology of language, and children with literacy difficulties have been found to demonstrate poor rhythmic perception. This study explored whether students’ performance ... -
Is the environment in kindergarten associated with the vegetables served and eaten? The BRA Study
(Journal article; Peer reviewed, 2018-02)Aim: The aim of the present study was to explore the associations between the economic, political, sociocultural and physical environments in kindergartens, along with the frequency and variety of vegetables served, and ... -
Språklig mestring, lek og sosial kompetanse hos de yngste barnehagebarna : En studie av variasjon og sammenhenger
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-04)Three studies were conducted that examined variation in and the relationship between language proficiency, play and social competence at the age of 33 months within the context of Norwegian barnehages (early childhood ... -
Developmental Dynamics of Early Reading Skill, Literacy Interest and Reader Self-Concept Within the First Year of Formal Schooling
(Journal article; Peer reviewed, 2018-04)Previous studies have documented robust relationships between emergent literacy and later reading performance. A growing body of research has also reported associations between motivational factors and reading in early ...